Gå til innhold

NHD: Ulike benzo og rangering etter "sterkhet" og halvveis langtidsbehandling (svar før i morgen tidlig settes pris på)

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg skal inn på ny runde på Vinderen DPS om en måneds tid.

I mellomtiden går jeg på en enorm stor dose Sobril, da jeg har fått svært høy tåleranse for denne. Legen er klar over avhengigheten og at vi må trappe ned når jeg skal bort fra dette. Det som bekymrer meg nå, er at jeg kanskje ligger laaaangt over grensen for maks serumkonsentrasjon. Skal forsøke å ta en måling på dette i morgen hos legen. Jeg får utskrevet 100x25mg Sobril per uke, og dette er ekstremt mye. Det er dokumenert i journalen at jeg har vært gjennom "alle" C-preparatater og flere år med metakognitiv terapi, slik at legen er "trygg" for sitt eget vedkommende.

Jeg har forsøkt Vival, men har omtrent (om nesten ikke verre) tåleranse for denne enn for Sobril.

Er det andre benzo jeg kan foreslå for legen som ikke må overdoseres ut av helvete for å få effekt? Om man ser bort i fra Vival og Sobril. Men inntil jeg får mer skreddersydd og spesialsammensetninger og kombinasjoner av C-preparater (det er nevnt at stemningsstabiliserende kan hjelpe meg) - Er det noe annet enn Sobril eller Vival som er "hakket sterkere" ? Jeg vet at alt dette må seponeres svært sakte og det er legen inneforstått med.

Jeg jeg være så snill å slippe alle pekefingrene om at legen min er blitt "narkolangeren" min og alle formaninger om hvor dumt dette er for meg. Jeg er inneforstått med alle disse aspektene og dette er ikke en optimal løsning. Det holder meg bare i jobb, motiverer meg til trening og hjelper svært godt på det sosiale.

Det er en viss mulighet for at legen foreslår enda høyere dose Sobril, fordi han virker litt redd for å foreskrive noe sterkere enn Vival eller Sobril (selv om jeg får 4x maksdose av voksendose Sobril per dags dato). Ser det nesten er å¨"forgiftningsnivå" i forhold til FK, men har ikke fått noen spesielle symptomer i den retningen.

Kan jeg få et svar uten pekefingre, på hvilke andre benzo jeg heller kunne foreslått for legen, så jeg slipper å dosere disse "milde" benzoene så vanvittig skyhøyt? Hva er de to-tre neste på listen - rangert? Og nok en gang, jeg vet dette ikke er optimalt! Dette er midlertidig til Vinderen DPS vil kunne skreddersery noe annet som kan fungere bedre.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Oksazepam: 5:1

Diazepam: 1:1

Alprazolam = klonazepam: 1:20

Flunitrazepam: 1:30

Tror jeg.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Hvis du skal se på serumkonsentrasjon, kan du ta utgangspunkt i Furst sine analyser, hvor det står hvor mye av det respektive benzo som skal til for å få en påvirkning lik 1,2 i promille. Da ser du den relative styrken.

Men du kan ikke sammenligne inntak og serumkonsentrasjon, grunnet ulik biotilgjengelighet og halveringstid.

YoplaitDouble
Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Oksazepam: 5:1

Diazepam: 1:1

Alprazolam = klonazepam: 1:20

Flunitrazepam: 1:30

Tror jeg.

Kan du utdype litt? :)

Skrevet
Akkurat nå, YoplaitDouble skrev:

Kan du utdype litt? :)

Ja, jeg mente at 10 mg Sobril = 2 mg Vival = 0,1 mg Rivotril eller Xanor = 0,066 mg Rohypnol.

Skal se om jeg finner en kilde.

YoplaitDouble
Skrevet (endret)
8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

http://emedicine.medscape.com/article/2172250-overview

Denne bruker 3:1 mellom Sobril og Vival, 1:10 mellom Vival og Xanor og 1:20 mellom Vival og Rivotril.

Men kilden er svært troverdig.

Så det er vel helst Rivotril som er "neste" i køen min. Til nøds Xanor (som jeg sikkert er stuck med for alltid).

Men om legen går god for et skikkelig "overdosering" av Sobril, så skulle vel ikke det være så farlig? Han var ikke veldig keen på Rivotril eller sterkere ting enn Vival/Sobril sist :) Og ble helt sjokket over at jeg tok 40x5mg Vival på halvannet døgn - fordi jeg ikke fikk noen lindring tilsvarende 12-14 Sobril per dag med den dosen. Så jeg tror ikke han er så lysten på å skrive ut gigantiske mengder Vival heller. Som jeg egentlig følte meg mer sløv på og mindre "skarp". Kanskje en kombo hadde vært noe. Jeg vet ikke.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Da har du vel bare rivotril og xanor og velge mellom. Rivotril er vel det mest logiske, ettersom dette kommer i store pakker, og er meget potent. Jeg fikk ikke noe effekt av feks 3 vival i mine benzo dager, men en halv rivotril fikk jeg effekt av.

Det er ikke allverden av benzo som er å få i Norge. Apodorm / mogadon, diazepam(vival,valium, stesolid) sobril og så rivotril og xanor. Og ett par som bare gies på sykehus i forbindelse med operasjon.

Jeg er dog glad jeg er helt ferdig med benzo.

Endret av Inner self
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det vanlige er å regne at 2,5 mg sobril tilsvarer 1 mg valium.  Så 3:1 er nok riktigere enn 5:1.

I den nye førerkortforskriften er det 3:1.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...