Gå til innhold

Er mesteparten som har psykose helt glemske?

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet (endret)

Husker de fleste psykotiske folkene ikke hvor de bor/hva de heter/hvor lenge de har bodd der de bor og sånt? Eller er det 50% med psykotiske folk som husker og vet det de vet fra før, og 50% som er veldig glemske og husker ikke vanlige ting?

Begynner glemsomheten gradvis, som foreksempel at personen i starten av psykoseglemmer ting de vanlighvis husker, som at de har tatt av seg skoene/tatt på nye sokker/låst døra/skrive/lese feil uten dårligere syn?

Er det 50/50 med de som snakker uklart og eller usammenhengende og de som prater normalt med psykose?

Har mesteparten som er psykotiske dårlig hukommelse om hva som skjedde under psykosen, eller er det igså 50/50?

Er det 50/50 av hvem med psykose som ikke sover/sover dårlig, og de som sover normalt uten å måtte få beroligende for å sove?

Må de som får psykose ha vist psykosesymptomer i noe tid, eller kan det skje akutt selvom de bruker 40 mg antideprisiva mot angst?

Endret av Blomsterfluen
Skrevet

Jeg har hatt psykoser sies det og jeg har veldig dårlig hukommelse, men jeg har alltid visst hvor jeg bor, men har i perioder ikke fulgt med på hvilken dag og måned det er.Har glemt også hvor gammel jeg er, hvor gammel min samboer og ungene er. Snakket om det med ei senest i dag, det føles jo som alzheimer. 

Blomsterfluen
Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Jeg har hatt psykoser sies det og jeg har veldig dårlig hukommelse, men jeg har alltid visst hvor jeg bor, men har i perioder ikke fulgt med på hvilken dag og måned det er.Har glemt også hvor gammel jeg er, hvor gammel min samboer og ungene er. Snakket om det med ei senest i dag, det føles jo som alzheimer. 

Ok. Jeg har de siste månedene glemt det jeg pleier å huske sån at jeg må tenke før jeg gjør det rett men ofte så gjør jeg feil foreksempel å skrive flere ganger feil pinkode på bankkortet forrksempel om det var 0045, så kan jeg foreksempel skrive 1025 selvom jeg har husket det riktig i 5 år minst, og jeg glemmer at jeg har tatt på meg sokker foreksempel, og skriver og leser masse feil uten å ha dårligere syn enn normalt og det er verre og akskelerende men de på omsorgsboigen sier at det er helt normalt, mens jeg er sikker på at hjernen min dør av early onset alzheimers.

Skrevet
1 minutt siden, Blomsterfluen skrev:

Ok. Jeg har de siste månedene glemt det jeg pleier å huske sån at jeg må tenke før jeg gjør det rett men ofte så gjør jeg feil foreksempel å skrive flere ganger feil pinkode på bankkortet forrksempel om det var 0045, så kan jeg foreksempel skrive 1025 selvom jeg har husket det riktig i 5 år minst, og jeg glemmer at jeg har tatt på meg sokker foreksempel, og skriver og leser masse feil uten å ha dårligere syn enn normalt og det er verre og akskelerende men de på omsorgsboigen sier at det er helt normalt, mens jeg er sikker på at hjernen min dør av early onset alzheimers.

Jo det er vel normalt å glemme småting i hverdagen. Jeg har også glemt koden til bankkortet når jeg står i butikken. Helt blankt, det er flaut. Men det har ikke skjedd i det siste. 

Skrevet

Tror det spriker veldig. Helt fra upåvirkede kognitive funksjoner til slik at man må ha hjelp med det meste.

Skrevet

Hadde en psykotisk episode etter 7 døgn på speed uten søvn. Det som skjedde var at når jeg gikk ut fra puben(bestemte meg for å drikke denne lørdag) så trodde jeg jeg var i en helt annen by en den jeg befant meg i. Dette var helt surrealistisk, jeg bare gikk gjennom hager og overalt,  og letet og letet etter leiligheten til kompisen min som jeg skulle besøke.

Husker hele kvelden ganske krystallklart fortsatt(det jeg husker hvertfall). Sto for eksempel på shellstasjonen i denne byen og pratet med alle denne natten, alle var jo fulle  og pratet tilbake så jeg virka kanskje ikke så spaca i hodet. Men i mitt øye så var dette en rød Esso stasjon jeg kjente godt fra den byen jeg trodde jeg var i. Når jeg tenkte tilbake i etterkant hadde jeg absolutt hallusinert fargen og illusjonen av at dette var en helt annen bensinstasjon.

Hadde en kompis med på slep også, han prøvde fortvilt å overbevise meg at jeg er i en annen by. Men ikke snakk om at jeg hørte på han. Jeg bare trava ukritisk gjennom alle hindringer.

psykosen opphørte på morgenkvisten ca 07:00 etter ca 4 timer. Da var jeg ganske sliten og oppgitt. Da sto jeg rett over sentrumsgaten og kikket meg rundt og undret fælt på hvor jeg skulle ta retning, også så jeg en minibank og vips kjente jeg igjen byen.

2pils og 3 sambuca pluss et par 0.25mg rivotril var det som skulle til, i ekstrem søvnmangel for å oppnå psykose for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...