Gå til innhold

NHD. Redusere Efexor. Øke Lamictal når deprimert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen har sagt han ville konferere med psykiater etter svar på serumlamotrigin forelå. Skulle ønske hun ikke hadde gjort det. Psykiateren anbefalte at jeg først reduserer venlafaxin siden jeg har en god periode nå. Når jeg evt blir dårlig igjen, kunne det bli aktuelt å gå opp på lamotrigin. 

Merker jeg har problem med å stole på at dette er lurt, selv om jeg tror vedkommende psykiater har relativt lang fartstid.  

Målet mitt med lamotrigin, var profylakse mot flere depresjoner, men det virker vel ikke særlig profylaktisk med en serumkonsentrasjon på 4?? Hvorfor vente på en ny depresjon som helt sikkert kommer? Virker lamotrigin egentlig godt mot en pågående depresjon?  Og hvorfor ta medisin i en dose som ikke har effekt? Vel.. det blir kortere opptrappingstid til virksom dose når det blir aktuelt. Vet uansett ikke om jeg tåler høyere dose da jeg fikk feber på 200 mg. (Sannsynligvis bare virusinfeksjon ). Skulle gjerne funnet det ut mens jeg er frisk. Er enig i å redusere venlafaxin om jeg holder meg bra,  men skulle gjerne kommet høyere i lamotrigindose først.

Tenker hele poenget med å begynne med lamotrigin fallt bort.

Men er vel bare dumt å diskutere med legen? Vil ikke være kvervulerende. Jeg må følge ordinasjonen, for vil ikke miste tillit. Kunne tenke meg å høre bakgrunnen for anbefalingen. Da må jeg vel få henvisning fra fastlegen? Har psykiateren som nr fra tidligere, men går ikke i behandling der nå.

Har jeg grunn til å være skeptisk eller kan du fortelle meg noe betryggende om denne medikasjonsplanen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er enig med deg. Ville selv vært skeptisk til en slik plan.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har jeg ikke tidligere svart hva jeg mener er neste skritt?  100 x 2

Skrevet

Jo. Jeg mente.: Hvordan forholde seg for at det kan bli slik: 100 mg x 2 når legen og psykiater sier noe annet?

Bryter foreskrivingen og følger dine råd? Tipper det ikke er bra for relasjon med fastlegen. Det blir nok avdekket til sist..

Viser alle innlegg og svar her til legen og eller psykiateren?

Skaffer en annen psykiater?

Ber om å få snakke med vedkommende psykiater? Men egentlig driver hun helst med kognitiv terapi

Hadde ikke villet begynne med lamictal hvis jeg visste det ble slik. Mener jeg var klar på at intensjonen min var å forebygge..

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har jeg ikke tidligere svart hva jeg mener er neste skritt?  100 x 

Det er bare det at en lege må skrive resepter og rekvisisjon til blodprøve.

Skrevet (endret)
22 timer siden, Villanda skrev:

Det er bare det at en lege må skrive resepter og rekvisisjon til blodprøve.

Det er en utfordring.

NHD kan dette, virker det som, men utfordringen er å få leger IRL til å ha respekt for råd man får på nett. Jeg sa til min psykiater at jeg hadde snakket med Nils Håvard Dahl som er psykiater, heldigvis visste legen min hvem det var og tok anbefalingene hans delvis til følge. Men det er ikke alltid like enkelt.

En del leger føler seg nok "forbigått" når man spør om råd på nett. Eventuelt blir det litt lettere hvis du tar utskrift av spørsmålet ditt og legens svar.

Å ta 2 x 50 mg på kvelden er lett nok, men litt vanskeligere å kommunisere hva du gjør når det skal tas blodprøve.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er en utfordring.

NHD kan dette, virker det som, men utfordringen er å få leger IRL til å ha respekt for råd man får på nett. Jeg sa til min psykiater at jeg hadde snakket med Nils Håvard Dahl som er psykiater, heldigvis visste legen min hvem det var og tok anbefalingene hans delvis til følge. Men det er ikke alltid like enkelt.

En del leger føler seg nok "forbigått" når man spør om råd på nett. Eventuelt blir det litt lettere hvis du tar utskrift av spørsmålet ditt og legens svar.

Å ta 2 x 50 mg på kvelden er lett nok, men litt vanskeligere å kommunisere hva du gjør når det skal tas blodprøve.

Merker ikke legene at man oftere trenger resept om man tar mer enn foreskrevet?

Har ikke tenkt å gjøre det. Gidder ikke prøve lure legene.

Fikk time hos psykiater for å få avklart litt saker. Har også sendt henne notat om hvorfor jeg begynte med lamotrigin,  og med en del spørsmål om hvordan hun tenker. Da fikk jeg også lufta dette med mirtazapinpulver og mianserin. 

Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er en utfordring.

Du kan også veldig mye ser jeg. Er du farmasøyt eller hvor har du all kunnskapen fra?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...