Gå til innhold

Hvordan fikse dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vet ikke om dette er riktig underforum, men håper det er noen her som kanskje kan hjelpe meg litt.

Så til hvorfor jeg skriver - jeg ser i utgangspunktet på meg selv om en person med sterk og frisk psyke (aldri slitt med noe), men har i lengre tid merket at jeg har utviklet et litt anstrengt forhold til leger/sykehus. Jeg tror det har sammenheng med at et familiemedlem har levd lenge med en uhelbredelig og dødelig sykdom (siden jeg gikk på barneskolen), og at det har blitt noen tøffe opplevelser i forbindelse med det. Vi har fått mange gode år sammen i familien til tross for sykdommen, men nå går det ikke så bra med vedkommende, og her kommer problemet. Nå i det siste har jeg merket at kroppen min reagerer kraftigere og kraftigere når jeg er på besøk på sykehuset, det er akkurat som om jeg får problemer med pusten. Altså, jeg blir andpusten og svett bare av å være der, og jeg har mistet lysten på å dra på besøk (ja, det høres veldig egoistisk ut når jeg skriver det her). Sist hadde jeg en svært ubehagelig opplevelse, det var i forbindelse med at familiemedlemmet var lagt på isolat, og en sykepleier kom med overtrekksfrakk og fortalte om smittevernsprosedyrer. Hele sykehuskorridoren begynte å gynge, hjertet gikk amokk, jeg fikk pustevansker og tenkte seriøst at "nå dør jeg". Det var ufattelig ekkelt. Jeg har aldri før mistet kontrollen på den måten der, selv om jeg lenge har opplevd ubehag både hos min egen fastlege og på besøk på sykehuset. Så nå er jeg selvfølgelig redd for at det samme skal skje igjen, og gruer meg til å dra tilbake. Er jeg i ferd med å utvikle angst? Og hva gjør jeg i så fall? Finnes det tabletter jeg kan ta i forbindelse med at jeg skal på besøk på sykehuset? Er det innafor å spørre fastlegen sin om noe sånt? Det er utelukkende hos lege/på sykehus at jeg får sånne ubehagsfølelser, så det enkleste hadde såklart vært å unngå situasjonen, og det er jo det jeg føler for å gjøre. Men det går jo heller ikke, jeg vil jo ikke gå glipp av verdifull tid sammen med en jeg er glad i, og som trenger støtte i en tung periode.

Og jeg kunne selvsagt bare spurt legen min, men jeg ville nå høre her først. Synes ikke det er så lett å "bare gå til legen" lengre, og føler meg også litt tåpelig...:unsure:

Anonymkode: 2ccec...52a

Skrevet

Høres veldig ut som angstsymptomer ja. Klart det finnes medisiner, mer er vel ikke alltid løsningen. Om det kun gjelder sykehus, så kan du kanskje be om sobril? Mildeste angstdempende jeg har gått på.

Skrevet

Synes så absolutt du bør gå til fastlegen om spørre om h*n har noen råd å gi deg. Som han ovenfor sier er ikke medisiner nødvendigvis løsningen, og det er ikke sikkert fastlegen ønsker å skrive ut angstdempende før du har prøvd en annen form for behandling. Jeg anbefaler deg å be om hjelp og ta i mot hjelpen, slik at du kan lære deg å få kontrollen på angsten uten medisiner, for det er absolutt mulig. Det finnes jo også masse selvhjelps strategier man kan prøve for å få kontroll på angsten, f.eks pustetekniker og avspenningstekniker :)

Anonymkode: 9d1c5...a6f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...