Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har lenge slitt med sterke symptomer på hypomani og depresjon. Så nå skal jeg begynne på litium.  

Legen ville sette meg på litium for å se om d har effekt.  Hvis dem har d betyr d at jeg da er bipolar? 

Kan de stille diagnosen bare ved å teste medisinen på deg?

Skrevet

Hvorfor får du ikke utredning først? 

Anonymkode: 00728...841

Skrevet
3 timer siden, vfjs skrev:

Hei. Jeg har lenge slitt med sterke symptomer på hypomani og depresjon. Så nå skal jeg begynne på litium.  

Legen ville sette meg på litium for å se om d har effekt.  Hvis dem har d betyr d at jeg da er bipolar? 

Kan de stille diagnosen bare ved å teste medisinen på deg?

Helt vanvittig å sette noen på litium uten sikker diagnose. Man hadde aldri medisinert en somatisk syk med insulin for å sjekke om vedkommede kan ha diabetes. 

Anonymkode: c2fe1...b2e

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Det samme skjedde meg. Psykiateren prøvde SSRI på meg for å se hva som skjedde, da hun mistenkte bipolar depresjon fremfor unipolar depresjon. Ble manisk. Så ga hun meg Lamictal. Det hadde effekt, men dessverre fikk jeg utslett. Dette var to år før jeg fikk diagnosen BP1. 

Skrevet

Litium kan også ha god effekt både på depresjoner og personlighetsforstyrrelser...det er ikke sånn at man er bipolar hvis litium virker...etter som jeg har lest da iallefall..selv er jeg bipolar og går på litium...men fikk diagnosen for mange år siden. Litium var siste medisinen de prøvde...de har prøvd alt annet først...

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt vanvittig å sette noen på litium uten sikker diagnose. Man hadde aldri medisinert en somatisk syk med insulin for å sjekke om vedkommede kan ha diabetes. 

Man kan ikke sammenligne somatiske og psykiske lidelser på denne måten. Man kan ikke ta en blodprøve eller et røntgenbilde og få bekreftet/avkreftet en psykisk lidelse. Derfor er det mye mer "prøv-og-feil" i psykiatrien. Ingenting kan noengang være 100% sikkert. Så en sikker diagnose er vil man aldri få.

Skrevet
32 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Det samme skjedde meg. Psykiateren prøvde SSRI på meg for å se hva som skjedde, da hun mistenkte bipolar depresjon fremfor unipolar depresjon. Ble manisk. Så ga hun meg Lamictal. Det hadde effekt, men dessverre fikk jeg utslett. Dette var to år før jeg fikk diagnosen BP1. 

Tror jeg hadde krevd klekkelig erstatning om jeg ble manisk pga et medisinsk eksperiment og ødela for både jobb og økonomi. Spesielt når legen skrev ut medisinen på bakgrunn av en reell mistanke om bipolar lidelse.

H*n visste at SSRI kunne trigge en manisk episode og hvilke konsekvenser det kunne ført til, men gjorde det likevel. 

"Her har du noen piller. Så får vi se om du blir sprøyte gal."

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Diagnosen bipolar stilles på grunnlag av sykehistorien.

En positiv effekt av litium styrker sannsynligheten for at det er bipolar lidelse, men dette er ikke et diagnostisk kriterium og har ikke avgjørende betydning.

Diagnose ex juvantibus

Skrevet
2 timer siden, Janus30 skrev:

Tror jeg hadde krevd klekkelig erstatning om jeg ble manisk pga et medisinsk eksperiment og ødela for både jobb og økonomi. Spesielt når legen skrev ut medisinen på bakgrunn av en reell mistanke om bipolar lidelse.

H*n visste at SSRI kunne trigge en manisk episode og hvilke konsekvenser det kunne ført til, men gjorde det likevel. 

"Her har du noen piller. Så får vi se om du blir sprøyte gal."

Enig med deg. Dette er ikke det samme som ex juvantibus

Hvis man på mistanke om bipolar lidelse behandler med feil medisin for å se om man blir verre (manisk), er jo noe annet enn å f.eks prøve Lamictal eller litium på mistanke om bipolar lidelse.

Men etter hva jeg forstår er det de med unipolar depresjon som også responderer på litium?

Skrevet

Hvis du både har slitt med depresjoner og hypomani er vel diagnosen relativt sikker? Det er jo nettopp kriterier for bipolar diagnose.

Skrevet

Korrekt. Med depresjoner og hypomani er diagnosen BP2.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. Men hun mente visst at hvis litium fungerer så er jeg "bipolar". Har maniske episoder og depresjon, jeg spurte henne om hvorfor junior skulle ta noen tester . Da svarte hu at med disse symptomene dine så er ikke d nødvendig hvis litium fungerer. 

Jeg trodde enn måtte ta en slik bunke med tester 

Skrevet
27 minutter siden, vfjs skrev:

Helt enig. Men hun mente visst at hvis litium fungerer så er jeg "bipolar". Har maniske episoder og depresjon, jeg spurte henne om hvorfor junior skulle ta noen tester . Da svarte hu at med disse symptomene dine så er ikke d nødvendig hvis litium fungerer. 

Jeg trodde enn måtte ta en slik bunke med tester 

Hvis du har hatt depresjon og maniske episoder, da har du helt sikkert BP1. Da er det en meget god ide å gi deg litium.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...