Gå til innhold

Schizofren, NHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei NHD! 

Lurer på om jeg har noen schizofrenisymptomer i perioder. Går det an? 

Folk reagerer ofte på at jeg snakker usammenhengende, vagt og ufullstendig. Dette er ofte samtidig med at vi sitter i en gruppe og prøver å finne løsninger (jobb), og jeg tenker så det knaker. Jeg sliter med å ordlegge meg presis. Ofte når dette skjer får jeg rare blikk, og de som kjenner meg godt sier f.eks. "Hæ, hva snakker du om?" og himler med øynene. Jeg mister ofte tråden inni mitt eget hode også. 

Når jeg er for meg selv kan jeg ofte sitte og stirre ut i luften i en time og bare tenke på alt og ingenting, samtid som jeg biter intenst negler eller pirker på sårskorper. Sånn har det vært hele livet. Før kunne jeg bli irritert hvis noen avbrøt meg i en tankerekke. 

Når jeg en sjelden gang drikker meg full, blir jeg enda mer rar. Jeg har det veldig morsomt, og kan le av mye, men får det ikke formidlet til de jeg er med, så de får bare med seg at jeg ler og sier noe rart. 

Har en IQ på rundt 135, så sånn sett er jeg ikke dum, men det virker som noe er som det ikke skal være. Da jeg var ung var jeg mye kjappere enn andre til å løse oppgaver og tenke avansert, men nå stopper det opp "i første ledd" hvis du forstår, og hjernen min blir blank. Er nå 36, har høy utdanning. Har alltid hatt en intens trang til å tenke og gruble veldig mye, men dette har jeg begynt å venne meg av med. Sliter med daglige gjøremål og rutiner hjemme, men fungerer på jobb - bortsett fra at tankene mine har blitt et kaos. Er ikke nedstemt, men er og har alltid vært veldig trøtt om morgenen, med en tendens til å snu døgnet. Har aldri hallusinert. Har et alvorlig traume bak meg som i noen år gjorde meg enda verre samt skeptisk til andre, men det har jeg kommet over. 

Er dette schizofreni? Hvor kan jeg i så fall henvende meg for utredning? 

Anonymkode: f8da5...7c6

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mine første assosiasjoner går ikke til schizofreni. Likevel er det noe som bekymrer deg i dette - med rette. Det skal ikke være slik.

Du henvender deg til fastlegen som igjen kan henvise deg til en psykiatrisk poliklinikk for utredning.

Skrevet
8 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Mine første assosiasjoner går ikke til schizofreni. Likevel er det noe som bekymrer deg i dette - med rette. Det skal ikke være slik.

Du henvender deg til fastlegen som igjen kan henvise deg til en psykiatrisk poliklinikk for utredning.

Hvilke assosiasjoner får du? 

Jeg spør både av interessse og fordi jeg ønsker å oppsøke relevant privatpraktiserende spesialist direkte. Jobber i sykehusbransjen selv, så jeg vil helst være diskret. 

Det skal også nevnes at jeg i perioder lurer på om jeg kan ha cyklotymi, men nevnte symptomer forekommer også i nøytralt stemningsleie. 

Anonymkode: f8da5...7c6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...