Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer dere leger å vite hvilke medisiner dere skal gi pasienten? Det er jo et hav av medisiner å velge mellom :)

Anonymkode: 75f87...6c1

Skrevet

Jeg tror det finnes to tilnærminger til denne relativt alvorlige saken.

Alternativ 1: Legen sitter og blar i den manuelle felleskatalogen i papirform, og ser på "indikasjoner", og gjennom det velger en medisin han tror passer.

Alternativ 2: Legen setter seg inn i studier med de ulike medisinene mot ulike lidelser, og krydrer gjerne ved å sette seg inn i farmakologiske egenskaper ved de ulike medisinene og finner medisinen som passer best.

Jeg tror nok alternativ 2 gir de beste resultatene, men at alternativ 1 gjerne er det mest brukte.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Seks år studier og 18 måneders turnustjeneste fører til at en lærer seg en hel del. I tillegg bruker en ytterligere fem år på å bli spesialist, så en har tid til å lære seg en hel del både ved å lese, ved å lære av mer erfarne kolleger og ved at en får erfaring ved at pasientene gir tilbakemelding på effekt og bivirkninger.

Skrevet

Jeg gikk på 1200 mg Seroquel + 300 mg Truxal og i 3 år og deretter 25 mg Zyprexa i 1 1/2 år. I dag går jeg på antidepressiva og stemningsstabiliseende og har et mye bedre liv. Har disse psykiaterne lest bøkene riktig?

Anonymkode: 5968d...fef

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...