Gå til innhold

Utredning for personlighetsforstyrrelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Når en utreder skal utrede en med SCID, er det så lettvint at det bare er å spørre pasienten om de forskjellige punktene (ev. snakke litt rundt det om noe er uklart), og så er det en matematisk utregning for å avgjøre hva slags diagnose(r) man får?

Jeg ble utredet med SCID for 2-3 år siden. Intervjuet var over i løpet av 1 (eller var det 2?) timer à 45 min, og så fikk jeg beskjed om diagnosene jeg fikk etter noen minutters utregning.

Det slår meg at det kan ha vært feilpraksis? Er ikke det for lettvint?

2. Jeg fikk diagnosene unnvikende, tvangspreget og paranoid. Men er det i hele tatt mulig å ha både paranoid og unnvikende? Etter hva jeg har lest har en med paranoid personlighetsforstyrrelse en "kampånd" i forbindelse med rettigheter en føler en har, mens en med unnvikende ikke er selvhevdende. Det slår meg som noe merkelig.

3. Jeg fikk beskjed om der hvor OCD innebærte moralske kvaler, så dreide tvangspreget seg om "dobbeltmoral". Stemmer det? Hva betyr det? Betyr det at selvbebreidelsen egentlig er utrykk for reelle personlige feil/avvik?

4. Tidligere fikk jeg diagnosen schizotyp lidelse (av en annen behandler). Da er det merkelig at jeg nesten ikke slo ut på schizotypal personlighetsforstyrrelse. Dette bekrefter mitt pessimistiske syn på psykiatriens evne til å forstå pasientene. Mine "problemer" har ikke forandret seg i løpet av denne tiden, saken er akkurat den samme.

5. Da vi kom til punktet om antisosial personlighetsforstyrrelse følte jeg at jeg slo ut på endel. F.eks. det med at jeg ikke er jobb (huh?). Jeg gjorde også hærverk som barn. Jeg husker ikke alt, men jeg følte det var masse som stemte. Kan det være slik at jeg egentlig fikk denne diagnosen, eller at de mistenker det uten å diagnostisere det, og at det er årsaken til at jeg ikke lenger får hjelp i spesialisthelsetjenesten? Det virker også som de har fått noe imot meg, også fastlegen. Det er et eller annet de har begynt å tenke om meg, som de ikke tenkte tidligere.

Anonymkode: a2e43...a28

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Det ser ut til å være et skille mellom schizoid pf og schizotyp lidelse. Ut i fra din beskrivelse av deg selv her inne sammenfaller mye med schizotyp lidelse, så vidt jeg kan se. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Schizotyp_personlighetsforstyrrelse

Anonymkode: 4a6cd...c28

Jeg har fått flere diagnoser opp gjennom. Det jeg i minst grad føler stemmer er unnvikende og tvangspreget. Jeg har mistet tiltroen til dette systemet. Det har en betydning i forhold til NAV, og selvbildet ovenfor andre mennesker (hvis man har problemer er det mer ok å gå på nav).

Gjest Kanuttius
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Når en utreder skal utrede en med SCID, er det så lettvint at det bare er å spørre pasienten om de forskjellige punktene (ev. snakke litt rundt det om noe er uklart), og så er det en matematisk utregning for å avgjøre hva slags diagnose(r) man får?

Jeg ble utredet med SCID for 2-3 år siden. Intervjuet var over i løpet av 1 (eller var det 2?) timer à 45 min, og så fikk jeg beskjed om diagnosene jeg fikk etter noen minutters utregning.

Det slår meg at det kan ha vært feilpraksis? Er ikke det for lettvint?

2. Jeg fikk diagnosene unnvikende, tvangspreget og paranoid. Men er det i hele tatt mulig å ha både paranoid og unnvikende? Etter hva jeg har lest har en med paranoid personlighetsforstyrrelse en "kampånd" i forbindelse med rettigheter en føler en har, mens en med unnvikende ikke er selvhevdende. Det slår meg som noe merkelig.

1. Hørtes veldig lettvint ut å bare gjøre det slik men jeg er ingen ekspert på utredninger. 

2. Jeg har hatt en paranoid diagnose og for meg var unnvikende adferd helt naturlig å ha samtidig. Jeg "visste" at mennesker gjorde ting utelukkende for å plage meg og jeg forsøkte å unngå disse menneskene. 

Skrevet
33 minutes ago, BamseLiten said:

1. Hørtes veldig lettvint ut å bare gjøre det slik men jeg er ingen ekspert på utredninger. 

2. Jeg har hatt en paranoid diagnose og for meg var unnvikende adferd helt naturlig å ha samtidig. Jeg "visste" at mennesker gjorde ting utelukkende for å plage meg og jeg forsøkte å unngå disse menneskene. 

1. Ja, det jeg tenker og. Samtidig med at jeg fikk de diagnosene fikk jeg beskjed om at jeg fikk timer bare hvis det var noe "akutt". Det var jo litt rart å få nye diagnoser, og så avslutte behandlingen - hva skulle da hensikten være, når diagnoser eksisterer for å gi behandling.

2. Unngår mennesker jeg og. De eneste jeg har samtaler med er foreldrene mine. Så kanskje "paranoiditeten" slo ut på unnvikende, selv om det (unnvikende) ikke er en god beskrivelse av meg. Det er kanskje derfor det er for enkelt å bare regne ut diagnosene fra testen, fordi en kan få utslag på ting selv om det ikke er en god diagnose.

Nå vet jeg ikke om det er paranoiditet selv om det kan tenkes. Det kan være at jeg er ikke tåler ubehag.

("Korrekt" diagnose blir en absurd tanke, annet enn som en abstraksjon.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...