Gå til innhold

Medisin ved komplekst sykdomsbilde, NHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en lang sykehistorie med kompleks PTSD, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, spiseforstyrrelser og dissosiativ lidelse. Sliter mye med angst, mareritt, selvdestruktivitet/suicidale impulser og grensepsykoser.

Tar Lamictal 150 mg som stemningsstabiliserende, og jeg føler den hjelper meg å holde hodet såvidt over vannet (blir ikke så dypt deprimert som jeg ble tidligere og det går mindre opp og ned, er mer "stabilt dårlig" istedenfor de store svingningene). 

Jeg blir veldig sliten av å ha så mye angst og en kropp i full beredskap, og kunne tenke meg å prøve medisiner for å slippe å gå rundt å være redd og paranoid. Det er altså en medisin for angsten og grensepsykosene jeg er ute etter. 

Legen har nevnt både Zoloft, Seroquel, Seroxat og Zyprexa. Har du noen innspill eller andre forslag? Jeg er veldig skeptisk til vektøkning som bivirkning (er i tilfriskningsfase anoreksi, normalvektig nå). Jeg har selv tenkt litt på Buspiron. 

Skrevet (endret)

Velkommen til DOL!

Tenkte bare å si at spørsmålet ditt var relevant, ryddig og velformulert, håper du får svar av NHD. 

Men hadde bare et par spørsmål:

- Har du gjort serummålinger av Lamictal? Mer interessant enn hvilken dose du tar er hvor høy konsentrasjonen i blodet er. 150 er for øvrig ikke en særlig høy dose. 

- Har du prøvd noen andre medisiner før? Hvordan var evt erfaringen med disse?

Buspiron har dessverre lite effekt mot grensepsykose. Da er Seroquel og Zyprexa bedre.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Takk for en fin velkomst, så hyggelig :) 

Har ikke gjort serummålinger nei, det har aldri vært snakk om det. Vet at 150 mg ikke er så mye, men jeg fikk mye bivirkninger på 200 mg så det ble trappet ned til 150. 

Jeg har kun prøvd Fluoxetin for mange år siden. Sto ikke så lenge på den, fikk en alvorlig forverring av selvskading og selvmordstanker/forsøk. Vet jo ikke sikkert om det var på grunn av medisinen eller om jeg ville fått en forverring uansett, men vi valgte å seponere siden jeg trossalt hadde lyst å kunne fortsette i jobb..

Ja, jeg tenker det samme som deg når det gjelder Buspiron. Samtidig tenker jeg at grensepsykosene kanskje kan avta litt hvis medisinen demper angsten? Jeg vet ikke.

Skrevet

Så bra at du jobber, oppi alt dette! 

Det er kanskje et tegn på at SSRI er uheldig for deg. Zoloft kan faktisk være enda litt skumlere enn Fluoxetin, siden den er noe mer potent, i så henseende er Seroxat enda mer slik. 

Hvis jeg var i din situasjon (merk: jeg er absolutt ikke helsepersonell og burde ikke mene så mye om dette) tror jeg at jeg ville gått for et beroligende antipsykotikum som Zyprexa eller Seroquel. Hvis jeg skulle brukt SSRI skulle jeg i alle fall trappet ekstremt langsomt opp og hatt tilgang til beroligende ved behov i starten.

Skrevet

Hei og velkommen 😊

Jeg har mye av det samme problemsammensetning. Grensepsykose kan komme av traumene du har vært gjennom. Fluoxetin tar flere uker før den funker, kanskje den ville funket om du hadde kommet til riktig dose og stått lenge nok på den. Nå er det dessverre sånn at i startfasen kan selvskading og suicidforsøk bli verre på endel SSRI. Kanskje du med hjelp av beroligende eller andre ting kunne klart stå i det den tida det tar før den funker?

Jeg står på Seroquel, synes ikke den virker beroligende, men noen kan vel få den effekten. Jeg har gått ned i vekt på Seroquel så ikke alle får den bivirkninga. Hvis grensepsykosene skyldes traume, er det ikke sikkert at antipsykotika vil fungere godt, men Seroquel kan og hjelpe deg til å bli mer stabil og bedre depresjon noe.

Lamictal funka sånn på meg og, mer stabilt nede..

Håper du får hjelp med K-PTSDen.

Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Så bra at du jobber, oppi alt dette! 

Det er kanskje et tegn på at SSRI er uheldig for deg. Zoloft kan faktisk være enda litt skumlere enn Fluoxetin, siden den er noe mer potent, i så henseende er Seroxat enda mer slik. 

Hvis jeg var i din situasjon (merk: jeg er absolutt ikke helsepersonell og burde ikke mene så mye om dette) tror jeg at jeg ville gått for et beroligende antipsykotikum som Zyprexa eller Seroquel. Hvis jeg skulle brukt SSRI skulle jeg i alle fall trappet ekstremt langsomt opp og hatt tilgang til beroligende ved behov i starten.

Ja, jeg prøver å jobbe litt, men det er bare 50 % med perioder der jeg har helt fri. Har heldigvis godt samarbeid med NAV og arbeidsgiver. Jeg kjenner jeg er skeptisk til SSRI etter den dårlige erfaringa med Fluoxetin, og etter det du skriver så høres det ikke fristende ut å prøve Zoloft eller Seroxat. Men det er selvfølgelig opp til legen å vurdere. Tusen takk for innspill! 

1 time siden, Psykojenta skrev:

Hei og velkommen 😊

Jeg har mye av det samme problemsammensetning. Grensepsykose kan komme av traumene du har vært gjennom. Fluoxetin tar flere uker før den funker, kanskje den ville funket om du hadde kommet til riktig dose og stått lenge nok på den. Nå er det dessverre sånn at i startfasen kan selvskading og suicidforsøk bli verre på endel SSRI. Kanskje du med hjelp av beroligende eller andre ting kunne klart stå i det den tida det tar før den funker?

Jeg står på Seroquel, synes ikke den virker beroligende, men noen kan vel få den effekten. Jeg har gått ned i vekt på Seroquel så ikke alle får den bivirkninga. Hvis grensepsykosene skyldes traume, er det ikke sikkert at antipsykotika vil fungere godt, men Seroquel kan og hjelpe deg til å bli mer stabil og bedre depresjon noe.

Lamictal funka sånn på meg og, mer stabilt nede..

Håper du får hjelp med K-PTSDen.

Tusen takk :) 

Det kan godt hende jeg ikke sto lenge nok på Fluoxetin ja. Godt forslag fra dere begge om hjelp av beroligende i starten hvis jeg skulle driste meg til å prøve SSRI igjen. Jeg føler vel at angsten er det som plager meg mest, så hvis jeg må velge vil jeg heller ha en medisin med beroligende effekt enn en som kan hjelpe på grensepsykosene og tankekjøret. Det beste ville selvfølgelig vært å få hjelp med begge deler. Eventuelt kombinere to medisiner, en mot angsten og en mot grensepsykose? Jeg har veldig lite kunnskap om dette med å stå på forskjellige medisiner samtidig og hva som ikke bør kombineres. 

Skrevet

Har du fått (god nok) behandling for PTSDen? For den kan og gjøre deg litt paranoid, få tankekjør, angst, føle at det ikke er verdt å leve osv osv. De sier og at mange som får EUPF-diagnosen  (emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse) har vært gjennom traumer tidligere.

Jeg står på Fontex(Fluoxetin) og Quetiapin(Seroquel) og skal nå få traumebehandling. Jeg sleit i mange år og masse prøving av medisiner før vi kom til denne kombinasjonen. Nå har jeg en Bipolar og da, så jeg blir hypoman av dosen Fontex jeg står på, men den blir litt dempa igjen av Seroquel. 

Hør med legen/behandler om muligheten for beroligende i oppstarten, evt kan det kanskje bli enklere å takle ubehag hvis du har litt Seroquel i bunnen.

Jeg har ikke så mange råd å komme med, mulig det blir feil å anbefale medisiner her og, men jeg velger å gjøre det likevel. Så får heller Dr. Dahl rette meg og komme med sine profesjonelle råd 😊

Skrevet

Jeg går til psykolog to ganger i uka og jobber med traumene litt fra og til, alt ettersom hvor stabil jeg er. Vi prøver oss også litt frem i forhold til hvor dypt vi kan gå før jeg begynner å dissosiere. Innleggelse har aldri vært et alternativ for meg av praktiske årsaker.

Jeg har aldri vært så motivert og mottakelig for terapi som jeg er nå, derfor tenker jeg det hadde vært fint å få litt "drahjelp" fra medisiner sånn at jeg kan bruke energien min på å bearbeide og jobbe med traumene istedenfor å bruke opp alt av krefter på å gå rundt med en konstant indre uro, angst, tankekjør og i perioder en overbevisning om at "alle" er ute etter meg. Det er så vanvittig slitsomt å være på vakt hele tiden. 

Tusen takk for at du deler dine erfaringer med medisiner! Jeg ser ikke på det som en "anbefaling", jeg synes det er veldig nyttig å se hvilke muligheter som finnes, så kan jeg eventuelt drøfte det med legen. 

Skrevet

Ok, fikk min første psykologtime forrige fredag. Blir rart å gå til noen som faktisk har utdanninga og spesialiseringa...har bare hatt psykiatriske sykepleiere og sosionomer før.

Ja, du må kjenne litt etter hvor mye som takles. 

Bare husk at mye av problemene dine kan være noe pga traume, og hvis det er tilfellet vil du bli bedre når du kommer litt lenger i behandlingen.

Kjempeglad for å høre at du får behandling 😊

Skrevet

Hvis du har effekt av Lamictal men ikke tåler høyere doser bør det forsøkes et annet preparat i samme gruppe. Lamictal 150 mg er vanligvis alt for lavt. Orfiril retard/long er det mest nærliggende alternativet. Bør doseres til en serumverdi i området rundt ca 500 umol/l.

Lamictal bør da seponeres pga interaksjoner. (Lamictal nivået i blodet  vil stige betydelig ved bruk av Orfiril)

Hvis vektøkning som bivirkning av Orfiril tilkommer bør Topimax i doser 50-100 mg legges til med svært langsom opptrapping (10-15 mg hver 2. uke)

Thor Kvakkestad, psykiater

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med et slikt komplekst sykdomsbilde finnes det ingen anerkjente behandlingsretningslinjer som kan benyttes slik som en kan ved f. eks bipolar lidelse. I dette tilfellet blir behandlingen såkalt symptomatisk dvs en prøver å dempe de verste symptomene. Det er sjelden en kan fjerne symptomene med medisiner, men en kan dempe dem tilstrekkelig til at psykoterapi lar seg gjennomføre samt at en kan beholde sin funksjon.

Stemningsstabiliserende som Lamictal er det som oftest er nyttig, og det er bra at du har en del effekt av det. Jeg synes du skal forbli på den evt senere prøve en gang til om du tåler en høyere dose.

Det neste steg nå må være et antipsykotikum i moderate doser. Seroquel er nærliggende å tenke på, men Risperdal 1-2 mg og Fluanxol 2-3 mg (alt i døgndoser) kan være gode alternativer. Alle disse demper angst, både direkte, men også som du skriver ved å dempe tankekjør, paranoide tanker og annet som grenser opp mot psykose.

Skrevet

Takk for svar og gode råd, veldig kjekt å få tanker rundt dette fra forskjellige leger/psykiatere for å ha et bedre grunnlag. Da høres det hvertfall ut som antipsykotika blir det neste, så får jeg diskutere med psykiateren min hva han mener og hvilken medisin han anbefaler. Og så kanskje jeg skal spørre om å få tatt et serumspeil av Lamictal for å se om den dosen jeg står på er altfor lav. Ble så utrolig ustødig og svimmel på høyere dose og jeg syntes det var så ubehagelig. 

Gull verdt å kunne spørre her og få ekspertsvar, at jeg ikke har tenkt på det før :) Til syvende sist er det jo legene som kjenner meg som tar avgjørelsen (i samråd med meg), men det er veldig betryggende å få meninger fra flere hold slik at man føler seg noenlunde sikker på at man er på rett spor. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...