Gå til innhold

Nhd akuttsituasjon cipralex svar meg andre også

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt svært dårlig av cipralex. Har uvirkelighetsfølelse hele dag har gråtet masse. Får ikke stelt meg dusjet eller spist mat. Står at man kan få uvirkelighetsfølelse av medisinen som bivirkning. Går dette her over?

Gjest Kanuttius
Skrevet

Oppsøk legevakten. Jeg synes det høres veldig mye ut å bli så dårlig. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når begynte du med Cipralex, hvilken dose, og hva er årsaken (diagnosen) til at du bruker den?

Skrevet (endret)
20 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Når begynte du med Cipralex, hvilken dose, og hva er årsaken (diagnosen) til at du bruker den?

Begynte forrige lørdag. 5 mg årsaken er angst panikkangst og uvirkelighetsfølelse. Jeg har ikke psykose. De på sykehuset mener jeg ikke har psykose. Men klarer ikke å finne ut av hva dette er. Nhd plis hjelp meg. Ingen forstår hva det feiler meg.

Ser ting anderledes i størrelse skarphet og annen farge føles så grusomt ut

Er under utredning nå. Imorgen trapper de opp med 10 mg. Er dette bivirkninger som blir borte. Eller må jeg prøve en annen medisin

Endret av Anonymesen
Skrevet

Jeg tror alle disse symptomene er en del av din panikklidelse. Panikklidelse blir verre når en starter med SSRI, og bedringen skjer vanligvis først etter 2-4 uker. Dette er ikke farlig, bare ubehagelig og det går over etter noen uker.

Men med de sterke symptomene du har, anbefaler jeg at du utsetter opptrappingen til 10 mg til mandag.

Det er ingen grunn til å oppsøke legevakt.

Skrevet
3 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg tror alle disse symptomene er en del av din panikklidelse. Panikklidelse blir verre når en starter med SSRI, og bedringen skjer vanligvis først etter 2-4 uker. Dette er ikke farlig, bare ubehagelig og det går over etter noen uker.

Men med de sterke symptomene du har, anbefaler jeg at du utsetter opptrappingen til 10 mg til mandag.

Han er i trygge hender på sykehuset. 

Skrevet
13 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dette sendte jeg til klara klok. Håper du kan si hva dette kan være. Tror dere at dette kan være panikkanfalll?

sliter med noe som heter uvirkelighetafølelse. Jeg trodde først at det var psykose eller dissosiativ lidelse nå tror jeg det kan være panikklidelse. Jeg vil beskrive hva som skjer:

Jeg får sånn derealisasjon tror jeg. Hvis det er noen flekker i vegger blir de veldig detaljert og synlige. Jeg ser ting veldig anderledes. Hvis noen har flekker eller prikker i ansiktet blir de også synlige. Jeg begynner å stirre på de og ser veldig fjern ut. Jeg får kraftig angst. Klarer ikke å snakke ordentlig føler jeg blir kraftig forvirret. Økt pust, tørr i munnen,varm, kvalme. Jeg begynner å gråte når jeg har det. Det er en grusom opplevelse. Eneste som hjelper er å lukke øynene og ligge på senga, noen ganger er anfallen så sterk at jeg ikke finner roen av å ligge. Da går jeg og maser til de rundt meg og sier at jeg kommer til å bli gal. Anfallen kan vare i 8-9 timer om jeg får den på morningen. Anfallen går over eller blir bedre av å slappe av eller sove. Jeg har slitt med dette i ett år snart. Kan ikke jobbe, gå på skole eller reise eller gå ut. Jeg er fortiden lagt inn på langtidsbehandling. Ingen forstår hva dette er. Jeg håper plis at dere kan gi meg et svar. Svaret skal jeg også vise til behandler. Jeg hører ingenting, ser ingenting, lukter ingenting og har ikke vrangforestillinger. Men det skjer noe med hvordan jeg ser, det føles veldig uvirkelig. Livredd for å si ting jeg ikke vil si. Jeg har hørt at antidepressiva kan gi dette. Har derfor slutta med zoloft. Men det ser ut som det har ingen effekt med at jeg slutta med zoloft. Anfallene kan komme flere dager på rad, så har jeg kanskje fine dager i noen dager, så skjer det igjen. Jeg blir livredd av dette. Jeg ligger heledagen på senga for å forebygge at det ikke kommer. Somsakt å få sovet eller slappet av demper eller fjerner anfallen. Ting ser helt anderledes ut enn vanlig. De blir i en annen skarphet og lys styke. Plis svar meg

Skrevet

Jeg har vel allerede svart på dette.

Skrevet
22 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har vel allerede svart på dette.

Men jeg kom med nye opplysninger i dette brevet. Tror du fortsatt at det er panikklidelse?

Skrevet
16 minutter siden, Anonymesen skrev:

Men jeg kom med nye opplysninger i dette brevet. Tror du fortsatt at det er panikklidelse?

Ja, hvis ikke så hadde han ikke skrevet at han har svart på det :) 

Anonymkode: 66594...928

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...