Gå til innhold

guggen

Gjest til ernæringsfysiologen

Anbefalte innlegg

Gjest til ernæringsfysiologen

hei jeg vil holde formen jeg er i nå frem til mai ca, for deretter å komme i enda bedre form (les lavere fettprosent)

Jeg har tatt av noe fett nå i det siste og vil ikke gå opp i vekt med en gang

slik har jeg gjort og kommer til å fortsette: i høst lå jeg på ca 3600 kalorier, kanskje litt for mye karb 4 treninger i uka, gikk rolig til skolen 3-4 dager i uka(40 min rooig rolig gange pr gang) Jeg la på meg en del fett da

Fra 20 nov til i dag har jeg gått ned fra 94 til 87 kg

har deffa med å spise 5-6 måltider om dagen 3 store 2-3 små store: ris, pasta,havregryn, kylling, tunfisk, protdrink. SMå: 2 epler, kylling,prothsake

helt standard liksom

3 strykeøkter i uka, 4-kardio på morgenen de dagene jeg ikek trena styrke 20 min rolikg kardio etter styrketrnienga

har mista litt muskler også begynte på 2600 kalorier, er nå rundt 2000-2100

har lagt inn spisedag etterhvert, tror det var B som sa at det var litt å snu det på hodet, men jeg vet at blant annet frederik age legger inne n spisedag etter 5 uker på diett

Jeg har liksom gått litt opp og ned i vekt de siste åra , aldri klart å stabilsiere meg, men det vil jeg nå

Ser for meg å kjøre en 3 split, med 20 min kardio rolig etterpå (tror ikek jeg vil miste muskler siden jeg ikke gjør noen annen kardio og tar energidrikk med en gang etterpå)

Jeg er student og kommer kanskje til å ta en øl, og kun en øl en dag i uka, vil kanskje også fylle noen helger

fettprosenten er nå rundt 14

hvor sulten må jeg være og hvor mett osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei guggen,

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva spørsmålet ditt er. Jeg vet ikke høyde, alder og kjønn på deg, så det er vanskelig å uttale seg om 2000-2100 kcal er nok. 14% fett er ganske lavt både for menn og kvinner. For kvinner er en fettprosent på 20-25% normalt, for menn er 12-15% normalt. Jeg kan derfor ikke se behovet av at du går lavere enn det.

Det er også vanskelig for meg å si hvor sulten og mett du bør være - det er veldig individuelt. Det lønner seg jo gjerne å føle seg mett etter et måltid..

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei guggen,

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva spørsmålet ditt er. Jeg vet ikke høyde, alder og kjønn på deg, så det er vanskelig å uttale seg om 2000-2100 kcal er nok. 14% fett er ganske lavt både for menn og kvinner. For kvinner er en fettprosent på 20-25% normalt, for menn er 12-15% normalt. Jeg kan derfor ikke se behovet av at du går lavere enn det.

Det er også vanskelig for meg å si hvor sulten og mett du bør være - det er veldig individuelt. Det lønner seg jo gjerne å føle seg mett etter et måltid..

Vennlig hilsen

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva spørsmålet ditt er.

-spørsmålet mitt er hvordan jeg skal klare å holde formen stabil noen måneder fremover, jeg har en tendens til å øke kaloriinntaket og vekta for raskt etter en slankekur.

Jeg vet ikke høyde, alder og kjønn på deg, så det er vanskelig å uttale seg om 2000-2100 kcal er nok.

-jeg er 20 år, mann og veier 88 kg, jeg har tenkt å gradvis øke kaloriinnaket ja

14% fett er ganske lavt både for menn og kvinner. For kvinner er en fettprosent på 20-25% normalt, for menn er 12-15% normalt. Jeg kan derfor ikke se behovet av at du går lavere enn det.

-Jeg vil ligge innenfor det normale 12-15 fram til vår/ sommern for da å komme meg under 19 i fettprosent slik at musklene synes godt

- helt enig med deg

Mulig jeg er på feil forum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-spørsmålet mitt er hvordan jeg skal klare å holde formen stabil noen måneder fremover, jeg har en tendens til å øke kaloriinntaket og vekta for raskt etter en slankekur.

Jeg vet ikke høyde, alder og kjønn på deg, så det er vanskelig å uttale seg om 2000-2100 kcal er nok.

-jeg er 20 år, mann og veier 88 kg, jeg har tenkt å gradvis øke kaloriinnaket ja

14% fett er ganske lavt både for menn og kvinner. For kvinner er en fettprosent på 20-25% normalt, for menn er 12-15% normalt. Jeg kan derfor ikke se behovet av at du går lavere enn det.

-Jeg vil ligge innenfor det normale 12-15 fram til vår/ sommern for da å komme meg under 19 i fettprosent slik at musklene synes godt

- helt enig med deg

Pass på å presisere at du driver med bygging, så kan hun nok svare mer presist! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

- helt enig med deg

Hei Guggen,

Jeg vet fremdeles ikke høyden din, men kan ut fra vekta og fettprosenten si at 2000-2100 kcal virker altfor lite for deg. Et lavt kcal inntak vil senke forbrenningen og forårsake at du lettere går opp når du øker inntaket (noe du jo skriver har en tendens til å skje). Samtidig vil du lettere miste muskler. Husk også at jo fortere man går ned i vekt, jo fortere går man opp igjen. Du bør øke inntaket forsiktig fremover (rundt 2-300 kcal i uka) og fortsette å trene for å få forbrenningen din opp. Hvor mye kalorier du trenger daglig er det vanskelig for meg å si, men jeg vil anta hvertfall 3000 kcal.

Jeg er ingen treningsekspert, så for den delen er du nok på feil forum.... Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Guggen,

Jeg vet fremdeles ikke høyden din, men kan ut fra vekta og fettprosenten si at 2000-2100 kcal virker altfor lite for deg. Et lavt kcal inntak vil senke forbrenningen og forårsake at du lettere går opp når du øker inntaket (noe du jo skriver har en tendens til å skje). Samtidig vil du lettere miste muskler. Husk også at jo fortere man går ned i vekt, jo fortere går man opp igjen. Du bør øke inntaket forsiktig fremover (rundt 2-300 kcal i uka) og fortsette å trene for å få forbrenningen din opp. Hvor mye kalorier du trenger daglig er det vanskelig for meg å si, men jeg vil anta hvertfall 3000 kcal.

Jeg er ingen treningsekspert, så for den delen er du nok på feil forum.... Lykke til!

Vennlig hilsen

jeg er 186 høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...