Gå til innhold

Depresjons symptom Nhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor blir ikke overspising sett på som en del av et depresjons symptom??

En får jo aldri sp.mål om d på disse testene. Kun om en har nedsatt matlyst!

Anonymkode: 73595...9fe

Skrevet

Økt eller redusert matlyst er et av symptomene som står oppgitt i diagnosen 

Anonymkode: 2b61c...abc

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir ikke overspising sett på som en del av et depresjons symptom??

En får jo aldri sp.mål om d på disse testene. Kun om en har nedsatt matlyst!

Anonymkode: 73595...9fe

Det er fordi de fleste har for lite kunnskap samt at mange er "oppflasket" på MADRS som har nettopp denne svakheten at den kun etterspør svekket matlyst.

Skrevet

Vært litt frustrert over det samme, fordi jeg også overspiser (ikke mye lystbetont det) når jeg er nede, og sover mye eller snur døgnet, eller lite.. Når jeg har vært nede kanskje jeg skal si, for å være positiv.. 

Da jeg gikk til legen med depresjon, tok han den madrs testen på meg og da jeg kom til mat presiserte han apetitt - smaker maten? Det er jo noe helt annet. Jeg er glad for den. Det hjalp meg litt at han formulerte det annerledes. Er liksom ikke sulten heller, eller blir jo det hvis det går lenge nok, men spiser. Syntes det var fint.

Anonymkode: 511ec...8e4

Gjest Kanuttius
Skrevet

Det med maten har jeg og tenkt på. Har sett alle disse programmene på TLC om de som overspiser og nesten øke har psykiske problemer. Samme med søvn og å våkne tidlig. Jeg sovner sent og får døgnet snudd men det er liksom ikke ett problem, jeg kan bare "ta meg i nakken". Samtidig, disse testene spør alltid etter hvordan symptomer man har hatt det de siste 14 dagene mens vi gjerne har stått på venteliste i måneder for hjelp, hva med den tiden. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
6 timer siden, BamseLiten skrev:

Disse testene spør alltid etter hvordan symptomer man har hatt det de siste 14 dagene mens vi gjerne har stått på venteliste i måneder for hjelp, hva med den tiden. 

De fleste "tester" (egentlig rating scales/ graderingsskalaer) har kortere vurderingsrom enn 14 dager. De fleste 3 eller 7 dager. Dette er 1) fordi vi ønsker å vite hvordan pasienten har det nå, og 2) fordi vi ønsker å måle om en stund for å se på endring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...