Gå til innhold

Nhd akutt. Panikklidelse svar andre også er livredd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette sendte jeg til klara klok. Håper du kan si hva dette kan være. Tror dere at dette kan være panikkanfalll?

sliter med noe som heter uvirkelighetafølelse. Jeg trodde først at det var psykose eller dissosiativ lidelse nå tror jeg det kan være panikklidelse. Jeg vil beskrive hva som skjer:

Jeg får sånn derealisasjon tror jeg. Hvis det er noen flekker i vegger blir de veldig detaljert og synlige. Jeg ser ting veldig anderledes. Hvis noen har flekker eller prikker i ansiktet blir de også synlige. Jeg begynner å stirre på de og ser veldig fjern ut. Jeg får kraftig angst. Klarer ikke å snakke ordentlig føler jeg blir kraftig forvirret. Økt pust, tørr i munnen,varm, kvalme. Jeg begynner å gråte når jeg har det. Det er en grusom opplevelse. Eneste som hjelper er å lukke øynene og ligge på senga, noen ganger er anfallen så sterk at jeg ikke finner roen av å ligge. Da går jeg og maser til de rundt meg og sier at jeg kommer til å bli gal. Anfallen kan vare i 8-9 timer om jeg får den på morningen. Anfallen går over eller blir bedre av å slappe av eller sove. Jeg har slitt med dette i ett år snart. Kan ikke jobbe, gå på skole eller reise eller gå ut. Jeg er fortiden lagt inn på langtidsbehandling. Ingen forstår hva dette er. Jeg håper plis at dere kan gi meg et svar. Svaret skal jeg også vise til behandler. Jeg hører ingenting, ser ingenting, lukter ingenting og har ikke vrangforestillinger. Men det skjer noe med hvordan jeg ser, det føles veldig uvirkelig. Livredd for å si ting jeg ikke vil si. Jeg har hørt at antidepressiva kan gi dette. Har derfor slutta med zoloft. Men det ser ut som det har ingen effekt med at jeg slutta med zoloft. Anfallene kan komme flere dager på rad, så har jeg kanskje fine dager i noen dager, så skjer det igjen. Jeg blir livredd av dette. Jeg ligger heledagen på senga for å forebygge at det ikke kommer. Somsakt å få sovet eller slappet av demper eller fjerner anfallen. Ting ser helt anderledes ut enn vanlig. De blir i en annen skarphet og lys styke. Plis svar meg

Skrevet

Hei

Sliter selv med panikkanfall, men det finnes selvklart ingen fasit over hvordan hver enkelt opplever nettopp dette.

Når det er sagt, det med prikker/flekker på vegger og ansikt er ikke noe jeg kjenner igjen. Lengden på anfallene er ikke i nærheten av mine engang. Om du bytter ut timer med minutter så nærmer vi oss. Ellers er mange av symptomene det samme.

Lykke til videre❤️

Skrevet

Du har det ikke godt nå og du lider. Og jeg har på følelsen av at du kan ha det som jeg hadde for noen år siden. Jeg er ikke helt sikker, men det fikk meg til å tenke tilbake på slik jeg hadde det. Det var at jeg plutselig stod og såg ut av vinduet og såg det blåste litt. Av en eller annen grunn så stod jeg og stirret uten å tenke i det hele tatt.Men jeg fikk en litt ubehagelig følelse da husker jeg. Så skjedde det samme flere ganger da det blåste ute. Og det førte til at jeg fikk skikkelig panikk anfall hver gang det var vind. Jeg klarte ikke å få roen inni meg, og jeg ble en mester i å følge værmeldingen om været. Jeg kunne ha panikk, angst og uroen i meg mer eller mindre i flere døgn. Det avtok noe og bygget seg opp igjen gang på gang. Dette var helt grusomt og jeg fikk selv store problemer med å fungere. Det jeg tror skjedde, var at det var et eller annet med vinden som utløste noen følelser ubevisst i meg som gjorde at jeg oppfattet det som fare. Jeg og fikk store problemer med å snakke og spise den perioden. jeg satt nærmest å sturte. Jeg begynte på Efexor, og fikk vival hos legen som jeg tok mye av da. Angsten og uroen forsvant gradvis etterhvert. Og jeg begynte å gå ut hver gang det var vind, for å kjenne og lære at vinden ikke ville skade meg. Sakte men sikkert klarte jeg å få kontrollen tilbake. Men det tok tid. Det er viktig med god støtte også for å klare det. Jeg tror noe slikt kan ha skjedd med deg også. Men jeg tror du trenger antipsykotika også for å roe ned aktiviteten i hjernen kanskje sammen med beroligende og eller antidepressiva. Når angsten er så sterk at den setter deg ut av spill så mye, så må medikamenter til. Du må og øve sakte på å se personer med flekker i ansiktet, så du tilslutt lærer hjernen din at det er ikke farlig å se på. Kanskje du må kjenne på flekkene også. Kjenne at dem ikke kan skade deg. Jeg håper dette kanskje kan være til hjelp for deg. Som sagt så vet jeg ikke sikkert at dette er det samme som jeg hadde, men det ligner veldig på slik jeg hadde det. Men du trenger hjelp på å jobbe deg igjennom dette. Dette skal du klare med riktig hjelp.Ønsker deg alt godt :)

Skrevet

Jeg kjenner igjen det å stirre på en flekk og at de kan forandre seg. Jeg så en gang en flekk på veggen som plutselig ligna på katten min. De skifter form og farge rett og slett...men jeg hadde ikke denne panikken da...

Anonymkode: 36dad...125

Skrevet
På Saturday, October 08, 2016 den 8.51, Anonymesen skrev:

kan være. Tror dere at dette kan være panikkanfa

Er det vanlig at panikkanfall går over av å ligge i senga og lukke øynene?

Gjest Kanuttius
Skrevet
6 timer siden, Anonymesen skrev:

Er det vanlig at panikkanfall går over av å ligge i senga og lukke øynene?

De går over uansett men det hjelper å legge seg ned og fokusere på ro. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...