Gå til innhold

Kaffe og medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan andre forholder seg til det å bruke medisiner for søvn, og samtidig være litt glad i kaffe. Kan være dette bare er litt tomt og dumt å spørre om, fordi jeg vet at det er liksom ikke helt stuereint å drikke kaffe når man sliter med søvn.

Jeg drikker alltid kaffe på morgenen, det kommer jeg til å gjøre resten av livet. Jeg har det siste året brukt quetiapin for søvn, og har funnet ut at de fungerer så godt på meg (knock out) at jeg kan tillate meg et par kopper på kvelden også. Passer fint, da jeg er et nattmenneske og leser mye bedre ganske seint, fra 20 og utover. Har alltid vært slik som har kunnet lese/tenke/skrive bedre på natten, men innser at jeg tåler det ikke lenger og må unngå det. 

Jeg prøver nå ut vallergan og truxal, fordi quetiapin gjør meg så deppa (jeg har ikke drukket masse kaffe hver kveld, det har vært noen få ganger), altså skikkelig trist dagen etter. Dette tenker jeg fordi jeg har gått perioder uten. Tok vallergan helt riktig, slik som jeg skulle og det fungerte veldig bra. I går tenkte jeg at jeg skulle se hvordan truxal fungerte, tok meg en kopp kaffe i 20 tiden, som kos ved siden av boka. Medisinen tok jeg kl.22. Da fikk jeg ikke sove, altså. Tenkte at jeg kunne gjøre det fordi jeg sannsynligvis ville reagere slik som ved quetiapin, trodde jeg. Og umoralsk som jeg er tok jeg da quetiapin for å reparere på tabben.

Det er jo litt teit, men jeg tror kanskje jeg overdriver "strengheten" når det gjelder kaffe. Jeg er liksom så redd for å "oppføre" meg dårlig når jeg får behandling. Man skal jo leve også.

Jeg har ikke lyst til å være sånn. Bli så streng og sint og sur på meg selv fordi jeg har tatt 30 mg truxal og 50 mg quetiapin, det er jo litt latterlig. 

Anonymkode: 1324d...090

Skrevet

Kaffe (koffein) kan ikke bare være oppkvikkende, men den kan også redusere virkningen av medisiner. Anbefaler koffeinfri kaffe på kvelden.

Skrevet
2 minutter siden, aa-k-j skrev:

Kaffe (koffein) kan ikke bare være oppkvikkende, men den kan også redusere virkningen av medisiner. Anbefaler koffeinfri kaffe på kvelden.

Kan det redusere virkningen av medisiner? Pepsi max og? Psykiateren ville jeg skulle drikke mindre pepsi max pga uro. Enkelte mener jo pepsi max ikke er bra, men jeg er avhengig av det. Så drikker jeg litt kaffe i tillegg. 

Skrevet

Jeg har heller aldri hørt om det, at koffein skal redusere effekten, ikke annet enn at det virker oppkvikkende og som stjernestøv sier, gir uro. Det i seg selv reduserer jo effekten.

For min del passer jeg litt på når det gjelder brus (cola zero) her, fordi det øker sultfølelsen. Og gir like mye nerver, hvis jeg drikker mengder, som å drikke mye kaffe. Mye kaffe for meg er en kanne +, og det gjør jeg ikke.

Skrevet

Koffein kan både øke og redusere virkningen på enkelte medisiner. Alt etter hvilke medisin det er.

Skrevet

Hadde undervisning om det sist jeg var innlagt og å drikke noe med koffein på kvelden er ikke særlig lurt. Koffeinholdig kaffe, kakao (i en viss grad) noen te-sorter, Pepsi generelt, all cola og sikkert noen flere jeg ikke kommer på i farten. 

Skrevet

Hvordan kan man leve uten kaffe og kokka? Er det ikke bedre å bare ta høyere dose da?

Anonymkode: f1dee...36a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man leve uten kaffe og kokka? Er det ikke bedre å bare ta høyere dose da?

Skrevet

En bør vel bare være moderat ang koffeinen. 

Off gjør ofte feil når jeg skal kommentere her slik at jeg må legge ut uten å svare og prøve på nytt. Irriterende at jeg stadig gjør samme feilen. 

Skrevet
2 minutes ago, aa-k-j said:

En bør vel bare være moderat ang koffeinen. 

Off gjør ofte feil når jeg skal kommentere her slik at jeg må legge ut uten å svare og prøve på nytt. Irriterende at jeg stadig gjør samme feilen. 

Kommer veldig an på tidspunkt på dagen. Tror ikke det er så nøye til frokost, siden koffein ikke har så lang halveringstid. Tror faktisk det kan være gunstig for søvnen med en real morgendose, fordi da unngår man dagtidssoving - uten at jeg har noen dokumentasjon på dette.

Det går bra. :)

Skrevet

Litt kaffe har så og si ingen negativ påvirkning ifht det å få sove for meg. Nå drikker jeg så og si ikke kaffe etter 17-18, og drikker da evt. en halv kopp. Jeg har ikke sett noen forskjell på dager jeg drikker kaffe og ikke, ifht. søvn.

Anonymkode: 07de6...e17

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer veldig an på tidspunkt på dagen. Tror ikke det er så nøye til frokost, siden koffein ikke har så lang halveringstid. Tror faktisk det kan være gunstig for søvnen med en real morgendose, fordi da unngår man dagtidssoving - uten at jeg har noen dokumentasjon på dette.

Det går bra. :)

Ja kaffe på morgenen er neppe noe problem da har man jo allerede sovet da og smaker jo godt med kaffe etter frokost.

Skrevet

Jeg drikker vanligvis ikke kaffe etter seinest kl.14, før holdt jeg meg som regel unna etter kl.12. Vet at jeg er litt sensitiv på det. Ei jeg kjenner begynte å drikke kaffe en god stund etter hun fylte tredve. Hun kan faktisk ta seg en kopp så seint som 23, uten problemer. Kakao er ikke så veldig godt synes jeg. Har brukt kamille te i mange år, blir vandt til det. Syntes bare det var litt fint at jeg kunne tillate meg å slå ut håret litt på quetiapin :). Det er vel bare slike ting man gjør noen ganger. Trening for eksempel, er jo alltid bra. - Ikke på kvelden, da ligger jeg helt utslått etter for så å få masse energi. Så hvis jeg skal gjøre det, må jeg gjøre det på ettermiddagen. Tenkte for noen år siden at jeg skulle bli en sånn som er ute og jogger kl.07, men det kommer aldri til å skje :).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...