Gå til innhold

Tåler et vennskap avvisning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk i går forespørsel om et vennepar langveisfra kunne komme og besøke oss til uka. Overnatting. Jeg og min familie orker ikke besøk nå, det blir masse stress og styr av ulike grunner. 

Jeg grublet i hele går på hva jeg skulle svare fordi jeg ikke turte å være ærlig. Det gikk 12 timer fra spørsmålet kom på Facebook til jeg svarte, og jeg turte ikke gå inn på Facebook før jeg svarte (jeg ble tagget, så jeg leste det på Mail). Grudde meg til å svare, og nå gruer jeg meg for responsen (hvis jeg får noen respons da). 

Jeg ville egentlig være ærlig og si det som det var, men motet sviktet. Jeg visste heller ikke hva jeg skulle si. Så jeg tok til slutt "en spansk en" og sa at hele uka er fullbooket. Jeg hater å lyve, får dårlig samvittighet, og det også gnager meg - så jeg håper at jeg kan lære meg å tørre svare ærlig. 

Hvordan svarer man ærlig på sånne forespørsler. Hva sier man. Har alltid vært en utfordring for meg, redd for at andre skal bli støtt av det, sur på meg, miste vennskapet osv om jeg svarer ærlig. Hvordan løser dere andre sånt? 

Anonymkode: be387...8b8

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan svarer man ærlig på sånne forespørsler. Hva sier man. Har alltid vært en utfordring for meg, redd for at andre skal bli støtt av det, sur på meg, miste vennskapet osv om jeg svarer ærlig. Hvordan løser dere andre sånt? 

Det er bare å svare som sant er - "Dessverre, til uka passer det ikke for oss". Om de blir sure av den grunn så er det deres problem, ikke ditt. :) 

Skrevet

Jeg har endelig begynt skjønne at andre faktisk ikke har noe med hvorfor jeg sier nei (noen unntak er det jo)  Det tar bare litt tid å få det helt inn. Det har vært en god erkjennelse, men ikke alle respekterer det. Dem om det.

Hvis de blir sure er det deres problem. Hvis vennskapet blir svekket av dette så er de ikke gode venner.

Si JA til deg selv

Skrevet

Takk for svar. 

Jeg har ikke fått svar, og vedkommede har skrevet andre ting i går og idag. Regner med vennskapet er ødelagt. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Jeg har ikke fått svar, og vedkommede har skrevet andre ting i går og idag. Regner med vennskapet er ødelagt. 

Da var det vel ikke et vennskap verdt å ta vare på. :) 

Skrevet
7 minutter siden, Lillemus skrev:

Da var det vel ikke et vennskap verdt å ta vare på. :) 

Nei, sant det. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner deres adferd på Facebook, de bor nærmest der inne og jeg er derfor 90 % sikker i min sak at jeg ikke kommer til å få noen respons. Jeg kan oppdatere denne tråden om et døgn. Regner med jeg ikke har fått noen respons det neste døgnet heller. 

Ekte venner bør vel tåle et nei?

Skrevet
11 minutter siden, emilie321 skrev:

Ekte venner bør vel tåle et nei?

Sier jeg og! Det er ikke alltid det passer, sånn er jo det bare. Hvis det er nære venner hadde jeg fortalt hvorfor det ikke passer, hvis ikke så hadde jeg vennlig avslått, og kanskje foreslått at man kan ta det igjen når det passer litt bedre

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Dette var en voldsom dramatisk reaksjon. Å ikke få tilbakemelding er ikke synonymt med at ting ikke er ok.

Skrevet
1 time siden, XbellaX skrev:

Dette var en voldsom dramatisk reaksjon. Å ikke få tilbakemelding er ikke synonymt med at ting ikke er ok.

Hvordan skal jeg tolke det da? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg tolke det da? 

Hvorfor skal du tolke? Hvorfor kan du ikke bare la situasjonen være i fred, og så inviterer du dem på en hyggelig middag en gang det passer bedre for dere.

Skrevet
1 minutt siden, XbellaX skrev:

Hvorfor skal du tolke? Hvorfor kan du ikke bare la situasjonen være i fred, og så inviterer du dem på en hyggelig middag en gang det passer bedre for dere.

Invitere dem på middag? De må kjøre 80 mil... 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Invitere dem på middag? De må kjøre 80 mil... 

Jeg synes ikke 80 mil er spesielt langt, men da er det jo fullt mulig å f.eks møtes på midten og ha en hyggelig kveld sammen eller invitere dem på en overnatting?

Skrevet
20 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg synes ikke 80 mil er spesielt langt, men da er det jo fullt mulig å f.eks møtes på midten og ha en hyggelig kveld sammen eller invitere dem på en overnatting?

Du synes ikke 80 mil er spesielt langt? Det er nesten Oslo - Brønnøysund... Men du pleier kanskje å kjøre i 4-5 timer for å møte noen og spise middag og så kjøre hjem igjen? Om dere skal møtes på midten altså.

Skrevet
Akkurat nå, Lillemus skrev:

Du synes ikke 80 mil er spesielt langt? Det er nesten Oslo - Brønnøysund... Men du pleier kanskje å kjøre i 4-5 timer for å møte noen og spise middag og så kjøre hjem igjen? Om dere skal møtes på midten altså.

Beklager hadde åpenbart ikke brillene på meg. Så får ts invitere på en overnatting i stedet :-)

Skrevet
Akkurat nå, XbellaX skrev:

Beklager hadde åpenbart ikke brillene på meg. Så får ts invitere på en overnatting i stedet :-)

*hehe* Lurte litt et øyeblikk der ja. ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...