Gå til innhold

Hva fylle dagene med når syk?

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg har vert syk lenge med smerter av ukjent årsak og flere depresjoner. Siste året har sykdommen blitt nesten kun psykisk og smertene er nesten borte. 

Jeg venter på hjelp. Har time om en mnd hos privat psykologspesialist, har ventet lenge nå. Kjenner at jeg trenger å komme meg litt ut og samtale med mennesker og tenkte på den kommunale psykiatriske opplegget. Jeg kunne meldt meg på en samtalegruppe der, ja. Nei, ser jo at miljøterapeuten er en forelder på min jobb og iom jobben er ett av problemene jeg sliter med (det er mye baksnakking og veldig dårlig miljø der som sliter Max)så er jo det tilbudet ute for min del. 

Hva gjør dere andre? 

Skrevet

Jeg er opptatt av å ha struktur i hverdagen når jeg er (gradert) sykmeldt. Det blir vanskeligere å komme tilbake til en vanlig arbeidshverdag om jeg ikke er vant med ulike krav som å stå opp til rett tid, feks.

Dermed er det å stå opp og legge seg en del av planen, og fire måltider om dagen. Ellers planlegger jeg treningsøkter (stort sett annenhver dag) og sosiale ting, som å få besøk eller besøke venner, eller finne på andre ting med dem. Jeg har begynt i jobb to halve dager i uken også.

Jeg er i behandling, så det er 1-2 timer i uka. I mellom timene må jeg jobbe litt selv.

Ellers passer jeg på å ikke ha for mye dødtid. Jeg går små turer, rusler på handlesenter o.l. slik at jeg ikke blir sittende flere timer i strekk hjemme. Når jeg er hjemme passer jeg på å veksle mellom å se TV, lese bok, gjøre ulike forefallende ting.

Det høres lurt ut å oppsøke et kommunalt tilbud om du trenger det for å få vært mer sosial eller finne noen å prate med. Men for å fylle dagene er det mye får man gjort selv, eksempelvis sånn som jeg skisserer over.

Skrevet

Dagene blir fylt opp med fysio, legetimer, psykolog..... Syns det tar så innmari mye tid og krefter. Ellers sover jeg mye, da jeg sliter med utmattelse (cfs) og kroniske nervesmerter. Merker at jeg kjeder meg mye, men sånn er det nå blitt. Mye netflix, HBO, Viaplay, Sumo....

For de som klarer å ha struktur på hverdagen tror jeg ikke er så dumt. Funker dårlig på meg med tanke på hvordan dagen er i formen.

Skrevet
53 minutter siden, Tandorini skrev:

Jeg er opptatt av å ha struktur i hverdagen når jeg er (gradert) sykmeldt. Det blir vanskeligere å komme tilbake til en vanlig arbeidshverdag

Hva når man aldri skal tilbake til vanlig arbeidshverdag?

Anonymkode: f818d...44f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Struktur er viktig for alle. 

Anonymkode: 69796...0a2

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må man finne noe annet meningsfullt som fyller dagene. For eksempel en hobby, gjerne en som gir noe sosialt input. Ellers kan man være besøksvenn på sykehjem, hundelufter eller annet som gir mening i livet.

Skrevet
2 timer siden, Tandorini skrev:

Da må man finne noe annet meningsfullt som fyller dagene. For eksempel en hobby, gjerne en som gir noe sosialt input. Ellers kan man være besøksvenn på sykehjem, hundelufter eller annet som gir mening i livet.

Da er det håpløst.

Skrevet

Fylle opp dagene med behandling ja... jeg går til fastlegen 4 ganger i året. Men kunne fått lov til å sitte på dagsenter og...

Anonymkode: d1099...5ed

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fylle opp dagene med behandling ja... jeg går til fastlegen 4 ganger i året. Men kunne fått lov til å sitte på dagsenter og...

Og spise vafler og kaste erteposer?

Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Og spise vafler og kaste erteposer?

Og Ludo. Og strikking.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over hvor mye tid behandling faktisk kan ta? 

Skrevet
1 minute ago, Maw87 said:

Ja, det kommer jo an på hvor mye behandling man får.

Skrevet
1 time siden, Maw87 skrev:

Ikke alle som får tilbud om behandling!

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg har ingen behandling per i dag, fastlegen følger meg opp så godt hun kan. Når jeg starter behandling må jeg reise en time hver vei i tillegg til en time hos psyk, det er tre timer og jeg kan legge til to timer som jeg bruker på å gjøre meg klar til å gå ut døra. Ergo 5 timer. Da har jeg slått i hjel en dag illefall. Regner med at jeg kommer til å bruke mye tid før og etter psyk timene til å kverne på mine problemer (det er slik hjernen min er) og utprøving av medisiner tar sitt...dog, jeg sliter med for mye alenetid. Jeg trenger å møte andre mennesker slik at mine tanker kan stilne litt. Jeg må og ha muligheten til å melde meg ut når det raser som verst så å jobbe redusert fungerer ikke. Jeg har hunder å gå tur med men det hjelper ikke tankene. Jeg har ikke bil og den eneste vennen jeg har jobber kun netter og sover dagtid. 

Er det mulig å benytte seg av dagtilbud i nabobyen feks? Jeg er villig til å ta buss hvis jeg bare er velkommen. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
6 timer siden, Tandorini skrev:

Men når" kontoen" er tom må man ha påfyll før man kan gi oppmerksomhet til andre eks besøksvenn. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle som får tilbud om behandling!

Det har da jeg vel heller aldri sagt! Jeg har ingen tilbud selv, bortsett fra fysio som alle som trenger får. Utenom det er psykolog, psykiater, annen fysio og spesialister privatpraktiserende. Det offentlige har sviktet meg totalt, regner med at det gjelder fler. Så det å sitte å vente på tilbud nytter ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...