Gå til innhold

Hvor åpne er dere med deres nærmeste sjef ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor åpen er dere med deres nærmeste leder med deres psykiske lidelse? på mange arbeidsplasser blir man innkalt til samtale hvis man er sykmeldt, ofte syk osv. Syns det er vanskelig å forholde meg til. 

Anonymkode: 86227...cde

Skrevet

Jeg forteller bare det de trenger å vite og uten å gå i detalj. 

Anonymkode: b6299...08d

Skrevet

hva vil det si da? :-)  

Skrevet
"Jeg har en tilbakevendende depressiv (eller bipolar) lidelse, men jeg er godt medisinert. Skulle jeg imidlertid få en ny episode vil du få beskjed så snart som mulig". 

"Jeg sliter med angst og går i terapi for det hver tirsdag. Jeg må derfor ha fri hver tirsdag mellom kl 0900-1200".

"Jeg sliter med angst og depresjoner, men jeg bruker medisiner og går i terapi for det. Jeg vil at du skal kjenne til det, men ikke opplys mine kolleger om det er du snill". 

"Jeg sliter psykisk og har mange utfordringer, men det skal ikke gå utover jobben. Men skulle det likevel gjøre det så vil jeg gjerne at du forteller meg det sånn at jeg kan endre det"

Anonymkode: b6299...08d

Skrevet

Jeg jobber på et sted der jeg av og til møter pasienter med samme/lignende problematikk som meg, og siden det hender at jeg blir trigget av det så måtte jeg nesten si litt om plagene mine til sjefen, slik at jeg kan få trekke meg unna sånne situasjoner. Har ikke fortalt henne i detalj da, men jeg har f.eks sagt at jeg har vært utsatt for overgrep. Min erfaring er at sjefen/ledelsen blir mye mer forståelsesfull når de vet litt mer, og jeg får mindre dårlig samvittighet når jeg er sykemeldt fordi de vet at jeg har en god grunn til å være borte. Er litt redd for at de skal tro at jeg bare skulker unna og ikke gidder å jobbe, så da synes jeg det er veldig greit at de vet litt mer. Men der er vi vel alle forskjellige. Jeg utbroderer jo ikke i detalj, men jeg har ingen problemer med å si litt om hva det handler om. Men nå har jeg hatt veldig greie sjefer også da. 

Skrevet

Jeg har fortalt om årsaken til at jeg er sykemeldt uten å gå i detalj og i tillegg har jeg fortalt hva som må til for at jeg skal kunne stå i jobb. Jeg forteller ikke mer enn jeg må.

Skrevet

Problemet mitt er at jeg foreløpig står uten fast arbeid og er avhengig av vakter jeg får. Så hvis jeg er ærlig er redd jeg ikke får vakter. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor åpen er dere med deres nærmeste leder med deres psykiske lidelse? på mange arbeidsplasser blir man innkalt til samtale hvis man er sykmeldt, ofte syk osv. Syns det er vanskelig å forholde meg til. 

Arbeidsgiver er forpliktet til å innkalle arbeidstaker til dialogmøter av sykmeldte, første gang skal skje innen syv uker. Formålet med møtet er jo ikke å snakke om sykdommen, men avdekke om det er noe arbeidsgiver kan bidra med for å få den sykmeldte tilbake til jobb, omlegging av arbeid/ansvar etc. etc.

Man er således ikke forpliktet til å si noe som helst om hvorfor man er sykmeldt. Jeg vil imidlertid det er en fordel både for en selv og for arbeidsgiver om man viser en viss åpenhet, uten nødvendigvis å gå i detalj. Det er jo litt vanskelig for arbeidsgiver å tiltrettelegge på en god måte hvis man ikke aner hvorfor vedkommende er sykmeldt.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Det er sannelig ikke enkelt gitt. Sjefer er så forskjellige og det er også kollegamiljøene rundt om kring. Jeg kommer ikke til å dele hverken diagnose eller andre ting enn så lenge jeg ikke kan jobbe noe og det ikke finnes muligheter for tilrettelegging. Hos oss har vi foreldre som spekulerer i sykdom og en sjef som villig deler ut våre diagnoser så nei takk, herfra er det tyst nå. 

Skrevet

Ikke aktuelt å fortelle om min angst osv. Dømmer meg herfra til månen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...