Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen mulighet for Stjernestøv å få en innleggelse med fokus på hverdagslige aktiviteter og mestring av sykdommen sin? Hvordan skal hun i så fall gå frem for å få en slik innleggelse? Er det noe du kan gjøre for henne så hun blir tatt på alvor? Hun fortjener virkellg å få en sånn hjelp :( 

Anonymkode: 628a6...50c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Stjernestøv kan som alle andre be om en slik innleggelse både til sin fastlege og til sin kontakt i psykiatrien på DPS.

Skrevet

I stedet for fokus på hverdagslige aktiviteter, hadde det ikke vært bedre å få et tilbud om terapi der man prøver å endre de underliggende strukturene i personligheten og i psykoselidelsen (om det er det), sånn at det blir varig endring? Om man kun fokuserer på hverdagslige aktiviteter (a la strikking, baking, turgåing osv), så ser jeg ikke helt poenget med en innleggelse, så lenge det ikke står om livet. Om man leser for eks boken I morgen var jeg alltid en løve", så ser man at endring av en psykoselidelse faktisk er mulig, men det krever at man jobber hardt i terapi. Det virker som mange med psykose kun medisineres tungt, uten at det forsøkes terapi og ser om traumer  i barndom eller ungdom, eventuelt personlighetsstrukturer kan ha utløst lidelsen. 

Dette er nå bare mine tanker.

Anonymkode: 2ee93...212

Skrevet

Om en velger det ene eller andre, avhenger av sykehistorien, hva som er prøvd til nå og effekten av dette samt en vurdering av pasientens potensiale for endring.

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Om en velger det ene eller andre, avhenger av sykehistorien, hva som er prøvd til nå og effekten av dette samt en vurdering av pasientens potensiale for endring.

Hva går vurdering av pasientens potensiale for endring ut på? 

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Skjønner. Hva mener du er de viktigste faktorene for at endring skal kunne finne sted?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva går vurdering av pasientens potensiale for endring ut på? 

Erfaringer en har med pasienten på blant annet dette:

I hvor stor grad har pasienten jobbet i behandlingen? Følger pasienten det en blir enige om , eller kommer han/hun tilbake til neste time uten verken å ha tenkt over tema eller utført hjemmeoppgaver.

I hvor stor grad er pasienten undrende - spesielt til seg selv og sine egne tanker og symptomer? Eller er pasienten fastlåst i sitt eget tankemønster og lite villig til å ville diskutere alternative måter å se ting på.

Egostyrke inkl intelligens.

Innsikt i egen sykdom. Det er dessverre en erfaring at den innsikt som ikke er kommet etter 2-3 års varighet av denne sykdom, den kommer ikke.

Skrevet

Jeg liker svært dårlig at det diskuteres brukere i åpne tråder på forumet. Hvordan tror dere Stjernestøv reagerer når hun ser dette?

Anonymkode: f4f98...4ae

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker svært dårlig at det diskuteres brukere i åpne tråder på forumet. Hvordan tror dere Stjernestøv reagerer når hun ser dette?

Anonymkode: f4f98...4ae

Hun er med på diskusjonen her: 

Skrevet

Jo det er greit for meg,og det kommer seg jo av min tråd. Er bare glad når folk vil hjelpe meg :) 

Skrevet
24 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jo det er greit for meg,og det kommer seg jo av min tråd. Er bare glad når folk vil hjelpe meg :) 

Jeg startet denne tråden etter at jeg skrev med deg i den tråden jeg linket til der vi diskuterte og stilte spørsmål rundt akkurat det samme som i denne tråden. Hadde et ønske om å kunne hjelpe deg, og er glad på din vegne for at NHD svarte. Jeg håper at det var til nytte for deg og at du vil få den hjelpen som du så inderlig vel fortjener å få. Du skal ikke måtte streve så mye som du gjør, det finnes som du ser hjelp å få. Jeg håper du ikke føler deg overkjørt eller noe slikt, det var overhode ikke min intensjon. Det lå bare masse omtanke bak. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet denne tråden etter at jeg skrev med deg i den tråden jeg linket til der vi diskuterte og stilte spørsmål rundt akkurat det samme som i denne tråden. Hadde et ønske om å kunne hjelpe deg, og er glad på din vegne for at NHD svarte. Jeg håper at det var til nytte for deg og at du vil få den hjelpen som du så inderlig vel fortjener å få. Du skal ikke måtte streve så mye som du gjør, det finnes som du ser hjelp å få. Jeg håper du ikke føler deg overkjørt eller noe slikt, det var overhode ikke min intensjon. Det lå bare masse omtanke bak. 

Tusen takk :) . Skjønte du mente å hjelpe,ble glad for det. Du virker som en varm og god person. 

Skrevet

Kanskje kurs gjennom DPS, kan hjelpe ,vet mitt DPS skal ha kurs i  hverdags mestring  .

Anonymkode: 5b2fb...c17

Skrevet
8 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Erfaringer en har med pasienten på blant annet dette:

I hvor stor grad har pasienten jobbet i behandlingen? Følger pasienten det en blir enige om , eller kommer han/hun tilbake til neste time uten verken å ha tenkt over tema eller utført hjemmeoppgaver.

I hvor stor grad er pasienten undrende - spesielt til seg selv og sine egne tanker og symptomer? Eller er pasienten fastlåst i sitt eget tankemønster og lite villig til å ville diskutere alternative måter å se ting på.

Egostyrke inkl intelligens.

Innsikt i egen sykdom. Det er dessverre en erfaring at den innsikt som ikke er kommet etter 2-3 års sykdom, den kommer ikke.

Interessant. Det er så bra at du svarer i disse trådene. Måtte lese litt om egostyrke, et tidligere innlegg av deg fra 2009. Jeg er en av dem som nå har innsikt (mener jeg), men som hadde feil/mangelfull diagnose i 2-3 år. Har eupf, borderline type. Føler jeg har fått mye innsikt og jobbet med mentaliseringen. Likevel får jeg selvmordskrise etter selvmordskrise, livet er en berg-og-dal-bane. Kjemper mot angst for å bli forlatt, tomhetsfølelse/savn og sterk angst. Jeg vil helst dø, men har kjempet masse for å leve. Det er en sterk ambivalens, men er utslitt. Håper ikke jeg er av dem som bare blir henvist til støttesamtaler i kommunen e.l. Får enda langtidsterapi, heldigvis. Men innleggelse har aldri vært tingen for meg. Si fra om du har noen råd.

Skrevet

Feil diagnose i flere år enn 2-3, mange flere... Skrev feil.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje kurs gjennom DPS, kan hjelpe ,vet mitt DPS skal ha kurs i  hverdags mestring  .

Anonymkode: 5b2fb...c17

Tror ikke de har noe sånt her. 

Skrevet

Kanskje du skal undersøke istedenfor å gå rett på sak, og si at du ikke tror de har det? Er trossalt verdt et forsøk. 

Anonymkode: 2fb7d...359

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal undersøke istedenfor å gå rett på sak, og si at du ikke tror de har det? Er trossalt verdt et forsøk. 

Anonymkode: 2fb7d...359

Jo kan jo det, sykepleieren vet kanskje noe. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...