Gå til innhold

Besettelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er det samme. Nei merker ikke stort til det jeg heller, tok det jo en gang før og men det forandret ingenting. Kanskje ikke den rette medisinen. 

Jeg tror egentlig at fontex brukes til de med bulimi...men at det også har hatt effekt på depresjoner...men da tror jeg heller at det hjelper på unipolare depresjoner....

Skrevet
2 minutter siden, deepharmony skrev:

Jeg tror egentlig at fontex brukes til de med bulimi...men at det også har hatt effekt på depresjoner...men da tror jeg heller at det hjelper på unipolare depresjoner....

Ok. Har lyst å droppe den, alt føles så mørkt og uoppnåelig! Er en stund til jeg får snakket med sykepleieren. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan berolige alle med at besettelse ikke finnes / ikke er mulig :-)

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Javel det er da enda godt og vil gjerne tro på det, men noe i hjernen min sier at det finnes. Husker fra jeg sikkert var psykotisk et år, jeg så i speilet og det var ikke meg som var der. Det var et helt annet fjes og jeg ble redd, da tenkte jeg "Jeg er besatt". Det lignet på min tante som hadde altzheimer. Nå har jeg begynt å føle meg gal igjen av alle disse tankene, får dem ikke til å stemme. Men likevel har jeg dem, vil gjerne bli kvitt dem. 

Skrevet
11 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Anonymkode: 5ee99...25b

Skrevet

Nei nå var det noe som skjedde her...fikk ikke skrevet noe i tråden...kanskje et tegn fra oven om at jeg ikke bør skrive mer? Men, stjernestøv, man bør uansett ikke slutte med medisiner uten i samråd med lege... 😊

Og,NHD, jeg vet at det ikke var meg, jeg er sikker på det var noen andre...hvordan kan man vite sikkert at noen ikke er besatt?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei nå var det noe som skjedde her...fikk ikke skrevet noe i tråden...kanskje et tegn fra oven om at jeg ikke bør skrive mer? Men, stjernestøv, man bør uansett ikke slutte med medisiner uten i samråd med lege... 😊

Og,NHD, jeg vet at det ikke var meg, jeg er sikker på det var noen andre...hvordan kan man vite sikkert at noen ikke er besatt?

Nei skal slutte i samråd med lege. 

Skrevet
16 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det kommer nok an på hvilken tro en har. Spør du f.eks en kristen kollega av deg, så vil h*n nok svare at det såvisst går an å bli besatt. I Bibelen var det flere som var besatte. 

Skrevet
17 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg skal til lege i morgen. Gruer meg, sent på dagen er det og. Uff. 

Se det positive, du slipper å stå tidlig opp og stresse om morgenen for å rekke det.

Forbered deg nå, skriv f.eks. en liste over ting du har tenkt å ta opp med legen.  Flytt fokuset fra at du gruer deg og vil ha det overstått, til at du skal få svar på det du lurer på og derfor må bruke tiden godt mens du er der.  Det virker altfor ofte som om du går fra slike avtaler med minst like mange spørsmål og usikkerhetsmomenter som da du kom.  Lykke til!

Skrevet
27 minutter siden, laban skrev:

Se det positive, du slipper å stå tidlig opp og stresse om morgenen for å rekke det.

Forbered deg nå, skriv f.eks. en liste over ting du har tenkt å ta opp med legen.  Flytt fokuset fra at du gruer deg og vil ha det overstått, til at du skal få svar på det du lurer på og derfor må bruke tiden godt mens du er der.  Det virker altfor ofte som om du går fra slike avtaler med minst like mange spørsmål og usikkerhetsmomenter som da du kom.  Lykke til!

Takk! Det er jo bare vekten jeg skal ta opp med han, vet ikke om jeg kan få noe oppfølging derfra. Så ville psykiateren at jeg skulle ta blodprøver, han tenke på blodsukker og jern. 

Skrevet
1 time siden, Rådvilla skrev:

Det kommer nok an på hvilken tro en har. Spør du f.eks en kristen kollega av deg, så vil h*n nok svare at det såvisst går an å bli besatt. I Bibelen var det flere som var besatte. 

Nå er ikke akkurat bibelen vitenskapelig dokumentasjon.

Anonymkode: 74e77...8c3

Skrevet

Mennesker med Tourettes syndrom har blitt forfulgt som hekser av religiøse autoriteter, vært subjekter for eksorsisme i moderne tid og også blitt behandlet med diverse psykoanalytiske teorier som at det har bakgrunn i anal og seksuell fiksering blant annet. Man vet nå at det er en organisk basert lidelse i sentralnervesystemet, og blir ofte nå behandlet virkningsfullt med medisiner. Hvis jeg forsto dette riktig. (How to think straight about psychology. Keith E. Stanovich). Psykoanalytiske teorier omkring dette var svært populært på femti-tallet. Og det er jammen ikke lenge siden. 

Anonymkode: e0e0d...28b

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Takk! Det er jo bare vekten jeg skal ta opp med han, vet ikke om jeg kan få noe oppfølging derfra. Så ville psykiateren at jeg skulle ta blodprøver, han tenke på blodsukker og jern. 

Hvorfor skal du bare ta opp dette med vekt? Hvorfor ikke ta opp alt det du strever med, der vekt bare er en av utfordringene?

Jeg syns Labans ide er god - hva om du logger av dol nå, og bruker resten av dagen på å skrive en liste over tiltak du ønsker for å oppnå bedring?

Skrevet
23 timer siden, laban skrev:

leppespalte skyldtes at moren hadde støtt på en hare under svangerskapet

Så det er derfor det heter hareskår!!!! Heh, festlig. Folk hadde en livlig fantasi i gamledager ;)

Skrevet
23 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja det mørket er ensomt og graverende, kommer meg ikke ut av det. Hvis det er sykdom må det vel være mulig å komme ut av det?

Ikke noe "hvis", det er sykdom. Og det er ikke alltid man blir kvitt sykdom. Hadde det vært tilfelle så hadde jo ingen dødd for da hadde alt bare blitt behandlet. Men at du har muligheten til å bli bedre, det tror jeg, dersom du er villig til å jobbe for det.

22 timer siden, stjernestøv skrev:

Burde kanskje slutte på fluoxetin? Vi kunne jo diskutere det, så da er det håp. Det er ikke bra med for mye medisiner nei...

Selv om en annen person har sluttet på en type medisin så betyr ikke det nødvendigvis at du bør gjøre det samme. Folk reagerer forskjellig på medisiner. Om du ikke syns de har effekt så må du ta det opp med sykepleieren og diskutere om du heller skal prøve et annet AD. Noen ganger må man prøve flere ulike medisiner før man finner en som fungerer og samtidig gir minimalt med bivirkninger.

Skrevet
3 timer siden, Kayia skrev:

Hvorfor skal du bare ta opp dette med vekt? Hvorfor ikke ta opp alt det du strever med, der vekt bare er en av utfordringene?

Jeg syns Labans ide er god - hva om du logger av dol nå, og bruker resten av dagen på å skrive en liste over tiltak du ønsker for å oppnå bedring?

Snakket om alt mulig med han, var der i en time. Alt fra sterilisering til snåsamannen, han hadde tro på han. Sa også hvordan jeg hadde det og han forstod det var ikke lett, lurte på om jeg fikk hjelp. Han hadde pasienter som hadde lagt på seg av p.sprøyten. Men får se da om jeg klarer å gå ned til neste gang, det er seks uker til. Han var fornøyd bare jeg gikk ned en kilo, da var jeg på rett vei. Men vil gå ned mer enn det. Og var på dagsenteret og i dag, noen ville komme hjem til meg i første omgang. Får beskjed når, håper jeg hører noe snart. 

Skrevet (endret)
26 minutter siden, Trine skrev:

Ikke noe "hvis", det er sykdom. Og det er ikke alltid man blir kvitt sykdom. Hadde det vært tilfelle så hadde jo ingen dødd for da hadde alt bare blitt behandlet. Men at du har muligheten til å bli bedre, det tror jeg, dersom du er villig til å jobbe for det.

Selv om en annen person har sluttet på en type medisin så betyr ikke det nødvendigvis at du bør gjøre det samme. Folk reagerer forskjellig på medisiner. Om du ikke syns de har effekt så må du ta det opp med sykepleieren og diskutere om du heller skal prøve et annet AD. Noen ganger må man prøve flere ulike medisiner før man finner en som fungerer og samtidig gir minimalt med bivirkninger.

Jeg er villig til å jobbe for det. Ja legen sa det i dag, det var ofte det de kalte psykose...jeg vet jo det. Er ikke psykotisk nå, men har vel symptomer. Snakket om energier med han, han forstod det virket det som :) 

Får diskutere medisinen neste gang med sykepleieren. 

Legen sa "Jeg kan ikke si at du skal slutte med alle medisiner". Måtte smile da.

Endret av stjernestøv
Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg er villig til å jobbe for det. Ja legen sa det i dag, det var ofte det de kalte psykose...jeg vet jo det. Er ikke psykotisk nå, men har vel symptomer. Snakket om energier med han, han forstod det virket det som :) 

Får diskutere medisinen neste gang med sykepleieren. 

Legen sa "Jeg kan ikke si at du skal slutte med alle medisiner". Måtte smile da.

Nevnte du innleggelse for han da?

Anonymkode: 23c2c...f56

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nevnte du innleggelse for han da?

Anonymkode: 23c2c...f56

Nei jeg gjorde ikke det, han bare satt å leste om sist jeg var innlagt. Men skal ta det opp med sykepleieren når han kommer, de har jo en psykiater i fact team som kan legge meg inn. 

Skrevet
7 timer siden, Rådvilla skrev:

Det kommer nok an på hvilken tro en har.

Nei, det kommer an på om man er i kontakt med virkeligheten, og med det evner å tenke logisk og rasjonelt. 

Vi bør ha kommet dit at vi har kuttet ut å tro på at djevler, tusser og troll kan ta bolig i oss. 2000 år gamle religiøse skrifter kan i svært liten grad forklare vitenskapelige spørsmål i vår tid. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...