Gå til innhold

Mangel på empati?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt redd for at jeg har svake empatiske evner.. Jeg blir sjelden berørt av det jeg leser i avisen som krig, voldtekt og drap. Jeg kjente heller ikke at Utøya- hendelsen gikk så sterkt innpå  meg. Gråter ikke i begravelse o.l Hvis jeg derimot ser et barn eller dyr bli dårlig mishandlet blir jeg litt uvel. Og hvis noen i min nærmeste familie lider. Lurer på om det kan være efexoren jeg bruker eller om jeg rett og slett er kald? Jeg ønsker ikke å være slik

Anonymkode: d3ced...01b

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror du er ganske normal i et samfunn som jeg vurderer som ikke helt normalt hva gjelder dette.

Skrevet

Kan du utdype litt mer av det siste du skriver?

takk for at du svarte meg:-)

Skrevet

Jeg synes også du høres helt normal ut. 

Anonymkode: 0b1fc...a3c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også du høres helt normal ut. 

Da synes denne verden å være veldig kynisk. Trist hvis dette er normalen

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da synes denne verden å være veldig kynisk. Trist hvis dette er normalen

Hvordan skal det bli hvis alle tar innover seg alt det vonde som skjer i verden? Jeg synes faktisk det er sunt at du ikke gjør det! Du beskriver også at det en forskjell på det du leser om og det du selv opplever i nære relasjoner. Da reagerer du jo. Men om man ikke reagerer med masse gråt og forferdelse, så er ikke det det samme som at du er en kald person. Forøvrig skulle jeg ønske det var meg som ikke gråt i begravelser. Synes egentlig det er forferdelig slitsomt. 

Skrevet

Jeg misunner deg for det! Men jeg er enig at det ikke hadde gått så bra hvis alle skulle tatt "alt" innover seg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg misunner deg for det! Men jeg er enig at det ikke hadde gått så bra hvis alle skulle tatt "alt" innover seg

Jeg tar heller ikke innover meg all elendighet vi ser på tv og Utøya preget meg par-tre dager før jeg var "ferdig" med det. Men den gråtinga mi i begravelser, den kan du gjerne få overta! Jeg hater at jeg er sånn, men heldigvis er det over når dagen er over. Uansett, så er det ikke hvor mye eller lite du gråter som avgjør hvor empatisk du er. 

Noen ganger føler jeg det blir empatikonkurranse hvor det er om å gjøre å føle mest mulig og sterkest muig, i visse situasjoner. Da er man visstnok et veldig empatisk menneske. Jeg mener det ikke nødvendigvis er sånn, da jeg har møtt mange selverklærte kjempeempatiske som viser seg å ikke være det likevel. Så ta det helt med ro, du er ikke kald og kynisk. Du høres normal ut. :) 

Skrevet (endret)

Hvor mye du tar innover deg av det du ser på tv, eller leser om, kan ikke måles som kvaliteten av deg som menneske. Men de som er i dine nærmeste omgivelser, der du ser noen som lider, der du kan hjelpe på en aller annen måte, men trekker deg bort, da kommer kvaliteten din frem som menneske. Noen ta innover seg så mye at de blir handlingslammet, og de mener selv at de har mye empati. Men det nok heller med å være overfølsom. Empati må komme til utrykk i praksis, der du kan vise det, ellers har den vel ikke så mye verdi.  Det er de du gjør som er avgjørende i en gitt situasjon.

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...