Gå til innhold

Er det Sobril eller Paralgin Forte som er døsighetssynderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar både Sobril og Paralgin forte om morgenen. Sliter med at jeg er kjempetrøtt frem til lunsj. Fyller på med begge i løpet av dagen uten at jeg har det samme trøtthetsproblemet.

Hvem av disse er den store "holde på å sovne på jobben"-synderen?

Anonymkode: 9652e...229

Skrevet

Begge to vil jeg si...og tror ikke det er lurt å kjøre bil med denne kombinasjonen...

Anonymkode: 19bec...9de

Skrevet

Hvor store doser tar du av de respektive medisinene?

Begge kan gi døsighet, men det er selvfølgelig doseavhengig og også noe man etter en stund utvikler toleranse for. Man er ofte en del mer "sårbar" for søvnighet med medisiner på morgen og kveld, siden man da jo gjerne er mer trøtt i utgangspunktet.

Kanskje du ikke trenger å ta medisinene samtidig, siden de har utfyllende effekter på hverandre i å fremme søvn? Altså virker "for" søvn via to ulike mekanismer som utfyller hverandre?

YoplaitDouble
Skrevet

TS her.

Problemet er PF staret som hjelp etter at jeg slet med kraftig hodepine etter cardiotrening, som diverse leger og fysioterapeuter mente kom av forverring av anspentheten min når blodgjennnomstrømingen blir større. Det kan diskuteres om dette er riktig, men det er utenfor dette tema.

Nå har det blitt slik at jeg fått PF kronisk fordi angst utarter seg ofte i spenningshodepine, og jeg bruker 4-6 PF hver dag. Dette er absolutt ikke optimalt og jeg ønsker egentlig å trappe det ned og gå tilbake til å kun bruke det ved virkelig kraftig behov, som opprinnelig var planen.

Jeg får ellers 20 x 25mg Sobril per dag (please - ikke start en diskusjon her om hvor spinnvill dagsdose dette er - jeg får fått svært god tåleranse), som jeg egentlig ikke blir trøtt av alene. Jeg skal prøve rådet ditt, ISW, og bruke disse minst mulig overlappende, og samtidig minke PF-bruken. Når jeg har fått så mye Sobril som nå sliter jeg uansett mye mindre med spenningshodepine, så da bør det gå an å redusere PF også - Og kun bruke i sammenheng hvor jeg får veldig vondt etter cardio.

Skrevet (endret)

Hei du!

Hvis du har hodepine som følge av utvidede blodkar i hodet (som respons på adrenerg stimulering), så tror jeg heller jeg ville brukt migrenemedisin (triptaner) enn rene smertestillende uansett, men det ligger jo som du sier utenfor det du spør om. Men en grei test på dette - er hodepinen pulserende / pulssynkron? I så fall er det ofte utvidede blodårer som er årsaken. Du kan gjerne også sjekke blodtrykket ditt en gang du er hos legen.

Ja, jeg ville kvittet meg med PF så snart det praktisk lar seg gjøre. Den har synergieffekter med Sobril på søvn og oppmerksomhet, hvilket er veldig upraktisk når man skal jobbe. Evt. bytt til ParacetDuo - koffein har også en viss karkontraherende effekt som kan hjelpe på hodepine. Men kjenner jeg deg rett så blir det vel noen kopper kaffe om dagen uansett, så denne effekten har du kanskje allerede makset ut? ;) 

Endret av issomethingwrong
Skrevet

20*25 mg Sobril om dagen? Er det i det heletatt "lovlig"? Spør fordi jeg lurer, ikke kritiserer.

Skrevet

Wow. Det er den villeste dosen jeg har hørt om. tar du Feks 5 morgen 5 lunsj 5 kveld 5 til soving? Blir du ikke glemsk av så mye sobril? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
På 11.10.2016 den 9.18, AnonymBruker skrev:

Tar både Sobril og Paralgin forte om morgenen. Sliter med at jeg er kjempetrøtt frem til lunsj. Fyller på med begge i løpet av dagen uten at jeg har det samme trøtthetsproblemet.

Hvem av disse er den store "holde på å sovne på jobben"-synderen?

Anonymkode: 9652e...229

Her er det fristende å si Ole Brum. Begge medisiner, hver for seg i de doser du inntar, er meget godt i stand til å gi betydelig trøtthet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...