Gå til innhold

Humøret-påvirket av metformin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå gått to dager uten metformin og kjenner meg veldig irritabel...blodsukkeret blir for lavt, og jeg kjenner jeg er irritabel og tørst hele tiden. Har dette en sammenheng? Eller er det tilfeldig at jeg kan være inne i begynnelsen på en dårlig periode?

Skrevet

Høres rart ut at du skal få lavere blodsukker av å ikke ta Metformin? Er du sikker på at dette stemmer, og at det ikke er høyt, ref tørsten din?

Jeg tror ikke Metformin har de store effektene på humøret, men varierende (høyt/lavt) blodsukker kan ha veldig stor effekt på humøret. Lavt blodsukker kan gjøre alle irritable og engstelige, og insulin har en stor påvirkning på hjernens omsetning av tryptofan til serotonin. I tillegg til at lavt blodsukker trigger utskillelsen av en del hormoner (bl.a. adrenalin) hvilket setter kroppen i alarmberedskap.

Et velregulert blodsukker er viktig for en god psykisk helse.

Skrevet

Jeg vet at metformin hindrer deg i å få lavt blodsukker i tillegg til høyt blodsukker. Jeg fikk diabetes 2 for 1,5 år siden, og har siste 8-9 mnd hatt stabilt langtidsblodsukker på rundt 5,5. Nå går det helt ned i 3 og 3,5 (etter jeg seponerte metformin og for meg er det så lavt at jeg svimler og rister og svetter mye. Mulig det er derfor jeg er så irritabel? Jeg vet ikke. Alt er så forvirrende. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...