Gå til innhold

Hjelp meg å tenke rasjonelt her.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått vite at min eks samboer har vært voldelig mot kjæresten sin. Jeg og han har hatt litt kontakt i alle år etter bruddet. Han hadde tydelige trekk som en typisk voldsmann og sjalu kjærester har, og han prøvde å slå meg også. Men det endte med sykelig sjalusi og kontroll. 

Har merket at han er ikke aktiv på Facebook eller noe (er ikke venn med han der inne, men er av og til innom hans profil og sjekker). Muligens han må nå sitte inne for vold, enda en gang. Men han har aldri vært voldelig mot kvinner før. Siden jeg ble "nesten" utsatt for det samme, så har jeg i det siste begynt å tenke at han kan være farlig mann for meg også. Jeg har ringt politiet og snakket med de, men det er ingenting de kan gjøre med mindre han faktisk gjør noe. Så det var ikke noe hjelp å få der. Hva tror dere? Bør jeg tenke så mye på det? Hvis en av deres ekser plutselig skadet sin nye kjæreste, hadde dere vært litt skeptisk? 

Som sagt jeg og han hadde litt kontakt i alle år, men det gikk kanskje 1 år mellom hvem samtale. Så ikke så ofte med kontakt. 

Litt forvirret. Hva nå?

Anonymkode: f184c...794

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

40

• Kayia

8

• Nicklusheletida

3

• ISW

2

Skrevet

Dette er ikke din sak. La mannen få være i fred og slutt å kontrollere han på Facebook. Du kommer deg aldri videre på den måten du holder på. 

Anonymkode: d9308...6bb

Skrevet (endret)

Enig med Anonym over her - lev ditt liv og la han leve sitt.

Som politiet sier kan de selvfølgelig ikke agere uten at han har gjort noe galt. Hvilken politistat skulle vi ikke få om noen skulle kunne forfølges av politiet basert på at noen rundt dem mente at de muligens kunne finne på å gjøre noe?

En helt annen ting - hva ser du etter når du sjekker profilen hans egentlig?

Endret av Kayia
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke din sak. La mannen få være i fred og slutt å kontrollere han på Facebook. Du kommer deg aldri videre på den måten du holder på. 

Jeg begynte med dette fordi jeg har hørt hva som hadde skjedd. Jeg fryktet lenge at hans neste kjæreste kan bli utsatt for hans sjalusi osv. Og nå har det skjedd og jeg er veldig urolig. At han klikker helt og finner på noe forferdelig. Enten mot henne, meg eller noen andre. Jeg vet ikke, sitter bare igjen med en dårlig følelse. 

Forstår at dette er ikke min sak, men er redd det KAN bli min sak. Har også fått melding av han hvor han skriver at jeg måtte ikke støtte henne på noen måter fordi hun er tydeligvis ikke helt god. Vel, det er han som ikke er helt god og skylder på andre. Han er sikkert redd hun tar kontakt med meg osv. Så han ba meg ikke snakke med henne og gi han beskjed dersom hun tok kontakt.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte med dette fordi jeg har hørt hva som hadde skjedd. Jeg fryktet lenge at hans neste kjæreste kan bli utsatt for hans sjalusi osv. Og nå har det skjedd og jeg er veldig urolig. At han klikker helt og finner på noe forferdelig. Enten mot henne, meg eller noen andre. Jeg vet ikke, sitter bare igjen med en dårlig følelse. 

Forstår at dette er ikke min sak, men er redd det KAN bli min sak. Har også fått melding av han hvor han skriver at jeg måtte ikke støtte henne på noen måter fordi hun er tydeligvis ikke helt god. Vel, det er han som ikke er helt god og skylder på andre. Han er sikkert redd hun tar kontakt med meg osv. Så han ba meg ikke snakke med henne og gi han beskjed dersom hun tok kontakt.

Jeg fatter ikke hvorfor du har kontakt med han? 

Skrevet
2 minutter siden, Kayia skrev:

Enig med Anonym over her - lev ditt liv og la han leve sitt.

Som politiet sier kan de selvfølgelig ikke agere uten at han har gjort noe galt. Hvilken politistat skulle vi ikke få om noen skulle kunne forfølges av politiet basert på at noen rundt dem mente at de m u l i g e n s kunne finne på å gjøre noe?

En helt annen ting - hva ser du etter når du sjekker profilen hans egentlig?

Jeg er nysgjerrig. Jeg har ingen følelser for han eller noe slikt, men bare for å se om han er aktiv der. Og når jeg såg at han ikke var det, da slo det meg at han kanskje er bragt inn i fengsel for det han har gjort mot henne. Han var aktiv i juli, og der stopper all aktivitet. Han liker ingen statuser eller bilder av vennene sine lenger, ikke deler noe musikk lenker som han pleide osv. Da slo det meg også at det må ha vært alvorlig det han gjorde siden han plutselig bare forsvant. Og da ble jeg redd også. Redd han klikket helt. Derfor går jeg inn og sjekker. I håp om at han ikke er i fengsel. Fordi jeg føler at dersom han er det og slipper ut senere, så KAN han bli farlig for meg også. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke hvorfor du har kontakt med han? 

Fordi vi skilles som venner, og jeg såg ikke noe gale i det. Men burde kanskje revurdere dette vennskapet.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nysgjerrig. Jeg har ingen følelser for han eller noe slikt, men bare for å se om han er aktiv der. Og når jeg såg at han ikke var det, da slo det meg at han kanskje er bragt inn i fengsel for det han har gjort mot henne. Han var aktiv i juli, og der stopper all aktivitet. Han liker ingen statuser eller bilder av vennene sine lenger, ikke deler noe musikk lenker som han pleide osv. Da slo det meg også at det må ha vært alvorlig det han gjorde siden han plutselig bare forsvant. Og da ble jeg redd også. Redd han klikket helt. Derfor går jeg inn og sjekker. I håp om at han ikke er i fengsel. Fordi jeg føler at dersom han er det og slipper ut senere, så KAN han bli farlig for meg også. 

Du ber om hjelp til å tenke rasjonalet, og alt du beskriver her er emosjonelle reaksjoner.

Det rasjonelle i denne situasjonen vil være å slette profilen hans på Facebook, Insta og andre sosiale medier, og jobbe for å legge relasjonen til han bak deg. Dersom du trenger hjelp til å slutte å tenke på han, hvor han er og hva han gjør bør du oppsøke en psykolog og be om kognitiv behandling for å komme ut av dette.

Lykke til :)

Endret av Kayia
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måten du holder på på er sykt. Du nærmest forfølger han. Hvorfor kan du ikke la han få være i fred? Hvis du lot han være i fred så hadde du også latt han få lov til å glemme deg. Den sjansen gir du han åpenbart ikke. Det er ikke han som har kontroll på deg, men du på han. 

Skrevet
2 minutter siden, Kayia skrev:

Du ber om hjelp til å tenke rasjonalet, og alt du beskriver her er emosjonelle reaksjoner.

Det rasjonelle i denne situasjonen vil være å slette profilen hans på Facebook, Insta og andre sosiale medier, og jobbe for å legge relasjonen til han bak deg.

Jeg har gjort det nå. Har blokkert han på Snapchat og Facebook. Mailen også. Men er redd det kan provosere han. At han kan bli sint fordi jeg stengte av all kontakt. Kanskje han blir sur for det. Men jeg kan ikke ha slike venner. Han er farlig. 

Skrevet

Jeg står fast ved mitt svar i tidligere tråd - du har en interesse for fyren.

Skrevet

Måten du holder på på er sykt. Du nærmest forfølger han. Hvorfor kan du ikke la han få være i fred? Hvis du lot han være i fred så hadde du også latt han få lov til å glemme deg. Den sjansen gir du han åpenbart ikke. Det er ikke han som har kontroll på deg, men du på han. 

Jeg ble bare svært redd og bekymret. Det jeg har fått høre. Det bringte meg tilbake til den tiden vi var sammen og hva jeg selv eventuelt kunne blitt utsatt for. Jeg driter egentlig i henne. Eksen hans altså. Jeg driter egentlig i han også. Jeg er bare redd han kan bli farlig for meg på nåværende tidpunkt. Siden jeg er eksen han og han var stygg med en av sine ekser . Fikk bare dårlig følelse av alt sammen. Og angret på at jeg hadde kontakt med han

Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg står fast ved mitt svar i tidligere tråd - du har en interesse for fyren.

? Nei? 

Tidligere tråd? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det nå. Har blokkert han på Snapchat og Facebook. Mailen også. Men er redd det kan provosere han. At han kan bli sint fordi jeg stengte av all kontakt. Kanskje han blir sur for det. Men jeg kan ikke ha slike venner. Han er farlig. 

Han får ikke vite at du har blokkert han - om du ikke sier det selv selvfølgelig.

Jeg syns du bør holde deg unna, og la han leve livet sitt i fred.

Skrevet
4 minutter siden, Kayia skrev:

Han får ikke vite at du har blokkert han - om du ikke sier det selv selvfølgelig.

Jeg syns du bør holde deg unna, og la han leve livet sitt i fred.

Når han eventuelt tar kontakt og ikke får svar så skjønner han jo at jeg har kuttet han ut. Og jeg er redd det vil provosere han til å gjøre meg noe. Det er selvfølgelig verste tanke, men er redd han nå.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble bare svært redd og bekymret. Det jeg har fått høre. Det bringte meg tilbake til den tiden vi var sammen og hva jeg selv eventuelt kunne blitt utsatt for. Jeg driter egentlig i henne. Eksen hans altså. Jeg driter egentlig i han også. Jeg er bare redd han kan bli farlig for meg på nåværende tidpunkt. Siden jeg er eksen han og han var stygg med en av sine ekser . Fikk bare dårlig følelse av alt sammen. Og angret på at jeg hadde kontakt med han

Du har jo vært redd han lenge. Også før dette med hans nåværende kjæreste skjedde. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når han eventuelt tar kontakt og ikke får svar så skjønner han jo at jeg har kuttet han ut. Og jeg er redd det vil provosere han til å gjøre meg noe. Det er selvfølgelig verste tanke, men er redd han nå.

Dette er angst, og ikke rasjonelle tanker. Du bør oppsøke hjelp for å jobbe med denne angsten din.

Skrevet

Da får du ta kontakt med politiet igjen. 

Skrevet

Hvis du er så redd han så forstår jeg ikke at du opprettholder kontakten med han. La han være, la han få lov til å glemme deg.

Det er ingenting som tilsier at han vil gjøre deg noe fordi du ikke ønsker kontakt lenger.

Skrevet
1 minutt siden, Fionys skrev:

Hvis du er så redd han så forstår jeg ikke at du opprettholder kontakten med han. La han være, la han få lov til å glemme deg.

Det er ingenting som tilsier at han vil gjøre deg noe fordi du ikke ønsker kontakt lenger.

Vel, han er en ustabil mann når det gjelder sånne ting. Føler at hva som helst kan i teorien gjøre han sint. Nå som jeg vet at han KAN skade jenter så er jeg litt skeptisk. Kanskje han vil ha kontakt? Og dersom han ser at jeg ikke vil, så blir han sint? Det kan jo skje at han reagerer med sinne? Det behøver ikke være urasjonell tenking. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...