Gå til innhold

Hjelp meg å tenke rasjonelt her.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk til alle som har svart meg. Jeg setter or

Anonymkode: f184c...794

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

40

• Kayia

8

• Nicklusheletida

3

• ISW

2

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk til alle som har svart meg. Jeg setter or

Setter stor pris på det. Jeg får ta tiden til hjelp nå.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, han er en ustabil mann når det gjelder sånne ting. Føler at hva som helst kan i teorien gjøre han sint. Nå som jeg vet at han KAN skade jenter så er jeg litt skeptisk. Kanskje han vil ha kontakt? Og dersom han ser at jeg ikke vil, så blir han sint? Det kan jo skje at han reagerer med sinne? Det behøver ikke være urasjonell tenking. 

Du overdriver din egen betydning. 

Anonymkode: d9308...6bb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, han er en ustabil mann når det gjelder sånne ting. Føler at hva som helst kan i teorien gjøre han sint. Nå som jeg vet at han KAN skade jenter så er jeg litt skeptisk. Kanskje han vil ha kontakt? Og dersom han ser at jeg ikke vil, så blir han sint? Det kan jo skje at han reagerer med sinne? Det behøver ikke være urasjonell tenking. 

Dette er - igjen - utslag av dine tanker og emosjoner. Du sier det jo selv - du føler at han... etc.

Det rasjonelle er å søke hjelp til å bli kvitt tankene dine.

Siden du bare fortsetter å argumentere for emosjonene dine begynner jeg å lure på om du tuller? Er det sånn at du ønsker rasjonelle tanker bør du lytte til det som blir sagt både i denne og i den forrige tråden din.

Skrevet
5 minutter siden, Kayia skrev:

Dette er - igjen - utslag av dine tanker og emosjoner. Du sier det jo selv - du føler at han... etc.

Det rasjonelle er å søke hjelp til å bli kvitt tankene dine.

Siden du bare fortsetter å argumentere for emosjonene dine begynner jeg å lure på om du tuller? Er det sånn at du ønsker rasjonelle tanker bør du lytte til det som blir sagt både i denne og i den forrige tråden din.

Jeg forstår hva du mener. Ja, jeg skriver hva jeg føler. Men siden jeg har dårlig erfaring med denne mannen så vet jeg ikke hva han tenker og hva hans reaksjon kan bli på ting. Hvis du skjønner. Men en ting. Kan du svare meg : hvorfor tror du at han ikke er farlig for meg? Hva som gjør at du mener jeg heller bør oppsøke hjelp? I hvilket tilfelle hadde det vært aktuelt å si at "ja, han er farlig" osv.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og når jeg såg at han ikke var det, da slo det meg at han kanskje er bragt inn i fengsel for det han har gjort mot henne. Han var aktiv i juli, og der stopper all aktivitet. Han liker ingen statuser eller bilder av vennene sine lenger, ikke deler noe musikk lenker som han pleide osv. Da slo det meg også at det må ha vært alvorlig det han gjorde siden han plutselig bare forsvant. Og da ble jeg redd også. Redd han klikket helt. Derfor går jeg inn og sjekker. I håp om at han ikke er i fengsel. Fordi jeg føler at dersom han er det og slipper ut senere, så KAN han bli farlig for meg også. 

Det var litt av et resonnement:  Han er ikke aktiv på Facebook, så da sitter han nok i fengsel, og den straffen kan føre til at han gjentar forbrytelsen så fort han kommer ut. 

Jeg ser visse svakheter i den tankerekka.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du overdriver din egen betydning. 

Hva mener du med det?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du mener. Ja, jeg skriver hva jeg føler. Men siden jeg har dårlig erfaring med denne mannen så vet jeg ikke hva han tenker og hva hans reaksjon kan bli på ting. Hvis du skjønner. Men en ting. Kan du svare meg : Hva som gjør at du mener jeg heller bør oppsøke hjelp? I hvilket tilfelle hadde det vært aktuelt å si at "ja, han er farlig" osv.

"hvorfor tror du at han ikke er farlig for meg?"

det har hun svart/fortalt deg. 

Skrevet

Du er venn med han på sosiale medier tror jeg. Du ville ikke som "ukjent" fått opp at han liker statuser, bilder av venner ol.

Med mindre han har hatt fullstendig åpen profil. Hvis det er tilfellet, kan det jo hende han har begrenset tilgangen til profilen noe.

Anonymkode: cfb37...bfc

Skrevet

Hva mener du med det?

At han nok ikke tenker så mye på deg som du tror. Det er ikke sikkert han tenker på deg i hele tatt. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hva du mener. Ja, jeg skriver hva jeg føler. Men siden jeg har dårlig erfaring med denne mannen så vet jeg ikke hva han tenker og hva hans reaksjon kan bli på ting. Hvis du skjønner. Men en ting. Kan du svare meg :

1. hvorfor tror du at han ikke er farlig for meg?

2. Hva som gjør at du mener jeg heller bør oppsøke hjelp?

3. I hvilket tilfelle hadde det vært aktuelt å si at "ja, han er farlig" osv.

1. Fordi du ikke er en del av livet hans nå

2. Fordi du reagerer så sterkt på en fare som ikke er reell. Å kjøre bil er farligere for deg, sjansen for å utsettes for en ulykke er større

3. Om han tar kontakt og truer deg, ikke før 

Skrevet
4 minutter siden, Kayia skrev:

1. Fordi du ikke er en del av livet hans nå

2. Fordi du reagerer så sterkt på en fare som ikke er reell. Å kjøre bil er farligere for deg, sjansen for å utsettes for en ulykke er større

3. Om han tar kontakt og truer deg, ikke før 

OK takk for svaret ditt. Det hjalp litt på. Jeg føler jeg er en del av livet hans pga den kontakten vi hadde. Så det angrer jeg på nå.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At han nok ikke tenker så mye på deg som du tror. Det er ikke sikkert han tenker på deg i hele tatt. 

Håper du har rett. Virkelig 

Skrevet

OK takk for svaret ditt. Det hjalp litt på. Jeg føler jeg er en del av livet hans pga den kontakten vi hadde. Så det angrer jeg på nå.

Fortiden kan du ikke gjøre noe med, legg det bak deg. Konsentrer deg om framtiden.  

Skrevet
8 minutter siden, Kayia skrev:

Fortiden kan du ikke gjøre noe med, legg det bak deg. Konsentrer deg om framtiden.  

Jeg hadde nok ikke vært så redd dersom han ikke var en mann som brukte vold. 

Ikke sikkert han hadde truet meg før han eventuelt gjort meg noe da. Da vet jo jeg at han kommer dersom han truer først. 

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har fått vite at min eks samboer har vært voldelig mot kjæresten sin. Jeg og han har hatt litt kontakt i alle år etter bruddet. Han hadde tydelige trekk som en typisk voldsmann og sjalu kjærester har, og han prøvde å slå meg også. Men det endte med sykelig sjalusi og kontroll. 

Har merket at han er ikke aktiv på Facebook eller noe (er ikke venn med han der inne, men er av og til innom hans profil og sjekker). Muligens han må nå sitte inne for vold, enda en gang. Men han har aldri vært voldelig mot kvinner før. Siden jeg ble "nesten" utsatt for det samme, så har jeg i det siste begynt å tenke at han kan være farlig mann for meg også. Jeg har ringt politiet og snakket med de, men det er ingenting de kan gjøre med mindre han faktisk gjør noe. Så det var ikke noe hjelp å få der. Hva tror dere? Bør jeg tenke så mye på det? Hvis en av deres ekser plutselig skadet sin nye kjæreste, hadde dere vært litt skeptisk? 

Som sagt jeg og han hadde litt kontakt i alle år, men det gikk kanskje 1 år mellom hvem samtale. Så ikke så ofte med kontakt. 

Litt forvirret. Hva nå?

Du har spurt om dette mange ganger. Nå er det på tide at du lar mannen være i fred. Dette høres sykelig ut.

Skrevet

Forstår ikke en ting. Er det ingen av dere som skjønner hvorfor jeg er redd denne mannen? Er jeg helt på bærtur som er redd en mann som kan tydeligvis bruke vold? Og som nesten utsatt meg for det, hadde jeg bare blitt lenger i forholdet så vet jeg ikke hva som kunne hendt...

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke en ting. Er det ingen av dere som skjønner hvorfor jeg er redd denne mannen? Er jeg helt på bærtur som er redd en mann som kan tydeligvis bruke vold? Og som nesten utsatt meg for det, hadde jeg bare blitt lenger i forholdet så vet jeg ikke hva som kunne hendt...

Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg skjønner ikke at du fremdeles er redd denne mannen. Jeg syns du skal se framover, og ikke dvele lenger ved snøen som falt i fjor.

Endret av Kayia
Nicklusheletida
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som tyder på at han vil ha kontakt. Forstår ikke hva du maser med. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår deg, har selv erfaring. Skjønner at du er redd han. Men det er som andre sier; du må søke profesjonell hjelp til å takle angsten din. For ja, det er angst. Sjansnw for at han kommer til å gjøre deg noe er minimal. Han er ikke følelsesmessig engasjert i deg lenger, og dermed er han heller ikke farlig for deg jente. Men hvis du fortsetter å jkke la han være i fred kan han til slutt bli farlig for deg, så du bør stoppe umiddelbart.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...