Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bp2. Siste månedene har jeg vært hypoman, masse energi, lite søvn, mye pengebruk, ukritisk osvosv. Vanlig prosedyre.

Men, så har jeg innimellom hatt perioder- som varer alt fra 3-5 dager med noe helt ekstremt aktivitetsnivå, null søvn, aggresjon, hvor jeg har "flippet" helt ut og har mistet kontrollen, og husker veldig lite fra disse dagene. Akkurat som om det har svartnet for meg. 

Terapeuten min sier det er angsten som blir for høy og at jeg derfor dissosierer..jeg kjenner meg ikke helt igjen, siden dette ikke har dreid seg om angstanfall, men mer som en reaksjon på noe jeg ikke har taklet. Og jeg mener dette er mani...

så mitt spørsmål er; kan man gå fra å ha bp2 til bp1? Hva er i tilfelle forskjellen på kriteriene for bp1 og 2? Er dette noe jeg bør ta opp? Jeg tenker i forhold til videre behandling, har det noe betydning? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
4 timer siden, deepharmony skrev:

Så mitt spørsmål er; kan man gå fra å ha bp2 til bp1? Hva er i tilfelle forskjellen på kriteriene for bp1 og 2? Er dette noe jeg bør ta opp? Jeg tenker i forhold til videre behandling, har det noe betydning? 

Ja, en kan gå fra BP2 til BP1 dersom en får en mani. Forskjellen i kriteriene er nettopp at ved 1 må en ha hatt minst en mani, ved 2 har en kun hatt hypomanier.

Ja, det har betydning for behandling/valg av medisiner.

Skrevet
9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ja, en kan gå fra BP2 til BP1 dersom en får en mani. Forskjellen i kriteriene er nettopp at ved 1 må en ha hatt minst en mani, ved 2 har en kun hatt hypomanier.

Ja, det har betydning for behandling/valg av medisiner.

Ut i fra det jeg beskriver, hva mener du?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mest av prinsipp vil jeg ikke ta stilling til en så vanskelig diagnostisk sak kun på grunnlag av noen linjer på nett. Beklager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...