Gå til innhold

NHD + mP: Utredning TOP-prosjektet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forlengelse av tråden vedrørende utredning og grundighet lurer jeg på om TOP-prosjektet ga en slik grundig utredning.

Jeg fikk schizofreni-diagnose gjennom dette prosjektet fordi jeg var innlagt da. Det var mange tester, hjernescanninger og intervjuer på kryss og tvers. Er dette den beste utredningen/diagnostiseringen en kan få i forbindelse med en schizofreni-diagnose?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er sikker på at utredningen i TOP var meget grundig.

Gjest Liten40
Skrevet

Men Top-prosjektet medførte en topp av schizofreni-diagnoser. Jeg var også med og fikk den. Som senere ble forandret. Psykolog kommenterte at de opplevde overdiagnostisering i prosjektet.

Gjest Liten40
Skrevet

Dessuten mye av det som ble gjort i Top-prosjektet var ikke for diagnostikk, men forskning. Diagnsostikk var kun en del av det hele. MR-undersøkelsene var f.eks kun forskning

Skrevet

Forskning forutsetter kvalitetssikret diagnostikk.

Gjest Liten40
Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Forskning forutsetter kvalitetssikret diagnostikk.

Ja, men poenget mitt var at MR undersøkelsene og en rekke andre tester kom i etterkant av diagnose og det var ikke gjennom disse testene at de kom fram til diagnosen. Det var gjennom intervju, epikriser osv 

Skrevet
7 minutter siden, Liten40 skrev:

Ja, men poenget mitt var at MR undersøkelsene og en rekke andre tester kom i etterkant av diagnose og det var ikke gjennom disse testene at de kom fram til diagnosen. Det var gjennom intervju, epikriser osv 

schizofreni sees ikke nødvendigvis på MR.

Skrevet
6 minutter siden, Inner self skrev:

schizofreni sees ikke nødvendigvis på MR.

Det er korrekt. Men en bør ta MR for å utelukke andre årsaker til symptomene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...