bibben Skrevet 12. oktober 2016 Skrevet 12. oktober 2016 I forlengelse av tråden vedrørende utredning og grundighet lurer jeg på om TOP-prosjektet ga en slik grundig utredning. Jeg fikk schizofreni-diagnose gjennom dette prosjektet fordi jeg var innlagt da. Det var mange tester, hjernescanninger og intervjuer på kryss og tvers. Er dette den beste utredningen/diagnostiseringen en kan få i forbindelse med en schizofreni-diagnose? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. oktober 2016 Skrevet 13. oktober 2016 Jeg er sikker på at utredningen i TOP var meget grundig. 0 Siter
Gjest Liten40 Skrevet 13. oktober 2016 Skrevet 13. oktober 2016 Men Top-prosjektet medførte en topp av schizofreni-diagnoser. Jeg var også med og fikk den. Som senere ble forandret. Psykolog kommenterte at de opplevde overdiagnostisering i prosjektet. 0 Siter
Gjest Liten40 Skrevet 13. oktober 2016 Skrevet 13. oktober 2016 Dessuten mye av det som ble gjort i Top-prosjektet var ikke for diagnostikk, men forskning. Diagnsostikk var kun en del av det hele. MR-undersøkelsene var f.eks kun forskning 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. oktober 2016 Skrevet 13. oktober 2016 Forskning forutsetter kvalitetssikret diagnostikk. 0 Siter
Gjest Liten40 Skrevet 13. oktober 2016 Skrevet 13. oktober 2016 4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Forskning forutsetter kvalitetssikret diagnostikk. Ja, men poenget mitt var at MR undersøkelsene og en rekke andre tester kom i etterkant av diagnose og det var ikke gjennom disse testene at de kom fram til diagnosen. Det var gjennom intervju, epikriser osv 0 Siter
Inner self Skrevet 13. oktober 2016 Skrevet 13. oktober 2016 7 minutter siden, Liten40 skrev: Ja, men poenget mitt var at MR undersøkelsene og en rekke andre tester kom i etterkant av diagnose og det var ikke gjennom disse testene at de kom fram til diagnosen. Det var gjennom intervju, epikriser osv schizofreni sees ikke nødvendigvis på MR. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. oktober 2016 Skrevet 13. oktober 2016 6 minutter siden, Inner self skrev: schizofreni sees ikke nødvendigvis på MR. Det er korrekt. Men en bør ta MR for å utelukke andre årsaker til symptomene. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.