Gå til innhold

Trenger hjelp - NHD og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med ettervirkningene av seksuelle overgrep i hele mitt liv, og har lenge lurt på hvorfor foreldrene mine aldri så at jeg forandret meg. De visste ikke om overgrepene, og jeg har hele tiden tenkt at jeg ikke sa noe til dem fordi jeg ville beskytte dem. Men nå har det dukket opp ting i terapien, og jeg har endelig innsett at jeg har blitt utsatt for emosjonell neglect og at foreldrene mine har narsissistiske trekk. Nå når jeg har innsett dette trenger jeg å jobbe med mer enn bare traumet, og jeg lurer på hvordan det vil være mulig for meg å klare å bli bedre med tanke på at jeg har blitt krenket og forsømt i ung alder. Hvordan reparerer man sånt?

Anonymkode: ba274...f0f

Skrevet

Det tar tid å reparere sånt. Men det er fullt mulig. Viktig at du har tillit til terapeuten din. 

Anonymkode: 3c79c...de8

Skrevet

Har selv opplevd dette i ung alder og tror man aldri blir 100% "reparert" av store traumatiske opplevelser. Men at man kan leve normalt med det, det tror jeg absolutt! Krever mye av deg som person, og du må ha god kjemi og stor tillit til psykologen, evt en terapaut.

Skrevet

Jeg føler at jeg endelig har en fullgod forklaring på hvorfor jeg er så ødelagt, for når man har blitt utsatt for overgrep og aldri får omsorg og trøst så vil det jo selvsagt sette dype spor. Det er kanskje forklaringen på hvorfor jeg alltid retter sinnet mitt innover og ikke mot de jeg egentlig er sint på. Jeg føler at jeg er i en slags krise i dag, at jeg har tatt feil av veldig mye i livet mitt. Det er vondt.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at jeg endelig har en fullgod forklaring på hvorfor jeg er så ødelagt, for når man har blitt utsatt for overgrep og aldri får omsorg og trøst så vil det jo selvsagt sette dype spor. Det er kanskje forklaringen på hvorfor jeg alltid retter sinnet mitt innover og ikke mot de jeg egentlig er sint på. 

"Jeg føler at jeg er i en slags krise i dag, at jeg har tatt feil av veldig mye i livet mitt. Det er vondt."

ja, det er vondt. Men det er nå livet tar en ny vending. 

Skrevet

NHD, jeg hadde virkelig satt pris på et svar fra deg her. Hvilken funksjonsevne hadde du forventet av et menneske med en slik historie?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er det svært vanskelig/umulig å svare på. Jeg har truffet personer som har opplevd de verste ting som er i fullt arbeid og fungerer utmerket, og jeg har opplevd personer født med sølvskje i munnen som har vært ufungerende narkovrak.

Skrevet
7 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er det svært vanskelig/umulig å svare på. Jeg har truffet personer som har opplevd de verste ting som er i fullt arbeid og fungerer utmerket, og jeg har opplevd personer født med sølvskje i munnen som har vært ufungerende narkovrak.

De som har opplevd de verste traumer, men fungerer utmerket, vil de ofte på et eller annet tidspunkt knekke sammen? Det må jo være noe som gjør at du møter dem i terapi. Det koster noe å holde hodet over vannet når man svømmer med blylodd. Det er vel ofte slik at andre områder i livet vil bli vanskelige å virkelig få til å blomstre? For jeg var en av dem som fungerte en gang, men nå er jeg nesten i den siste kategorien du nevner. Det er et stort fall, og gir enda mer skam. Jeg vil helst bare slippe å leve mer.

Anonymkode: 12b7e...0fa

Skrevet

Det hender jeg treffer noen mennesker utenfor terapirommet også.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har opplevd de verste traumer, men fungerer utmerket, vil de ofte på et eller annet tidspunkt knekke sammen? Det må jo være noe som gjør at du møter dem i terapi. Det koster noe å holde hodet over vannet når man svømmer med blylodd. Det er vel ofte slik at andre områder i livet vil bli vanskelige å virkelig få til å blomstre? For jeg var en av dem som fungerte en gang, men nå er jeg nesten i den siste kategorien du nevner. Det er et stort fall, og gir enda mer skam. Jeg vil helst bare slippe å leve mer.

Jeg var sånn, og jeg knakk sammen til slutt. Møtte veggen totalt. De siste 10 årene har jeg brukt på å bygge meg opp igjen. 

Skrevet
13 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det hender jeg treffer noen mennesker utenfor terapirommet også.

Det var ikke svar på det jeg spurte om. Enten de er i eller utenfor terapirommet; mennesker som bærer på store traumer, men som tilsynelatende fungerer, vil mange av dem knekke til slutt? Eller kan man ha et godt liv uten å bearbeide traumene? Vil ikke noen områder i livet tappes, om alle krefter handler om å fungere i jobb? Det koster vel noe? 

Skrevet

TS her. Jeg er bare overrasket hvor bra jeg egentlig fungerer, med god utdannelse, full jobb, ektefelle, familie og enebolig, pluss evnen til å glede meg over livet - samtidig som jeg hater meg selv og sliter med depresjon og ettervirkninger av misbruket. Er jeg da et løvetannbarn? Eller sliter jeg for mye til å kunne kalle meg selv det?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg er bare overrasket hvor bra jeg egentlig fungerer, med god utdannelse, full jobb, ektefelle, familie og enebolig, pluss evnen til å glede meg over livet - samtidig som jeg hater meg selv og sliter med depresjon og ettervirkninger av misbruket. Er jeg da et løvetannbarn? Eller sliter jeg for mye til å kunne kalle meg selv det?

Du er nok et løvetannbarn. En som har motstandsyktighet og har klart seg bra i livet til tross for store belastninger som barn. Jeg trodde jeg var det en gang, men knakk sammen til slutt. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke svar på det jeg spurte om. Enten de er i eller utenfor terapirommet; mennesker som bærer på store traumer, men som tilsynelatende fungerer, vil mange av dem knekke til slutt? Eller kan man ha et godt liv uten å bearbeide traumene? Vil ikke noen områder i livet tappes, om alle krefter handler om å fungere i jobb? Det koster vel noe? 

Nei, de må ikke knekke sammen til slutt. De kan fullføre livet som ressurspersoner til glede for andre og seg selv.

Skrevet
31 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nei, de må ikke knekke sammen til slutt. De kan fullføre livet som ressurspersoner til glede for andre og seg selv.

Dette er nok godt å lese for andre i samme situasjon som meg selv. Takk for at du klarer på en finurlig måte å fortelle at man ikke er bra nok. Så bra at noen klarer det. Å gi alt på alle områder til tross for stor smerte. Men de føler vel ikke så mye på den. Håper de klarer å gi videre til sine varn det de ikke fikk selv. Det er litt vanskelig å tenke seg til hbordan det er mulig. Trodde fortrening kostet noe. Det må jo punktere de fleste traumeteorier og mye av utviklingsteorien. Må være kjedelig å ikke møte disse supermenneskene i terapirommet, kun oss svake som ikke klarte å takle det. 

Skrevet

Jeg kan ikke si meg enig med den tanken at en ikke er bra nok om det er noen som klarer mer enn en selv.

Jeg føler meg ok selv om Johaug går raskere på ski og tjener mer penger enn meg :-)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok godt å lese for andre i samme situasjon som meg selv. Takk for at du klarer på en finurlig måte å fortelle at man ikke er bra nok. Så bra at noen klarer det. Å gi alt på alle områder til tross for stor smerte. Men de føler vel ikke så mye på den. Håper de klarer å gi videre til sine varn det de ikke fikk selv. Det er litt vanskelig å tenke seg til hbordan det er mulig. Trodde fortrening kostet noe. Det må jo punktere de fleste traumeteorier og mye av utviklingsteorien. Må være kjedelig å ikke møte disse supermenneskene i terapirommet, kun oss svake som ikke klarte å takle det. 

Husk at en løvetann visner.. Og reiser seg/blomstrer igjen... 

Går du i terapi og får hjelp til å reise deg igjen?

Jeg reiste meg igjen da jeg knakk.. Og behandler har sagt at jeg er løvetannbarn. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at en løvetann visner.. Og reiser seg/blomstrer igjen... 

Går du i terapi og får hjelp til å reise deg igjen?

Jeg reiste meg igjen da jeg knakk.. Og behandler har sagt at jeg er løvetannbarn. 

Det var hyggelig sagt. Ja, heldigvis får jeg hjelp, men sliter med å tenke på å ende livet, da ting har skjedd som ikke er til å holde ut. Jeg klarer å ødelegge livet mitt selv som voksen. Og det er mitt ansvar i dag. Jeg har kommet til et sted det er vanskelig å komme ut fra.

Jeg har også fått høre at jeg var et løvetannbarn. Var. Jeg var ressursterk og flink, positiv og utholdende. Til alt bare raste sammen. Men kanskje det er som du sier, at man kan blomstre igjen. Jeg tror i alle fall det er mulig for deg, som virker så positiv.

Skrevet
12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg kan ikke si meg enig med den tanken at en ikke er bra nok om det er noen som klarer mer enn en selv.

Jeg føler meg ok selv om Johaug går raskere på ski og tjener mer penger enn meg :-)

Når du sier det slik, så kan jeg skjønne deg bedre. Selv om Johaug nok har det fryktelig tungt nå. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var hyggelig sagt. Ja, heldigvis får jeg hjelp, men sliter med å tenke på å ende livet, da ting har skjedd som ikke er til å holde ut. Jeg klarer å ødelegge livet mitt selv som voksen. Og det er mitt ansvar i dag. Jeg har kommet til et sted det er vanskelig å komme ut fra.

Jeg har også fått høre at jeg var et løvetannbarn. Var. Jeg var ressursterk og flink, positiv og utholdende. Til alt bare raste sammen. Men kanskje det er som du sier, at man kan blomstre igjen. Jeg tror i alle fall det er mulig for deg, som virker så positiv.

Jeg har troen på at du klarer å reise deg igjen du også. 

Jeg har fortsatt dager der jeg faller.. Og jeg kan bli liggende en god stund. Jeg visner. Men jeg reiser meg igjen, alltid. Nekter å gi opp, fortsetter bare å kjempe og jobbe etter et mål. 

Stå på, og husk; du reiser deg igjen. Du klarer det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...