Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man en psykose når man hører stemmer? Eller kan man høre stemmer uten å ha den diagnosen? Hvor går grensa?

Skrevet

Nei, man har ikke en psykose selv om man hallusinerer litt. I alle fall det jeg har fått beskjed om

Skrevet
16 minutter siden, Persimon skrev:

Har man en psykose når man hører stemmer? Eller kan man høre stemmer uten å ha den diagnosen? Hvor går grensa?

Dette har jeg hørt mange ganger :) Det spørs hvordan din fungering er. Og jeg har lest at stemmehøring er vanlig. 

Skrevet

Så selv om jeg hører flere stemmer og blir sterkt prega av det, så har jeg ikke psykose? Må innrømme at fungeringen i dagliglivet er lav om dagen.

Skrevet
3 minutter siden, Persimon skrev:

Så selv om jeg hører flere stemmer og blir sterkt prega av det, så har jeg ikke psykose? Må innrømme at fungeringen i dagliglivet er lav om dagen.

Da kan det være psykose hvis du fungerer dårlig, og det er jo ikke akkurat kjekt å høre stemmer. Spørs hva de sier. 

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Da kan det være psykose hvis du fungerer dårlig, og det er jo ikke akkurat kjekt å høre stemmer. Spørs hva de sier. 

Så det er funksjonsevne som avgjør om det er psykose?

Skrevet
Akkurat nå, Persimon skrev:

Det er det jeg har hørt. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
Akkurat nå, Persimon skrev:

Nei, ikke det alene. Det kommer an på stemmene, hvordan de er, og ikke minst i hvilken grad dette har innflytelse på vedkommendes liv.

Eksemperl: Kommenterende stemmer forekommer ikke hos friske.

Skrevet

Kommenterende stemmer...hva med kommanderende da? Når de blir så sterke at du faktisk ikke har noe annet valg enn å gjøre som de sier?

har i tillegg til kommanderende stemmer, stemmer som sier hva andre synes om meg, at det jeg gjør er galt, måten det gjøres på er ikke rett, tellekanter, sprita kjøkkenbenker, system i oppvaskmaskina? 

Har hørt at man er psykotisk først når man tror på det man hører, og insisterer på ting som ikke er der osv...?

Anonymkode: 2b776...856

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slike stemmer skyldes en psykose.

Skrevet

Jeg hører mye stemmer, mange av dem kommer innenfra. Det er de forskjellige barnedelene av meg som snakker.

Men jeg hører også stemmer som kommer utenfra, som forteller meg hva jeg skal gjøre, kommenterer på ting jeg gjør (alltid i negativ retning) og kommanderer meg til å skade meg selv osv. Men ofte kan jeg skjønne med fornuften at stemmene ikke er virkelige og be de gå sin vei. Når jeg da føler meg såpass klar i hodet og er klar over at det stemmene sier ikke er sant, da er jeg vel ikke psykotisk? Eller? 

Anonymkode: 89933...a50

Skrevet

Hvis man da har en psykose. Har man rett til psykolog behandling da? 

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Slike stemmer skyldes en psykose.

Jeg hat fått beskjed fra de på avdelingen hvor jeg bruker å være at dette ikke er psykotisk...har heller ikke fått noe annen betegnelse på hva det er... :-( men de skremmer meg veldig....de var borte da jeg tok 5 mg Risperdal...

Anonymkode: 2b776...856

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...