Gå til innhold

Tror dere på. Johaug?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Alle leger gjør feil - også jeg. Det har jeg gjort flere ganger, og jeg kommer til å gjøre det igjen. Vi møter mange vanskelige saker der det ikke finnes en fasit, og der avgjørelser må tas på grunnlag av beste faglige skjønn.

Det finnes enkle saker og vanskelige saker. Dette er en enkel sak. Enten er medisinen tillatt, eller så er den ikke tillatt. Alle medisiner har generiske navn som er like over hele verden. Det kreves kun et nettsøk, så har en svaret. Jeg formoder at skiforbundet har prosedyrer på dette som løperne og det medisinske apparatet skal følge.

Men, et lite nettsøk kunne også Johaug selv gjort. I hennes yrke mener jeg at en selv også skal kontrollere hva man bruker av legemidler. Så uskyldig synes jeg ikke hun er. Forsømmelse fra hennes side også. (Og selvfølgelig grov forsømmelse av legen).

"Til syvende og sist er det utøveren selv som har ansvar for hva han putter i seg".

Synes jeg erindre at Johaug for kort tid siden kommenterte ifht Sundby.

Skrevet

Man smører da ikke bare på en krem fordi det er en krem og skal se om den virker? Legen har jo kjøpt denne kremen pga.virkestoffet i kremen. Som skulle reparere leppen.  Og alle virkestoff med bol i navnet burde ringt en bjelle hos han.

hvis hun hadde kraftig eksem istedet for solbrenthet hadde han sikkert valgt en annen krem type kortison.

wada har også en app hvor dem kan skjekke alle legemidler.

halveringstiden på dette midlet har jeg lest er veldig kort, så får å ha effekt som doping er det en fordel å injisere hver dag for å holde nivåene oppe.

blir super spennende å se fortsettelsen på dette.

lurer på åssen stjernene takler slikt rent psykisk. Om dem går rett på 3mg xanor depot og flunipan til kvelds.og gumler smågodt mens dem ser netflix til media er ferdig med det verste.

må jo skape voldsom angst å ha hele verden spekulere å baksnakke slik.

Skrevet

Var fin den på nyhetene istad, hun beviste jo at det hun sa ikke stemte i det hele tatt. Ikke engang en salve ville hun ta. Nei nå lar jeg drama queen i meg roe seg. 

Skrevet

Jeg blir glad når jeg ser mennesker som er i kontakt med følelsene sine. Det er et sunnhetstegn. :)

Anonymkode: 67023...c9f

Nicklusheletida
Skrevet
22 minutter siden, Fortsatthåp skrev:

Var fin den på nyhetene istad, hun beviste jo at det hun sa ikke stemte i det hele tatt. Ikke engang en salve ville hun ta. Nei nå lar jeg drama queen i meg roe seg. 

Det er forskjell på at ta en salve på hjemmebane enn når du har landslsgslegen med deg som er ansatt for å ta den jobben. 

Skrevet
11 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hun tok ansvar. Hun spurte legen om det sto på dopinglista. Det var legen som ikke gjorde jobben sin.

Jeg snakker om å erkjenne at det er hun som til syvende og sist sitter med ansvaret. Forstår jo at hun stolte på landslagslegen, men ideelt sett burde hun dobbeltsjekket likevel, gjort et nettsøk, brukt wada-app'en eller annet, nettopp fordi hun kan bli offer for andres glipper.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal være litt forsiktig med slike uttalelser offentlig. En kjenner fremdeles ikke hele historien. Alle kan gjøre feil! Det står respekt av at han legger seg langflat og innrømmer feilen han har gjort -OG attpåtil går av. Han tar på seg ALL skyld, og han er bare menneske han også, og som kan gjøre feil. 

Anonymkode: 01af8...7db

Vi kjenner den versjonen av saken som legen (og Johaug) har valgt å legge frem. Basert på det de uttalte på pressekonferansen i går, kan man ikke kalle legen noe annet enn amatørnisse - rett og slett fordi det er så basic at han skulle ha sjekket innholdet i medisiner han kjøper (spesielt over disk i utlandet). 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være årsaker til at han ikke sjekket som vi foreløpig ikke kjenner. Han begynte selv å si noe om det, men han ville ikke gå nærmere inn på det. Uansett tar han ansvar for feilen han har gjort, han tar på seg all skyld og han fratrer sin stilling. Jeg synes denne tråden viser hvor urettferdig og dømmende vi kan være. Vi kan i hvertfall vente med å dømme til vi kjenner HELE historien. 

De velger å fremlegge en side av historien, det er den versjonen man må ha som utgangspunkt for å gjøre seg opp en mening. All den tid det er legen selv som har fortalt denne versjonen (og ikke en annen som har fortalt hva legen eventuelt skulle ha gjort) er det helt naturlig å "dømme" ut fra dette. 

HVA slags årsaker skulle det være at han ikke sjekket? Dette er liksom ikke noe tvilstilfelle - det står PÅ PAKKEN, og i pakningsvedlegget hva salven inneholder. Dette skal en ekspert på idrettsmedisin sjekke. Alternativet er at han registrerte innholdet, men trodde at det var så lite at det ikke ville gi seg utslag på tester (dette er spekulasjoner)

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun gråt nok mest over dommen, ikke fordi det liksom var urettferdig. Tenk at hun ikke får ta flere gull på hele 3 mndr! Nesten litt genial løsning; bruke krem med samme stoff samtidig. Legen får nok kompensasjonen sin under bordet.

Anonymkode: 67023...c9f

Hun har ikke fått noen dom enda, så det var neppe den hun gråt over.

Skrevet
6 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Vi kjenner den versjonen av saken som legen (og Johaug) har valgt å legge frem. Basert på det de uttalte på pressekonferansen i går, kan man ikke kalle legen noe annet enn amatørnisse - rett og slett fordi det er så basic at han skulle ha sjekket innholdet i medisiner han kjøper (spesielt over disk i utlandet). 

Jeg skjønner. Takk for oppklaringen.

Det jeg har lært ut av dette er at det er greit å kalle noen negative ting fordi man gjør en feil som overhode IKKE skal forekomme. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner. Takk for oppklaringen.

Det jeg har lært ut av dette er at det er greit å kalle noen negative ting fordi man gjør en feil som overhode IKKE skal forekomme. 

Jepp, ikke sant? Stiller man seg lagelig til for hugg osv osv....

Skrevet

Jeg synes helt ærlig at det er innmari rart at en voksen person gråter og bærer seg offentlig på den måten. Uavhengig av skyld/ikke skyld, bør et voksent menneske klare å beherske seg og ikke oppføre seg på den måten. Men det sier vel litt når hun forteller at dette er det verste hun har opplevd i hele sitt liv...

Her er det tydeligvis snakk om en person som har seilt gjennom livet uten de store problemene.( Bra for henne selvsagt, men det provoserer meg litt). 

Andre har opplevd motgang på motgang og har et tragisk liv. Likevel ville nok de fleste ha greid å beherske seg i en lignende situasjon. Man gråter ikke uhemmet og bærer seg slik Johaug gjør. På TV! 

Motgang gjør sterk, sies det. Så da er det kanskje ikke så rart likevel, at Johaug (som ble født med gullhår i ræva, blitt båret gjennom livet uten den store motgangen og bare sust avgårde med vinden med heiarop og støtte i huet og ræva, beundret og fremelsket), -faller sammen som et korthus ved litt motgang. 

Anonymkode: 5495d...d2f

Skrevet
1 time siden, Bokormen123 skrev:

Nettopp derfor er den forklaringen lite troverdig.

Anonymkode: 3a7ca...d45

Skrevet

Jeg tror på Johaug, mulig jeg er et naivt og godtroende menneske dog?

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp derfor er den forklaringen lite troverdig.

Anonymkode: 3a7ca...d45

Det kan jeg forsåvidt være enig med deg i - spekulasjonen blir om Johaug har inntatt anabole steroider i vinnings hensikt, og at man derfor skylder på denne salven for å gjøre funnene troverdige...

Nicklusheletida
Skrevet
3 timer siden, Xtra skrev:

Jeg snakker om å erkjenne at det er hun som til syvende og sist sitter med ansvaret. Forstår jo at hun stolte på landslagslegen, men ideelt sett burde hun dobbeltsjekket likevel, gjort et nettsøk, brukt wada-app'en eller annet, nettopp fordi hun kan bli offer for andres glipper.

Sånn ser ikke jeg det. Løperne skal trene / gå på ski og så har de ansatt en lege for å ta seg av jobben . Man SKAL kunne stole på en lege som er ansatt for å ta seg av den jobben. 

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes helt ærlig at det er innmari rart at en voksen person gråter og bærer seg offentlig på den måten. Uavhengig av skyld/ikke skyld, bør et voksent menneske klare å beherske seg og ikke oppføre seg på den måten. Men det sier vel litt når hun forteller at dette er det verste hun har opplevd i hele sitt liv...

Her er det tydeligvis snakk om en person som har seilt gjennom livet uten de store problemene.( Bra for henne selvsagt, men det provoserer meg litt). 

Andre har opplevd motgang på motgang og har et tragisk liv. Likevel ville nok de fleste ha greid å beherske seg i en lignende situasjon. Man gråter ikke uhemmet og bærer seg slik Johaug gjør. På TV! 

Motgang gjør sterk, sies det. Så da er det kanskje ikke så rart likevel, at Johaug (som ble født med gullhår i ræva, blitt båret gjennom livet uten den store motgangen og bare sust avgårde med vinden med heiarop og støtte i huet og ræva, beundret og fremelsket), -faller sammen som et korthus ved litt motgang. 

Her kommer janteloven tydelig fem ja. Det er så lite sjarmerende.

Johaug har jobbet hardt selv for å komme dit hun er. Som legen sa så er hun grundig i alt hun gjør. Det verste som kunne skje henne var nok uforskyldt å bli tatt i doping . Da er det ikke rart at det føles som verden raser sammen. 

Skrevet
3 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Her kommer janteloven tydelig fem ja. Det er så lite sjarmerende.

Johaug har jobbet hardt selv for å komme dit hun er. Som legen sa så er hun grundig i alt hun gjør. Det verste som kunne skje henne var nok uforskyldt å bli tatt i doping . Da er det ikke rart at det føles som verden raser sammen. 

Janteloven? Jeg skal si deg en ting, og det er at det er maaange som har slitt og sliter like mye som Johaug, om enn på et annet plan, uten å få så mye som et klapp på skuldra.

Og jeg mener oppriktig at hun som voksent menneske burde ha tatt seg sammen på TV. Hun får jo den verste psykiatriske pasient i en terapitime til å blekne i forhold.

Om ikke alle uforeholdent er med på å dyrke dette mennesket som en dronning, så er det janteloven som trer i kraft. Jadda. Hun får nok skryt og ros og glory som det er, og da gidder ikke jeg å bli med på det. Hun er ikke et bedre menneske fordi hun går fort på ski og har vunnet mange gullmedaljer. Jeg gidder ikke å være med på å glorifisere verken henne eller andre heldigstilte. Det finnes nemlig nok av hverdagshelter rundt i de tusen hjem som sliter ræva av seg bare for å overleve. Disse er verd mer kreditt enn sånne som henne. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her var det sannelig mye aggresjon..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...