Gå til innhold

Tror dere på. Johaug?

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvordan saken blir presentert i media, tenker jeg vi sier.

Anonymkode: 3a7ca...d45

Eller hvordan utøveren og legen selv presenterer saken, tenker jeg vi sier :) 

Jeg ser ingen uenighet mellom disse to.

Skrevet

Klarer ikke la være å la meg engasjere;det er jo hverken Johaug,legen eller rutinene det er noe galt med, men selve toppidretten, kanskje?Hvor blir det av idrettsgleden oppi dette uendelige prestasjonsjaget, pimpet av penger og dop? Det er ihvertfall en helseskadelig glede. Nei, som en eldre mann på hospitalet sa: det var kjekkere før når man hadde saft/suppe stasjoner på 5 mila. Hvor lenge skal man egentlig drive å gå fem mil på ski forresten? Til noen har klart det på 20 min??? Til hvilken pris? Er det ikke noen nye idrettsgrener i anmarsj?

Anonymkode: dd802...278

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes helt ærlig at det er innmari rart at en voksen person gråter og bærer seg offentlig på den måten. Uavhengig av skyld/ikke skyld, bør et voksent menneske klare å beherske seg og ikke oppføre seg på den måten. Men det sier vel litt når hun forteller at dette er det verste hun har opplevd i hele sitt liv...

Her er det tydeligvis snakk om en person som har seilt gjennom livet uten de store problemene.( Bra for henne selvsagt, men det provoserer meg litt). 

Andre har opplevd motgang på motgang og har et tragisk liv. Likevel ville nok de fleste ha greid å beherske seg i en lignende situasjon. Man gråter ikke uhemmet og bærer seg slik Johaug gjør. På TV! 

Motgang gjør sterk, sies det. Så da er det kanskje ikke så rart likevel, at Johaug (som ble født med gullhår i ræva, blitt båret gjennom livet uten den store motgangen og bare sust avgårde med vinden med heiarop og støtte i huet og ræva, beundret og fremelsket), -faller sammen som et korthus ved litt motgang. 

Anonymkode: 5495d...d2f

Nei, vet du hva, vi reagerer alle ulikt. Jeg er selv en person som kan ta lett til tårene og det er vanskelig å holde igjen selv om man prøver. Det var jo tydelig at hun prøvde å holde seg. Synes du er veldig raske til å dømme her. Hva vet nå du eller vi om hva slags motgang Therese har opplevd gjennom livet? Vis nå litt medmenneskelighet. Tror mange vil vært ganske så knust dersom ens karriere ble ødelagt grunnet noe en selv føler man ikke har skyld i (hvilket jeg tror hun ikke har). Dessuten tror jeg Therese har jobbet hardt for å ha kommet dit hun er.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du vært like forståelsesfull hvis det hadde vært en russerinne som hadde vært tatt i doping?

Jeg ser at dette argumentet hele tiden kommer opp, og jeg kan svare på det. Nei, jeg hadde nok ikke vært like forståelsesfull hvis det hadde vært en russisk utøver. Dette skyldes den historikken russerne har når det kommer til doping, hvor utøvere og støtteapparat systematisk har brukt ulovlige midler for å sørge for at de presterer bedre. Derfor vil mistanken til ulovlige midler komme fortere. Nå har vel de norske utøverne (minus Sundby og nå Johaug) aldri blitt tatt for doping, så historikken tilsier at mistanken ikke kommer like fort... Dette er da bare en helt naturlig tankegang, synes du ikke? Den beste måten å forutsi kommende oppførsel, er å se på tidligere oppførsel.

Skrevet
20 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Jeg ser at dette argumentet hele tiden kommer opp, og jeg kan svare på det. Nei, jeg hadde nok ikke vært like forståelsesfull hvis det hadde vært en russisk utøver. Dette skyldes den historikken russerne har når det kommer til doping, hvor utøvere og støtteapparat systematisk har brukt ulovlige midler for å sørge for at de presterer bedre. Derfor vil mistanken til ulovlige midler komme fortere. Nå har vel de norske utøverne (minus Sundby og nå Johaug) aldri blitt tatt for doping, så historikken tilsier at mistanken ikke kommer like fort... Dette er da bare en helt naturlig tankegang, synes du ikke? Den beste måten å forutsi kommende oppførsel, er å se på tidligere oppførsel.

Er du like fordomsfull når det fex gjelder asylsøkere og kriminalitet?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg er like "fordomsfull" når de gjelder f.eks. ransmenn og mordere, jeg klarer liksom ikke helt å stole på dem heller ;-) Folk som altså beviselig har gjort noe galt, slik som det russiske idrettsfolkene - ikke russere i sin helhet.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det viser jo statistikken at de langt overgår den gjenomsnittelige norske befolkningen, så det er ikke fordommer. Dårlig eksempel :)

Anonymkode: cfd2d...3d3

Skrevet
51 minutter siden, Bokormen123 skrev:

Nei, men jeg er like "fordomsfull" når de gjelder f.eks. ransmenn og mordere,

Den sammenligningen blir helt meningsløs.

51 minutter siden, Bokormen123 skrev:

jeg klarer liksom ikke helt å stole på dem heller ;-) Folk som altså beviselig har gjort noe galt, slik som det russiske idrettsfolkene - ikke russere i sin helhet.

Det er faktisk ikke sånn at alle russiske idrettsfolk bruk doping. Uskyldig inntill det motsatte er bevist gjelder tydeligvis ikke her?

Skrevet

Jeg synes det er mye rart i denne historien.

Skjønner ikke at Johaug, som dette burde være SÅ viktig for, ikke sjekker selv. Google, enkelt som bare det.

Doping-symbol på esken. Utrolig sært hvis en lege leverer ut en tube uten pakningsvedlegg og eske til pasient/utøver. Og rart at i alle fall ikke legen ser symbolet, eller kobler navnene på stoffene mot sin liste. Eller mot sin kunnskap, dette er hans ekspertise.

Medisin kjøpt på lokalt apotek i utlandet - de aller fleste vet jo at mye som er reseptbelagt her hjemme (og det som verre er) selges over disk på utlandske apotek. En lege vet selvsagt det.

Hvorfor i all verden manglet han den medisinen i sin koffert (stor sjanse for at noen trengte dette). Når han først manglet det, hvorfor ikke skaffe det fra Norge, den vanlige medisinen. DHL etc, framme på en dag.

Når dette i tillegg skjer med den aller beste, hun som løper som en duracellkanin opp alpinbakkene....så er det jo ikke rart utlendingene er skeptiske. Jeg er også en anelse skeptisk. Og synes hun burde ta ansvaret. Og ha med seg lommetørkle på neste intervju ;-)

Hvis hun blir frikjent eller får veldig lav straff kommer resten av verden til å snakke (med rette, sannsynligvis) om at Norge har særbehandling.

Nicklusheletida
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke la være å la meg engasjere;det er jo hverken Johaug,legen eller rutinene det er noe galt med, men selve toppidretten, kanskje?Hvor blir det av idrettsgleden oppi dette uendelige prestasjonsjaget, pimpet av penger og dop? Det er ihvertfall en helseskadelig glede. Nei, som en eldre mann på hospitalet sa: det var kjekkere før når man hadde saft/suppe stasjoner på 5 mila. Hvor lenge skal man egentlig drive å gå fem mil på ski forresten? Til noen har klart det på 20 min??? Til hvilken pris? Er det ikke noen nye idrettsgrener i anmarsj?

Har du ikke sett idrettsglede blant utøverne de siste årene, mener du ? 

Skrevet (endret)

jeg har lest att dette ikke er ett veldig potent middel. så jeg tror på Johaug, att hun er uskyldig. skulle hun dopet seg, ville det være mange "bedre" stoffer. som om man skulle dopet seg med koffein isteden for kokain.

men for de som ser dette utenfra, så lurer de nok fælt på hvorfor nordmenn er alltid forsvarer våre, når vi så lett dømmer utlendinger.

Idrett er ikke sunt engang, slik det har blitt.

Endret av Inner self
Skrevet
6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Har du ikke sett idrettsglede blant utøverne de siste årene, mener du ? 

Var da vitterlig ikke det jeg mente...men jeg må si at jeg synes hele systemet ødelegger mye...det ødelegger gleden til utøverne....

Nicklusheletida
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja ja, så har jeg heller aldri vært perfekt eller hatt et behov for å være det. 

Anonymkode: 5495d...d2f

Aha , sånn å forstå, så da er det fritt frem for deg . 

Skrevet

Jeg tror på Therese Johaug, og mener at det burde være tilstrekkelig å søke råd hos landslagslegen når utøverne har medisinske spørsmål om hva som er tillat. Det må da være aktsomt. Om ikke landslagslegen har peiling og oversikt, hvem kan da forventes å ha det? Jeg skjønner godt at hun slo seg til ro med rådet han gav henne.

Og for meg virker det rimelig sykt om hun dømmes dersom det ikke kan knyttes klander til henne som person. Altså, enhver normalt forstandig person knyttet da lit til rådene fra legen sin, særlig dersom dette er en lege som har fulgt deg tett. Og sånn jeg forstår det, så har utøveren i denne saken i tillegg underskrevet en kontrakt der hun plikter å følge rådene til landslagslegen.

Nei, dersom Johaug nå blir utestengt for det som har skjedd her - vel, kanskje man burde se litt nærmere på dette dopingregelementet.

Heia Therese!

Skrevet
2 minutter siden, Ferny skrev:

Jeg tror på Therese Johaug, og mener at det burde være tilstrekkelig å søke råd hos landslagslegen når utøverne har medisinske spørsmål om hva som er tillat. Det må da være aktsomt. Om ikke landslagslegen har peiling og oversikt, hvem kan da forventes å ha det? Jeg skjønner godt at hun slo seg til ro med rådet han gav henne.

Og for meg virker det rimelig sykt om hun dømmes dersom det ikke kan knyttes klander til henne som person. Altså, enhver normalt forstandig person knyttet da lit til rådene fra legen sin, særlig dersom dette er en lege som har fulgt deg tett. Og sånn jeg forstår det, så har utøveren i denne saken i tillegg underskrevet en kontrakt der hun plikter å følge rådene til landslagslegen.

Da er det nok mange andre dopingdømte som også skulle gått fri fordi de "bare hørte på legen".

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er det nok mange andre dopingdømte som også skulle gått fri fordi de "bare hørte på legen".

Mulig det, forutsatt at de da har en tilsvarende troverdig forklaring på hvorfor de har fått i seg det aktuelle stoffet. For om Therese lyger, og liksom skjuler bevisst doping (med et lite effektivt dopingmiddel for langrennsløpere) - wow, timingen på det munnsåret var virkelig something something! Smart trekk altså. Her har de gjort mye riktig.

Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den sammenligningen blir helt meningsløs.

Det er faktisk ikke sånn at alle russiske idrettsfolk bruk doping. Uskyldig inntill det motsatte er bevist gjelder tydeligvis ikke her?

Oioi, dette ble tydeligvis vanskelig for deg å skjønne :blink:

Endret av Bokormen123
Skrevet
1 time siden, Bokormen123 skrev:

Oioi, dette ble tydeligvis vanskelig for deg å skjønne :blink:

Denne saken, sammen med astmamedisin saken, viser at vi ikke er så uskyldige her på berget som enkelte naive later til å tro. Nå går skipresidenten ut og sier han ikke kan garantere at det dukker opp flere saker. Korthuset kollapser. Kanskje vi skal være litt forsiktig med å rakke ned på andre land i fremtiden.

Skrevet
På 13.10.2016 den 20.29, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Når du er lege på verdens beste landslag som har økonomiske ressurser som andre land bare kan drømme om, da skal all medisin sjekkes og dobbelsjekkes før den i det hele tatt kommer i nærheten av en utøver.

På 13.10.2016 den 21.20, Xtra skrev:

Forsåvidt enig at man bør kjenne hele historien før man dømmer, men jeg synes foreløpig denne saken er temmelig klar. Lege med 30 års erfaring innen idretten som ikke tenker at et virkestoff som slutter på "-bol" kan være betenkelig? Høyst merkverdig.

Ja nettopp! Det fremstår bortimot utenkelig at en så erfaren lege i den posisjonen skal gjøre en slik feil, og det attpåtil på et tidspunkt hvor det er mye fokus på skilandslaget og doping pga Sundby-saken og hvor Therese m fl blir intervjuet om hvor nøye de er med å trippelsjekke.  Dette skurrer, synes jeg. Jeg håper han bare "tok en for laget" og tok på seg skylda for en salve johaug hadde kjøpt selv, fordi det kan redusere straffen for henne.

Jeg har i likhet med de fleste i tråden vanskelig for å tro at det foregår bevisst doping, med leppesalve som "dekkhistorie". Men jeg skjønner jo at det spekuleres i dette også – særlig i utlandet. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne saken, sammen med astmamedisin saken, viser at vi ikke er så uskyldige her på berget som enkelte naive later til å tro. Nå går skipresidenten ut og sier han ikke kan garantere at det dukker opp flere saker. Korthuset kollapser. Kanskje vi skal være litt forsiktig med å rakke ned på andre land i fremtiden.

Det er jo bra at han ikke kan garantere at det dukker opp flere saker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...