Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble henvist til DPS for vurdering/behandling, men fikk avslag og sendte klage. Men hvis klagen også blir avvist kan jeg da få henvisning til privat? Koster det mye? Privat psykiater kan vel også skrive ut/anbefale medisiner på lik linje som offentlig? Har visst eupf og muligens PTSD så lurer på hvilke medisiner som kan passe best. Er mest plaget med angst/panikkanfall, depresjoner, mye destruktive tanker og tankekjør (spesielt ved sengetid). Jeg lurer på om fluoksetin og Seroquel kan være noen alternativer. Eller hva tror du? 

For ca 12 år siden fikk jeg høre at jeg manglet sykdomsinnsikt mens nå har jeg god sykdomsinnsikt. Kan den endre seg slik av seg selv? Var for 12 år siden uenig i diagnosen, men kjenner meg mer igjen i den jeg har nå og jeg har jo ikke endret meg så mye. 

Setter pris på svar :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De private kan deles inn i de med avtale med RHF og de som ikke har det. Hos "avtalespesialister" er betalingen akkurat den samme som i det offentlige. Hos de helprivate uten avtale må en betale langt mer. De bestemmer prisen selv. Uansett kan alle psykiatere skrive ut medisiner.

Fluoxetin og Seroquel kan være en utmerket kombinasjon.

Ja, innsikt kan endre seg både pga at pasienten gjør seg erfaringer og fordi pasienten får ny kunnskap. Dessuten kan det ta noe tid å akseptere at en har en behandlingstrengende sykdom.

Skrevet
12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

De private kan deles inn i de med avtale med RHF og de som ikke har det. Hos "avtalespesialister" er betalingen akkurat den samme som i det offentlige. Hos de helprivate uten avtale må en betale langt mer. De bestemmer prisen selv. Uansett kan alle psykiatere skrive ut medisiner.

Fluoxetin og Seroquel kan være en utmerket kombinasjon.

Ja, innsikt kan endre seg både pga at pasienten gjør seg erfaringer og fordi pasienten får ny kunnskap. Dessuten kan det ta noe tid å akseptere at en har en behandlingstrengende sykdom.

Takk for utfyllende og godt svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...