Gå til innhold

Tvangstanker eller gal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får så mange impulser inni meg. Si at jeg f.eks ser min katt(som jeg elsker) ligge der, så kan jeg tenke" tenk hvis jeg spenner han" eller da jeg tidligere røyket og passerte katten min på vei ut med ligtheren i hånda kunne jeg tenke" tenk hvis jeg setter fyr på den" så får jeg bilder i hodet mit at kattens pels brenner av. Dette er så slitsomt og det forekommer med mye annet også! 

Anonymkode: 732da...bfb

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tvangstanker :-)

Skrevet

Håper virkelig det, er du helt sikker?

Anonymkode: 732da...bfb

Skrevet

Aggressive tvangstanker. Hvilket egentlig er et litt søkt begrep, for det forekommer typisk hos snille mennesker som aldri kunne skadet noen. Tankene gjenspeiler det du er redd for at skal skje (f.eks at noe galt skjer med katten din). De gjenspeiler ikke ønskene dine. 

De som aldri har hatt dette eller ikke kan noe om det kan bli bekymret og i tvil. F.eks "tenker du på å sette fyr på katten din?!? - du er gal!" Det er ikke sånn det fungerer. Tankene kommer som sagt fordi man er redd for at noe skal skje, ikke fordi du ønsker det.

Det har aldri noen gang skjedd at noen har handlet etter aggressive tvangstanker i alvorlig grad. En person med aggressive tvangstanker om å drepe katten sin har MINDRE sjanse for å drepe katten sin enn normalbefolkningen har. 

Skrevet
5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Aggressive tvangstanker. Hvilket egentlig er et litt søkt begrep, for det forekommer typisk hos snille mennesker som aldri kunne skadet noen. Tankene gjenspeiler det du er redd for at skal skje (f.eks at noe galt skjer med katten din). De gjenspeiler ikke ønskene dine. 

De som aldri har hatt dette eller ikke kan noe om det kan bli bekymret og i tvil. F.eks "tenker du på å sette fyr på katten din?!? - du er gal!" Det er ikke sånn det fungerer. Tankene kommer som sagt fordi man er redd for at noe skal skje, ikke fordi du ønsker det.

Det har aldri noen gang skjedd at noen har handlet etter aggressive tvangstanker i alvorlig grad. En person med aggressive tvangstanker om å drepe katten sin har MINDRE sjanse for å drepe katten sin enn normalbefolkningen har. 

Men hvor kommer tvangstanker fra?

Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men hvor kommer tvangstanker fra?

Fra din egen hjerne.

Anonymkode: cd3b3...9a4

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fra din egen hjerne.

Føles ikke som mine tanker, men men. De virker jo onde. 

Skrevet
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Føles ikke som mine tanker, men men. De virker jo onde. 

Tanker har du ikke kontroll over.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tanker har du ikke kontroll over.

Det er noe som heter tankekontroll, jeg er ikke flink på det. Jeg hadde tanker om å putte katten i ovnen og microen, det er jo sykt. Den stakkars katten er bote nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...