Gå til innhold

Er dette paranoia som trenger behandling??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å stole på ting enkelte gjør eller sier. Gjelder ikke alle, men noen. Og jeg forstår ikke hva det er og hvor det kommer fra. 

En bekjent av meg fikk tilfeldigvis kjennskap til sensitiv info ved et uhell. Hun sier til meg "jeg skal ikke gå videre med det". Jeg stoler ikke på henne. Mistenker henne å planlegge å gjøre noe med denne informasjonen. Har spurt henne mange ganger og fått samme svar hver gang. "Nå må du skjerpe deg, jeg har sagt jeg ikke skal". Så kuttet jeg kontakt med henne fordi jeg ble så usikker og mistenksom. 

En annen ting. Da jeg gjorde det slutt med eks samboeren min ble jeg uvenn med moren hans. Han tok bruddet "greit nok", mens hun skjelte meg ut og blokkerte meg på Facebook (som om jeg har tenkt å kontakte henne liksom). 

Så var det slutt i noen år da, og nå nylig har jeg gått inn på profilen til folk jeg ikke lenger er venn med, bare for å snike og glo (er i permisjon nå så har god tid til å gjøre slike ting) men fy meg. Så har jeg vært innpå ekser og diverse folk som mobbet meg da jeg var yngre osv osv. Tilfeldigvis kom jeg over profilen til moren til eksen. Ble mistenksom med engang! Liksom hvorfor har hun avblokkert meg nå da? Har hun tenkt å ha kontakt? Hva er grunnen? Eksen min også. Han blokkert han da, i tilfelle han tar kontakt. Stoler ikke på han. Vil liksom ikke ha noe med han å gjøre. Han hørt gjennom felles bekjente at han prøvde å ta livet sitt på fylla opptil flere ganger, så er skikkelig ustabil type. Så er det ett par andre små ting som jeg ikke ønsker å nevne her inne, men reaksjonen min er samme. Mistenker folk for ett eller annet. Spesielt de som jeg ikke omgås lenger eller kjenner lite. Mistenker moren til eksen, eksen, bekjent, gammel sjef og ett par til. 

Så lurer jeg på, er dette sykelig mistenksomhet? Hvordan håndtere det? Kanskje hjelper det med å høre her inne hva dere synes og om dere vært i konflikt pga slike ting før ? Er jeg paranoid og trenger hjelp? 

Anonymkode: fbc3d...675

Skrevet

Forresten da jeg var på ultralyd med barnet mitt (førstegangs) så ble jeg mistenksom på lege som sa at alt såg fint ut. Jeg måtte ha det skriftlig og analysere hvert ord og setning før jeg kunne slå meg til ro. 

Og en annen ting som jeg kom på nå. Da jeg jobbet i butikk, og det kom en del kunder innom så ble jeg så mistenksom til enkelte, spesielt menn. De såg på meg lenger enn 3 sekunder og jeg begynte å lure på hva som feilte de? Hvorfor de såg på meg og hva er hensikten deres? Skal de gjøre meg noe? Osv osv osv. 

Hjelp, hva er det som feiler meg??

Skrevet

Du må lære deg å ikke kunne ha full kontroll over alt og alle, lære deg å slappe av. 

Anonymkode: 45e00...6fc

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må lære deg å ikke kunne ha full kontroll over alt og alle, lære deg å slappe av. 

Hvordan er det mulig å lære seg det?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig å lære seg det?

En behandler kan hjelpe deg med det 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En behandler kan hjelpe deg med det 

Tenker du at jeg er unormalt mistenksom til folk? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at jeg er unormalt mistenksom til folk? 

Ja. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du er overdrevent mistenksom. Hvis folk snakker med deg mer enn 3 sekunder, vil de også se på deg mer enn 3 sekunder. Det er vanlig å se på den andre hele tiden mens en snakker sammen - også menn gjør det.

Hvis dette plager deg og/eller fører til redusert funksjon sosialt eller i arbeid, bør du søke hjelp for det.

Skrevet

Nei altså dere misforstod litt. Jeg har ikke noe problem med å snakke med mennesker og da skjønner jeg jo at de ser automatisk på meg mer enn 3 sekunder. Jeg mente at dersom jeg går forbi eller at de går forbi så føler jeg at det er ekkelt med blikk. 

Og lurte ellers med tanke på bekjent som fikk info hun ikke skulle, moren til eksen og eksen selv. Ble mistenksom fordi de avblokkerte meg på Facebook. Hvorfor det liksom? Og så hun andre, mistenker henne for å gjøre noe med informasjonen hun fikk, selv om hun har sagt klart i fra at jeg kan stole på henne .

Skrevet

Hvilken type behandling blir praktisert ved paranoia? Kanskje jeg klarer å mestre det på egen hånd? 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type behandling blir praktisert ved paranoia? Kanskje jeg klarer å mestre det på egen hånd? 

Prøv en liten dose AP. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøv en liten dose AP. 

AP?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

AP?

antipsykotika

Anonymkode: 4d30f...62c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...