Gå til innhold

Typisk for psykiatriske pas. å slite emosjonelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men.. Jeg har alltid lurt på om det er typisk for psykiatriske pasienter at man sliter med følelseslivet? At det er typisk for de fleste pas at det er vanskelig og vondt å romme egne følelser? 

Hvis noen skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva betyr "å romme egne følelser"?

*

Nei, ikke noe tull dette, jeg skjønner det bare ikke.

Endret av Kanonføde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men.. Jeg har alltid lurt på om det er typisk for psykiatriske pasienter at man sliter med følelseslivet? At det er typisk for de fleste pas at det er vanskelig og vondt å romme egne følelser? 

Hvis noen skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: 904cc...76f

 

Det kan være èn måte å streve på, absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste pasienter i psykiatrien vektlegger betydningen av egne følelser for sterkt.

Følelser er ikke nødvendigvis fakta. Når man sliter psykisk er følelser nesten som hovedregel ikke fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hva betyr "å romme egne følelser"?

*

Nei, ikke noe tull dette, jeg skjønner det bare ikke.

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dette var "hovedsymptomet" på psykiske lidelser.. 

Men da er det kanskje meg, da... Jeg har en pf, er det årsaken? 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle styres veldig av følelser, dvs. det å tro på diverse som ikke er bevist. F.eks. at man fortjener det man har fått, eller at kjæresten er glad i en. Eller noe religiøst. Politisk tro - de fleste har jo politiske meninger; var det ikke noen som sa at mennesket er et politisk dyr.

Mulig psyke har uheldige følelser, i stedet for gunstige (som er gunstige både med tanke på en selv og andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har jo følelser, slik jeg definerer følelser, nemlig en sinnstilstand. Man kan være glad, sint, trist, forbannet, euforisk osv. Noen personlighetsforstyrrelser har vel dette fenomenet med seg enn andre?

Anonymkode: e611a...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg oppfatter spørsmålet i noen grad likt med dette: "Er det typisk for de med brukket ankel at de har vansker med å gå?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg oppfatter spørsmålet i noen grad likt med dette: "Er det typisk for de med brukket ankel at de har vansker med å gå?"

Som jeg skrev: "dette er sikkert et dumt spørsmål..." Og det bekreftet du her. Takk skal du ha. 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ikke dumt, men oppklarende.

Kan du utdype dette? Jeg føler nemlig at du bekreftet at jeg stilte et dumt spørsmål og gjør narr av meg når du sammenligner spørsmålet mitt med "er det typisk for de med brukket ankel at de har vansker med å gå?"

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette bekreftet bare ting om meg som jeg har tenkt lenge, og det igjen er et grunnlag for å holde ting jeg lurer på for meg selv. Spørsmålet mitt var seriøst, men jeg skal ikke våge å dumme meg ut flere ganger. 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype dette? Jeg føler nemlig at du bekreftet at jeg stilte et dumt spørsmål og gjør narr av meg når du sammenligner spørsmålet mitt med "er det typisk for de med brukket ankel at de har vansker med å gå?"

Anonymkode: 904cc...76f

Det var oppklarende vedr hva psykiske lidelser egentlig er. Jeg kan ikke nevne en eneste psykisk lidelse der emosjonene ikke er involvert på en negativ måte for personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bekreftet bare ting om meg som jeg har tenkt lenge, og det igjen er et grunnlag for å holde ting jeg lurer på for meg selv. Spørsmålet mitt var seriøst, men jeg skal ikke våge å dumme meg ut flere ganger. 

Anonymkode: 904cc...76f

 

Du verden, du setter deg jo i en racerbil og kjører avsted i vill fart med dine negative tolkninger. Kanskje du skal bremse litt, undersøke om du faktisk har tolket rett og om det er andre måter å se svaret på.

Alle som strever psykisk sliter med følelser, men det å streve med selve "rommingen" av følelsene er ikke noe nødvendigvis alle baler med.

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette bekreftet bare ting om meg som jeg har tenkt lenge, og det igjen er et grunnlag for å holde ting jeg lurer på for meg selv. Spørsmålet mitt var seriøst, men jeg skal ikke våge å dumme meg ut flere ganger. 

Anonymkode: 904cc...76f

Jeg skjønner godt at du har det vondt, men jeg tror virkelig ikke svarene du fikk var nedlatende ment. 

Tror bare det er like vanlig å slite emosjonelt når man har en psykisk lidelse som det er å ikke kunne gå med brukket ankel. Eller å ha vondt i brystet ved en hjertesykdom. Det er rett og slett sykdommens natur.

Og løsningen tenker jeg er å forholde seg noe mer objektiv til egne følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hva betyr "å romme egne følelser"?

Betyr det å stenge det inne, dvs. ikke utagere?

Det kan erstattes med: "tåle/holde ut egne følelser"

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...