Gå til innhold

Typisk for psykiatriske pas. å slite emosjonelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert store forskjeller, akkurat som før i tiden. Det merket jeg selv da jeg byttet skole. Jeg tror uansett ikke det er vanlig å kreve at barn leser i en bok 20-30 minutter daglig. I det hele tatt er det vel ganske få krav, men ironisk nok klager den yngre generasjonen over alle kravene og alt presset de visstnok er utsatt for. Var det mindre av dette før, egentlig?

Anonymkode: 92f02...a24

Jeg kan ikke svare generelt på dette. Jeg kan bare se at det var ganske annerledes for mine unger på voderegående enn det var for meg. Jeg tror mine unger opplevde større konkurranse mellom elevene og det kreves mer faglig med innleveringer og fremføringer i ett sett. 

Også slike fag som gym , musikk og matlaging kreves det mer i dag enn da jeg var ung. Jeg fikk 5 i gym bare ved å delta i gymtimene ,samt være passelig ivrig. 

Mine unger ble testet i kondisjon, hurtighet, utenholdenhet, styrke osv. 

Om det har noe å si at jeg vokste opp på landsbygda og mine unger i Oslo, det vet jeg ikke, men ikke helt utenkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Jeg kan ikke svare generelt på dette. Jeg kan bare se at det var ganske annerledes for mine unger på voderegående enn det var for meg. Jeg tror mine unger opplevde større konkurranse mellom elevene og det kreves mer faglig med innleveringer og fremføringer i ett sett. 

Også slike fag som gym , musikk og matlaging kreves det mer i dag enn da jeg var ung. Jeg fikk 5 i gym bare ved å delta i gymtimene ,samt være passelig ivrig. 

Mine unger ble testet i kondisjon, hurtighet, utenholdenhet, styrke osv. 

Om det har noe å si at jeg vokste opp på landsbygda og mine unger i Oslo, det vet jeg ikke, men ikke helt utenkelig. 

Jeg har samme erfaring, er vokst opp i Osloområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg kan ikke svare generelt på dette. Jeg kan bare se at det var ganske annerledes for mine unger på voderegående enn det var for meg. Jeg tror mine unger opplevde større konkurranse mellom elevene og det kreves mer faglig med innleveringer og fremføringer i ett sett. 

Også slike fag som gym , musikk og matlaging kreves det mer i dag enn da jeg var ung. Jeg fikk 5 i gym bare ved å delta i gymtimene ,samt være passelig ivrig. 

Mine unger ble testet i kondisjon, hurtighet, utenholdenhet, styrke osv. 

Om det har noe å si at jeg vokste opp på landsbygda og mine unger i Oslo, det vet jeg ikke, men ikke helt utenkelig. 

Jeg bor i en liten by, og kjenner meg helt igjen.  Mine tenåringer på ungdomsskolen og videregående har også ukentlige prøver/innleveringer i flere fag, og de får karakter i ca. annenhver gymtime.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg kan ikke svare generelt på dette. Jeg kan bare se at det var ganske annerledes for mine unger på voderegående enn det var for meg. Jeg tror mine unger opplevde større konkurranse mellom elevene og det kreves mer faglig med innleveringer og fremføringer i ett sett. 

Også slike fag som gym , musikk og matlaging kreves det mer i dag enn da jeg var ung. Jeg fikk 5 i gym bare ved å delta i gymtimene ,samt være passelig ivrig. 

Mine unger ble testet i kondisjon, hurtighet, utenholdenhet, styrke osv. 

Om det har noe å si at jeg vokste opp på landsbygda og mine unger i Oslo, det vet jeg ikke, men ikke helt utenkelig. 

Vi hadde prøver i både gym og musikk, husker jeg, på både ungdomsskolen og på videregående. På videregående var karakteren tredelt: 1/3 innsats, 1/3 teori og 1/3 prestasjon. Prestasjonsprøvene gikk på både kondis og styrke, og også teknikk i volleyball, basketball og fotball, mener jeg å huske. Jeg hadde 6 i teori, 5 i innsats, og 4 i prestasjon. Husker jeg tok meg selv i nakken og syklet mye en periode og vippet dermed opp til 5 på kondistestene, og havnet på 5 i gym.

Den største forskjellen på min og barnas skolehverdag som ungdommer er nok de muntlige presentasjonene, som de får drillet inn ganske tidlig. Men også det å lete frem informasjon digitalt. Vi brukte jo selvsagt bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Vi hadde prøver i både gym og musikk, husker jeg, på både ungdomsskolen og på videregående. På videregående var karakteren tredelt: 1/3 innsats, 1/3 teori og 1/3 prestasjon. Prestasjonsprøvene gikk på både kondis og styrke, og også teknikk i volleyball, basketball og fotball, mener jeg å huske. Jeg hadde 6 i teori, 5 i innsats, og 4 i prestasjon. Husker jeg tok meg selv i nakken og syklet mye en periode og vippet dermed opp til 5 på kondistestene, og havnet på 5 i gym.

Den største forskjellen på min og barnas skolehverdag som ungdommer er nok de muntlige presentasjonene, som de får drillet inn ganske tidlig. Men også det å lete frem informasjon digitalt. Vi brukte jo selvsagt bøker.

Husker jeg et år startet løpekonkurransen med å vinne for hele trinnet. Fordi jeg ikke forbedret meg til neste løp på distansen, snarere tvert i mot, fikk jeg bare 4 i gym. De smarte skjønte tegninga og labbet rundt første gangen,  hadde en formidabel forbedring, og dertil hørende karakter.... Ja, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Husker jeg et år startet løpekonkurransen med å vinne for hele trinnet. Fordi jeg ikke forbedret meg til neste løp på distansen, snarere tvert i mot, fikk jeg bare 4 i gym. De smarte skjønte tegninga og labbet rundt første gangen,  hadde en formidabel forbedring, og dertil hørende karakter.... Ja, ja.

I all verden... så læreren bare på forbedring altså? Merkelig.

Min "höjdare" når det gjelder gym, var da jeg vant lengdehopp for hele skolen i 8. eller 9. klasse, på idrettsdagen :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
7 minutter siden, påskelilje skrev:

I all verden... så læreren bare på forbedring altså? Merkelig.

Min "höjdare" når det gjelder gym, var da jeg vant lengdehopp for hele skolen i 8. eller 9. klasse, på idrettsdagen :D:D:D

Skrytpaver ! :D

Jeg henger meg på. Jeg var best av jentene i høyde, lengde og 60 meter' n. 

Jeg var vel en av de dårligste til å kaste langt med ball, men det hadde jeg nesten glemt :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg er i løpet av uke innom en del internettfora. En ting som på en positiv måte skiller DOL-brukerne (som gruppe) fra brukerne på de fleste andre fora, er rettskriving spesielt og skriftlig formuleringsevne generelt. Det er en klar sammenheng mellom dette og "smarthet" :-)

Hva er sammenhengen? 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Skrytpaver ! :D

Jeg henger meg på. Jeg var best av jentene i høyde, lengde og 60 meter' n. 

Jeg var vel en av de dårligste til å kaste langt med ball, men det hadde jeg nesten glemt :P

 

Skryter videre - om at jeg en gang også ble klubbmester i kule - hehe. Det hører med til historien at vi bare var to med i klassen, og at ingen av oss hadde forsøkt å kaste kule før. Og det ble med den ene gangen :P .

 

Forøvrig drev jeg jo aktivt med utholdenhetsidretter, så ikke så rart at jeg løp terrengløp fortere enn de fleste "utrente". Det var den gang *sukk*.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, Xtra skrev:

Skryter videre - om at jeg en gang også ble klubbmester i kule - hehe. Det hører med til historien at vi bare var to med i klassen, og at ingen av oss hadde forsøkt å kaste kule før. Og det ble med den ene gangen :P .

 

Forøvrig drev jeg jo aktivt med utholdenhetsidretter, så ikke så rart at jeg løp terrengløp fortere enn de fleste "utrente". Det var den gang *sukk*.

Skryter videre jeg også :D Jeg var god i brystsvømming og ble hvert år plukket ut som en av 4 som fikk delta i de årlige svømmekonkuransene mellom klassene. Krål lærte jeg meg aldri.

Jeg vant alle skirenn, men vi var bare 3-4 i min årsklasse som deltok, he he. Må le av hvor alvorlig jeg tok det. Det var en gang jeg ikke vant. Jeg synes det var bedre å bryte løpet enn å havne på sisteplass. Jeg hadde tykke kladder under skia og gråt og kjeftet på den stakkars faren min som hadde bomma med smøringa. Skikkelig dårlig taper var jeg. ;)

Det siste året jeg deltok, måtte jeg konkurere med meg selv. Ingen andre møtte opp. Da ga jeg meg :)

Men det kan jo hende at  gode opplevelser fra barndommen gjør at det ikke er helt tilfeldig hvem som er aktive på treningsforumet i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er sammenhengen? 

Anonymkode: 904cc...76f

Det har jeg vel allerede skrevet i innlegget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det har jeg vel allerede skrevet i innlegget.

 

På hvilken måte har det en sammenheng 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte har det en sammenheng 

Anonymkode: 904cc...76f

Skjønner ikke sammenhengen dessverre. Nok et tegn på dumhet. Men takk for svarene. 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke sammenhengen dessverre. Nok et tegn på dumhet. Men takk for svarene. 

Anonymkode: 904cc...76f

Det er en sammenheng mellom kunnskap og intelligens. Jo høyere intelligens, jo større kunnskap har du evne til å tilegne deg.  At du er god i norsk rettskriving viser at du ikke er dum, uten å nødvendigvis være en Einstein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Skrytpaver ! :D

Jeg henger meg på. Jeg var best av jentene i høyde, lengde og 60 meter' n. 

Jeg var vel en av de dårligste til å kaste langt med ball, men det hadde jeg nesten glemt :P

 

Jeg var (og er) helt elendig til å kaste ball. Men venninna mi var dårligere - hun kastet bakover en gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Skryter videre jeg også :D Jeg var god i brystsvømming og ble hvert år plukket ut som en av 4 som fikk delta i de årlige svømmekonkuransene mellom klassene. Krål lærte jeg meg aldri.

Jeg vant alle skirenn, men vi var bare 3-4 i min årsklasse som deltok, he he. Må le av hvor alvorlig jeg tok det. Det var en gang jeg ikke vant. Jeg synes det var bedre å bryte løpet enn å havne på sisteplass. Jeg hadde tykke kladder under skia og gråt og kjeftet på den stakkars faren min som hadde bomma med smøringa. Skikkelig dårlig taper var jeg. ;)

Det siste året jeg deltok, måtte jeg konkurere med meg selv. Ingen andre møtte opp. Da ga jeg meg :)

Men det kan jo hende at  gode opplevelser fra barndommen gjør at det ikke er helt tilfeldig hvem som er aktive på treningsforumet i dag :)

Kanskje det?

Jeg var helt middels på barneskolen og ungdomsskolen (men god på innsats og teori), men hadde vel ingen fryktelig dårlige opplevelser, tror jeg. Var vel en av de siste til å bli valgt på lag til slåball eller kanonball og sånn, men ikke den aller siste. Var ganske god i fotball og volleyball, men elendig i håndball og 60 meter. God i høyde og lengde, elendig på ski :lol:

Husker en gang vi hadde dobbelttime gym på ungdomsskolen og skulle jogge. Da løp vi rolig til en park like ved, lå og solte oss der til det var på tide å komme oss tilbake til skolen.... ;-)

Nå når jeg endelig har kommet inn i god treningsrytme, er det slik at jeg gleeeeeder meg til neste gang jeg får anledning til å få trent. Herlig! Slik tror jeg aldri jeg har hatt det før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Skryter videre - om at jeg en gang også ble klubbmester i kule - hehe. Det hører med til historien at vi bare var to med i klassen, og at ingen av oss hadde forsøkt å kaste kule før. Og det ble med den ene gangen :P .

 

Forøvrig drev jeg jo aktivt med utholdenhetsidretter, så ikke så rart at jeg løp terrengløp fortere enn de fleste "utrente". Det var den gang *sukk*.

Tror jeg også gjorde det bra på idrettsdagen i kule, på ungdomsskolen! Det var noe annet enn å kaste, så det gikk veldig mye bedre enn liten ball :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
9 minutter siden, påskelilje skrev:

Kanskje det?

Jeg var helt middels på barneskolen og ungdomsskolen (men god på innsats og teori), men hadde vel ingen fryktelig dårlige opplevelser, tror jeg. Var vel en av de siste til å bli valgt på lag til slåball eller kanonball og sånn, men ikke den aller siste. Var ganske god i fotball og volleyball, men elendig i håndball og 60 meter. God i høyde og lengde, elendig på ski :lol:

Husker en gang vi hadde dobbelttime gym på ungdomsskolen og skulle jogge. Da løp vi rolig til en park like ved, lå og solte oss der til det var på tide å komme oss tilbake til skolen.... ;-)

Nå når jeg endelig har kommet inn i god treningsrytme, er det slik at jeg gleeeeeder meg til neste gang jeg får anledning til å få trent. Herlig! Slik tror jeg aldri jeg har hatt det før!

Jeg likte ikke ballspill noe særlig med unntak av kanonball. Kom nok av at jeg ikke er fysisk sterk og lett og velte overende. Men kanonball var veldig gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 minutter siden, påskelilje skrev:

Kanskje det?

Jeg var helt middels på barneskolen og ungdomsskolen (men god på innsats og teori), men hadde vel ingen fryktelig dårlige opplevelser, tror jeg. Var vel en av de siste til å bli valgt på lag til slåball eller kanonball og sånn, men ikke den aller siste. Var ganske god i fotball og volleyball, men elendig i håndball og 60 meter. God i høyde og lengde, elendig på ski :lol:

Husker en gang vi hadde dobbelttime gym på ungdomsskolen og skulle jogge. Da løp vi rolig til en park like ved, lå og solte oss der til det var på tide å komme oss tilbake til skolen.... ;-)

Nå når jeg endelig har kommet inn i god treningsrytme, er det slik at jeg gleeeeeder meg til neste gang jeg får anledning til å få trent. Herlig! Slik tror jeg aldri jeg har hatt det før!

Det er jo kjmpeflott at du har funnet gleden ved det nå. Det er i vår alder det er viktig å holde seg i form med tanke på hva slags alderdom vi ønsker å ha :) Vil helst være friskest mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg likte ikke ballspill noe særlig med unntak av kanonball. Kom nok av at jeg ikke er fysisk sterk og lett og velte overende. Men kanonball var veldig gøy :)

Å velte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...