Gå til innhold

Typisk for psykiatriske pas. å slite emosjonelt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ikke ta til seg fortolkninger fra andre, men utfordre sin egen umiddelbare fortolkning med andre egne fortolkninger.

Tricky...ikke lett når man er på sitt værste...uten veiledning iallefall...

Anonymkode: 3967d...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det var oppklarende vedr hva psykiske lidelser egentlig er. Jeg kan ikke nevne en eneste psykisk lidelse der emosjonene ikke er involvert på en negativ måte for personen.

Jeg skjønte ikke sammenligningen. Jeg tolket det som at svaret på det jeg spurte om var åpenbart og dermed følte jeg at spørsmålet mitt var dumt. Jeg skjønner at jeg har tolket feil. Beklager. 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er meningsløst å be noen tenke positivt. Derimot kan en utfordre dem på alternative måter å se ting på. "Er det noen annen måte en kan forstå dette på?" Dersom personen selv kan komme opp med alternativer, kan det etterhvert bli en vane som en selv bruker uten å bli påmint det av andre. Da vil hele måten å tenke på, og se verden på, kunne endres i positiv retning.

Hvorfor er det meningsløst å be noen tenke positivt? 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det meningsløst å be noen tenke positivt? 

Anonymkode: 904cc...76f

Fordi det har like stor virkning som om du går ut en kald vinterdag og sier "Bli varmt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. oktober 2016 den 18.12, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Fordi det har like stor virkning som om du går ut en kald vinterdag og sier "Bli varmt".

Hvis en får høre lenge nok at en er dum, så bllr dette til slutt sannheten for den det gjelder. En føler seg dum og er sikker på at en er dum. 

 Jeg øver meg nesten daglig på å si til meg selv: "du er ikke dum". Er dette bortkastet siden det er som å si "bli varmt" når det er kaldt? 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sannsynligvis har det større effekt om du heller/også begrunner med konkrete eksempler for deg selv på hvorfor du ikke er dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Sannsynligvis har det større effekt om du heller/også begrunner med konkrete eksempler for deg selv på hvorfor du ikke er dum.

Finner dessverre ikke så mange slike eksempler. Husker ett som jeg har blitt fortalt. 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er i løpet av uke innom en del internettfora. En ting som på en positiv måte skiller DOL-brukerne (som gruppe) fra brukerne på de fleste andre fora, er rettskriving spesielt og skriftlig formuleringsevne generelt. Det er en klar sammenheng mellom dette og "smarthet" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg er i løpet av uke innom en del internettfora. En ting som på en positiv måte skiller DOL-brukerne (som gruppe) fra brukerne på de fleste andre fora, er rettskriving spesielt og skriftlig formuleringsevne generelt. Det er en klar sammenheng mellom dette og "smarthet" :-)

Det er faktisk det eksempelet jeg hadde i hodet. 

Anonymkode: 904cc...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg er i løpet av uke innom en del internettfora. En ting som på en positiv måte skiller DOL-brukerne (som gruppe) fra brukerne på de fleste andre fora, er rettskriving spesielt og skriftlig formuleringsevne generelt. Det er en klar sammenheng mellom dette og "smarthet" :-)

Har lagt merke til det samme. Dolerne ligger mange hakk over facebook- brukere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Har lagt merke til det samme. Dolerne ligger mange hakk over facebook- brukere. 

Det er fordi dol-brukerne, på gruppenivå, er ganske gamle.

Anonymkode: e1523...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

snakkes det "mellom linjene her" eller er jeg bare fjern som ikke "er med"?

Anonymkode: abe1f...4fd

Hva sies det mellom linjene?

Anonymkode: e1523...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi dol-brukerne, på gruppenivå, er ganske gamle.

Anonymkode: e1523...4ed

Jeg har bare « gamlinger » på vennelista mi . De yngste er barna mine og de lærte seg norsk rettskriving tidlig :) Skjønt de bruker nesten ikke facebook. Det er umoderne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi dol-brukerne, på gruppenivå, er ganske gamle.

Anonymkode: e1523...4ed

Det tror jeg også er en av årsaksfaktorene, i tillegg til intelligens selvsagt ;) 

Før lærte man faktisk å skrive på skolen. Det gjør man ikke i like stor grad lenger. Nå skal man tydeligvis leke seg frem til kunnskap. Det pedagogiske eksperimentet er kanskje ikke helt vellykket. Men de har det sikkert gøy, da. 

Anonymkode: 92f02...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg også er en av årsaksfaktorene, i tillegg til intelligens selvsagt ;) 

Før lærte man faktisk å skrive på skolen. Det gjør man ikke i like stor grad lenger. Nå skal man tydeligvis leke seg frem til kunnskap. Det pedagogiske eksperimentet er kanskje ikke helt vellykket. Men de har det sikkert gøy, da. 

Anonymkode: 92f02...a24

Det var stort fokus på lesing og skriving da mine barn gikk på barneskolen. Viktigste prioritet de første årene. Muligens forskjell fra skole til skole, men det var i hvert fall noe både vår skole og vi hjemme brukte mye tid på. Det skulle leses i ei bok 20- 30 min hver dag og de fikk lesekort for å skrive ned hvor mye de hadde lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15. oktober 2016 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev: "dette er sikkert et dumt spørsmål..." Og det bekreftet du her. Takk skal du ha. 

Anonymkode: 904cc...76f

Det var nok litt sarkasme du opplevde i den ene kommentaren ja, så du "luktet" den bedre enn de fleste andre her. Men spørsmålet ditt var ikke dumt. Forstod hva du mente:-) Og du er ikke dum! 

Anonymkode: abe1f...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det var stort fokus på lesing og skriving da mine barn gikk på barneskolen. Viktigste prioritet de første årene. Muligens forskjell fra skole til skole, men det var i hvert fall noe både vår skole og vi hjemme brukte mye tid på. Det skulle leses i ei bok 20- 30 min hver dag og de fikk lesekort for å skrive ned hvor mye de hadde lest. 

Det er sikkert store forskjeller, akkurat som før i tiden. Det merket jeg selv da jeg byttet skole. Jeg tror uansett ikke det er vanlig å kreve at barn leser i en bok 20-30 minutter daglig. I det hele tatt er det vel ganske få krav, men ironisk nok klager den yngre generasjonen over alle kravene og alt presset de visstnok er utsatt for. Var det mindre av dette før, egentlig?

Anonymkode: 92f02...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Ts, spørsmålene dine er kjempebra og ødela ikke dumme. Noen av svarene, både dine og andres, har jeg tenkt på mange ganger. Feks det med å "ta seg sammen" for det har jeg erfart ikke går når det stormer. 

Forøvrig er jeg mye på ett annet forum og ikke bare skiver folk bedre her inne men,-alle oppfører seg fint. Her får man hjelpende svar og støtte, på andre forum ville man blitt utskjelt og kritisert for de samme spørsmålene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...