Gå til innhold

NHD: er dette rapid cycling?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hei igjen. Litt ny i "bipolar-verden", så da spør jeg deg igjen.

Jeg har siden årsskiftet hatt to maniske episoder, og en depresjon. Etter forrige depresjon har jeg ikke blitt "meg selv igjen", men har følt meg veldig rar. Har prøvd Lamictal, Zyprexa, Seroquel, Abilify uten hell, og tar nå kun litium (under opptrapping). 

De tre siste ukene har jeg følt meg veldig ustabil, og ikke minst har de rundt meg gitt uttrykk for at de synes det samme. Det har vært enten eller disse ukene. Enten har jeg hatt depressive tanker, hatt selvmordstanker, livet er håpløst, ikke fått gjort noe skolearbeid, ikke orket å røre meg (omtrent), ikke orket å være sosial, villet være alene, i stillhet og mørke. Ellers har jeg hatt masse energi. Ryddet og vasket. Vært sosial. Trent masse, lagd mat, reist rundt. I denne tilstanden føles det som om jeg har "hjul" av energi i overkroppen, som triller i stor fart, og tvinger meg med. Klarer ikke sitte stille. Sitter og rister på hender og føtter. Snakker med meg selv. Fort irritert og sinna. Og på denne måten går dagene. Kan ikke se noe mønster ifht når det skifter. Det er når som helst... Følt meg deprimert siden fredag. 

Er dette rapid cycling?

Skrevet

Rapid cycling er 4 eller flere flere episoder med mani, hypomani eller depresjon på ett år.

Skrevet

"Rapid cycling is defined as four or more manic, hypomanic, or depressive episodes in any 12-month period. With rapid cycling, mood swings can quickly go from low to high and back again, and occur over periods of a few days and sometimes even hours".
Kilde: Depression and Bipolar Support Alliance (DBSA).

Det kan være det. Evt. en blandet episode?

Anonymkode: d5abe...cdb

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er korrekt skrevet om kriteriene. Som du ser kan en ikke si noe sikkert før en har en 12 mnd observasjonsperiode. Får du en episode til før nyttår, er det RC.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...