Gå til innhold

Lykkes barn og unge med sunne interesser bedre senere i livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lykkes barn og unge med sunne interesser bedre senere i livet? Altså, de som driver med/har drevet med ting som speidern, korps, amatør teater, hest, organisert idrett etc. Finnes det noen forskning på dette?

Anonymkode: 28a9a...9ed

Skrevet

Kan jeg aldri tenke meg. Jeg gikk i speidern og kan ikke akkurat skryte og si jeg har gjort noen braksuksess her i livet ;)

Skrevet

Jeg gikk i speideren, sang i kor, drev med drama og svømming. Jeg likte å lese, og sa sjelden i mot hjemme. Jeg smakte ikke alkohol før jeg ble 18, debuterte seksuelt da jeg var 20. Andre jeg kjenner som fikk "rast fra seg" (fyll, skulking, mobbing) som det heter så pent, driver med type veiledningsjobb i kommunen. Ikke nødvendigvis den høyeste utdanningen, men "ressurspersoner".

Anonymkode: ad73d...2e4

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg drev med langrenn, friidrett, svømming, kor. Svømminga var ikke organisert. Jeg bare benyttet meg av svømmehallen en gang i uka.

Ser ikke på meg selv som verken vellykket eller misslykket. Et gjennomsnittsmenneske. Litt usikker på hva du mener med vellykket ? Hvilket område ? Langrenn elsker jeg fortsatt , men synger bare i bilen av hensyn til mine omgivelser og svømmer nesten bare i syden. 

Nicklusheletida
Skrevet

Foressten var ikke langrenn organisert heller. Var ikke mulighet for det i min tid. Bare trente mye for meg selv i lysløypa og var litt ambisiøs. Var med i løp. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det gjør de :-)

Det er en meget god investering å legge til rette for barn og ungdoms organiserte fritidsaktiviteter.

Jeg er noe tvilende til om det er nødvendig eller smart å starte så veldig tidlig.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lykkes barn og unge med sunne interesser bedre senere i livet? Altså, de som driver med/har drevet med ting som speidern, korps, amatør teater, hest, organisert idrett etc. Finnes det noen forskning på dette?

Anonymkode: 28a9a...9ed

Ja det finnes en del forskning på aktiviteters betydning for folkehelse, og studiene levner liten tvil om at aktiviteter har en positiv betydning for folk på et generelt nivå. Likevel, det er ikke sånn at aktiviteter har like stor betydning for alle. Barn og unge som vokser opp i mer stabile hjem med sunne voksne har noe mindre effekt av organisert aktivitet enn barn fra utsatte hjem, og årsaken er nok at barn fra trygge hjem har noe mindre behov for å være en del av trygge fellesskap utenfor heimen. Betydningen er større jo mer sårbar barn og unge er for å falle utenfor, for å være ensom, for å kunne radikaliseres etc, og størst effekt ser aktiviteter ut til å ha for barn fra økonomisk vanskeligstilte hjem, barn med psykisk syke foreldre og nyankomne flyktninger. 

Du kan søke på Bufdir sine sider, der er det en søkemotor som skiller mellom ulike forskningsområder. 

Skrevet

Mine nå store barn drev ikke med korps og idrett eller andre ting, men de har ikke tatt noen skade av det. Jeg som foreldre derimot.. Jeg har mye dårlig samvittighet for at jeg ikke engasjerte meg i det. "Alle" drev jo med ett  eller annet. 

Anonymkode: 30413...464

Skrevet

Slike ting handler om "på gruppenivå". Det blir meningsløst om en tar det over til individnivå.

"Alle" vet om en mann som røykte som en skorstein, spiste egg og bacon og ble 98 år. Det beviser dog ikke at røyking er sunt.

Nicklusheletida
Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Slike ting handler om "på gruppenivå". Det blir meningsløst om en tar det over til individnivå.

"Alle" vet om en mann som røykte som en skorstein, spiste egg og bacon og ble 98 år. Det beviser dog ikke at røyking er sunt.

Men hvorfor nødvendigvis organisert ?

Skrevet

Jeg drev med hest stort sett daglig fra jeg var 11 og ut hele ungdomstiden. At det var bra for meg er det ingen tvil om, men det hindret meg ikke i å bli alvorlig psykisk syk som voksen akkurat. Men å drive med hest lærte meg mye om ansvar, økonomi, samarbeid, tillit og respekt. Jeg lærte meg å sette grenser og tåle en støyt, man blir gjerne tøff og herdet som hestejente. Dessverre ble mine indre demoner likevel sterkere enn meg til slutt...

Anonymkode: bb4ce...d11

Skrevet

Korps, speidern og riding her.

Ufør i dag. 

Anonymkode: dc9c6...60d

Gjest Kanuttius
Skrevet (endret)

Korps på meg, syk nå. 

Min datter har gått på småbarnsturn, dansing, korps, kulturskole og spilt i band pluss deltatt i AUF. Nå er hun yngste medlem i bystyret for Ap og hun blir hørt når hun taler.  Hun hadde en periode på dps på to år så ikke alt gikk på skinner. 

Endret av Kanuttius
Skrevet
9 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Men hvorfor nødvendigvis organisert ?

Sannsynligvis fordi en da lærer at det er noe som skjer til faste tider (ikke bare når en selv har lyst), som har regler og forventninger og hvor en må forholde seg til et samarbeid med andre i gruppen.

Skrevet
13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Foressten var ikke langrenn organisert heller. Var ikke mulighet for det i min tid. 

Å jo da, dette har nok med geografi å gjøre.  Jeg (ørlite eldre enn deg) trente også langrenn i svært så organiserte former, ja, nesten i meste laget vil jeg si. Tror kanskje jeg ville holdt på lengre enn jeg gjorde om det var litt løsere organisert såpass tidlig.

Gjest Gargamel
Skrevet

Korps, forball, og kampsport på meg. Jeg er ustraffet og i jobb :-)

Jeg vil slå et slag for korps fordi det er en bra måte å få et sosialt nettverk. Det er en stor spredning i kjønn, alder og kroppsfasonger. Sammenlignet med fotball er det større toleranse for dårlige spillere (til fortvilelse for de som hører på.....)

Skrevet

Svømming, seiling og hest på meg.

Svømmingen og timene med hest tror jeg hjelper meg den dag i dag.

Er ung ufør

Skrevet

Over gjennomsnittet interessert i korps og musikk her. Egentlig en skikkelig korpsnerd...MEN, jeg lykkes ikke i arbeidslivet. Men jeg har lykkes innen musikk. Er i dag ufør.

Anonymkode: 0df1e...9df

Gjest Gargamel
Skrevet

Selv om folk ikke lykkes i arbeidslivet så kan vel fritidsinteresser gi bedre psykisk helse enn de ellers ville hatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...