Gå til innhold

Iq, studere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil regnes som en høy nok iq til å begynne på høyere utdanning? Jeg har veldig lyst, men vil ikke gå inn for noe, hvis det vil kreve mer enn jeg har evner til. Tenker bare realistisk. Noen med peiling?

Anonymkode: 8ac6f...f16

Skrevet

Tror hukommelse, oppmerksomhet og evne til å være strukturert har mest å si. Nå regnes vel det en del av "IQ" i en test fra psykologen, men ikke i en sånn Mensa-test.

Skrevet

Enig med Kanonføde. Tror hukommelse, oppmerksomhet og evnen til å være strukturert er viktigere enn IQ. Evnen til å tilegne seg kunnskap er vel det som er vesentlig når man studerer.

Skrevet

Takker:-) Har veldig lyst å gå retning vernepleie, virker så givende og spennende. Men er skeptisk mtp min adhd, som for min del går på liten tålmodighet og konsentrasjonen. Må f.eks. Ta historie(verste fag for meg) og matte, som også er vanskelig,ellers tror jeg det andre skal gå fint. Synes dere historie er/var vanskelig, el. Er det bare meg?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker:-) Har veldig lyst å gå retning vernepleie, virker så givende og spennende. Men er skeptisk mtp min adhd, som for min del går på liten tålmodighet og konsentrasjonen. Må f.eks. Ta historie(verste fag for meg) og matte, som også er vanskelig,ellers tror jeg det andre skal gå fint. Synes dere historie er/var vanskelig, el. Er det bare meg?

Jeg hater historie ;) Så mye å huske, men ingenting som fester seg i hjernen. Du vet jo hvor mye du har måtte jobbe med skolearbeid før, så da vet du om du vil klare det greit eller ikke å studere. For meg har det alltid vært uaktuelt å studere, bare det å gå allmennfag (som visst nok ikke heter det lenger, men jeg husker ikke hva det heter) var fullstendig uaktuelt for meg. Jeg har også adhd. Har merket meg at det er flere med adhd som studerer på universitetet så det er mulig for noen :) Om du virkelig har lyst til å bli vernepleier så syns jeg du skal hoppe i det.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg strøk i flere fag på VGs og måtte gå ett år på ny, endte opp med karakterer som var ubrukelige mtp å komme inn på noe av det jeg hadde lyst til. Som voksen begynte jeg på studie (åpent inntak så de krevde kun bestått VGs) og jeg fikk faktisk gode karakterer. Å lese til en utdannelse jeg hadde interesse for var noe helt annet enn å lese til studiekompetanse. Historie feks var bygget opp rundt det vi skulle jobbe med og ikke verdenshistorie ol. Jeg fikk en A i matte, ett fag jeg strøyk i før. På vernepleier vil fagene du kjenner de VGs rettes mot helse og ikke allmennkunnskap. Det er en helt annen motivasjon du har med deg inn i vernepleien enn i realfagstimene. 

Kjør på. 

Skrevet

Det må da komme veldig an på hvilket studie det er snakk om?

En del studier krever nok høy IQ (f.eks sivilingeniør, generelt utdannelser med mye regning). Andre studier stiller større krav til andre personlige egenskaper. 

Skrevet
49 minutter siden, issomethingwrong skrev:

En del studier krever nok høy IQ (f.eks sivilingeniør, generelt utdannelser med mye regning). Andre studier stiller større krav til andre personlige egenskaper. 

Man kan være god i matte uten å score høyt på IQ-tester. Men her er det snakk om vernepleier og der er det nok mer personlige egenskaper som gjelder.

Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Høyt språklig funksjonsnivå korrelerer høyere med generell intelligens enn regneferdigheter. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 6 i historie i alle år og elsket faget. Jeg har det fortsatt som hobby og sluker faglitteratur hvis det trigger nysgjerrigheten min. 

Hvis du har en IQ rundt 100-tallet (ikke lavere enn 90) bør du klare deg greit på den teoretiske delen av studiet. I tillegg må du jo være personlig egnet. 

Hvor mye din adhd vil kunne ødelegge for deg i videre utdanning blir det vanskelig å svare på, men du har sikkert noen nyttige erfaringer hittil. Det kan jo være at din motivasjon for faget er det som gjør det mulig for deg å gjennomføre. Om du hadde hatet faget på toppen av en adhd, ville det nok gått trått. 

Gjest Gargamel
Skrevet

PS: Grafen betyr ikke at kvinner har lavere iq enn menn, for det har de ikke. Den sier kanskje noe om ulike studier, hvis man tror på den.

Skrevet

Husk at det finnes digitale hjelpemidler som er til god hjelp i å drille inn stoff du kan synes det er vanskelig å pugge/huske.

Youtube er full av videoer med forelesninger/dokumentarer og annet om både Matte og Historie.  Dette kan du bruke som supplement til bøkene du skal lese.

NRK har mye stoff i nett-TV arkivet. Spesielt vedr. Historie

Campus Increment er veldig nyttig, spesielt i Matematikk. Her ligger norske videoforelesninger, oppgaver og treningsstoff for de fleste norske lærebøkene i matte.

Du trenger antakelig ikke 6 i Matte og Historie? Det holder antakelig at du gjør det middels, og legger tilsvarende mer innsats på de fagene du interesserer deg for. 

Ikke la et par - for deg - vanskelige fag ødelegge drømmen din! Alle har noen slike.
Jeg heier på deg :-)

Skrevet
4 minutter siden, Gargamel skrev:

PS: Grafen betyr ikke at kvinner har lavere iq enn menn, for det har de ikke. Den sier kanskje noe om ulike studier, hvis man tror på den.

Trodde fordelingen mellom kjønnene var ganske lik på sivilingeniørstudiene? Hvis jeg forstår grafen rett, så er det veldig få kvinnelige studenter på studiene lengst mot venstre?

Gjest Gargamel
Skrevet
Akkurat nå, påskelilje skrev:

Trodde fordelingen mellom kjønnene var ganske lik på sivilingeniørstudiene? Hvis jeg forstår grafen rett, så er det veldig få kvinnelige studenter på studiene lengst mot venstre?

Det er fra USA. Det er nok mer likt i Norge.

Jeg tolker grafen som at de aller mest intelligente kvinnene i usa ikke så ofte velger matte og astronomi, men skjuler seg blant de mye større gruppene som studerer helsefag og psykologi. Altså at de velger tradisjonelt.

Skrevet
1 minutt siden, Gargamel skrev:

Det er fra USA. Det er nok mer likt i Norge.

Jeg tolker grafen som at de aller mest intelligente kvinnene i usa ikke så ofte velger matte og astronomi, men skjuler seg blant de mye større gruppene som studerer helsefag og psykologi. Altså at de velger tradisjonelt.

Ja, det har du vel rett i. Slik det ser ut nå, er det litt kjapt å tro at grafen viser at menn er mer intelligente enn kvinner. Hadde vært litt morsomt å sette opp grafen omvendt - med % male majors langs x-aksen. Da ville det se ut som om en behøver høyest IQ i mer tradisjonelle yrker... eller? Men det den da ville vise er at de mest intelligente mennene velger ing.-yrker, altså tradisjonelt? Har egentlig ikke tid til å tenke på dette, men det var jo litt interessant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...