Gå til innhold

NHD Hjelp meg å forstå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg har vært sammen med andre mennesker blir det et ufattelig styr i hodet etterpå. Hjernen arbeider på høygir med å gå igjennom alt som ble sagt/gjort av meg. "Jeg burde ikke ha sagt", "jeg burde ikke ha gjort". Det kjøres igjennom hjernen i timesvis. Kanskje noen minutters "fred", og så er det påan igjen. Og jeg blir så sliten. 

Det er en konstant indre kritikk av meg selv.  Og innimellom blir det nok. Da kjenner jeg at jeg ikke orker mer. Å leve med denne kritikken blir for mye.  Jeg makter ikke livet. Hodet lar meg ikke få fred.  Opplever at jeg lever under psykisk terror. Som at jeg lever sammen med noen som KONSTANT forteller meg at det jeg sier og gjør er feil. Hakker og hakker. Og en diskusjon i mitt eget hode som aldri tar slutt. Kan ikke bare legge fra meg hjernen å gå. 

Det handler i hovedsak om hva jeg har sagt/gjort som kan ha såret eller gjort noen irriterte/sinte på meg. Eller at jeg har sagt noe dumt. Og hvis jeg ikke hører på "stemmene" blir de bare sterkere helt til jeg gir opp og hører hva som sies, så jeg lærer til neste gang.

Hva er dette? Hvordan skal jeg greie å leve slik? Er det bare slik mange har det? Det spiser meg opp. Kan det være i retning psykotiske tanker?! Nei jeg vet sannelig ikke. Kan i perioder være litt bedre, men så kommer det tilbake med full styrke. Gjør det umulig for meg å være i jobb.

Er kjent med både kognitiv og metakognitiv terapi, men opplever at disse teknikkene ikke hjelper. 

Anonymkode: fb71f...ba5

Gjest Kanuttius
Skrevet

Tankekjør, tvangstanker el lign tenker jeg på. Det er mulig å få hjelp til å regulere tankene. Prøv mindfullness eller ledede meditasjoner, det ligger mye på YouTube du km prøve og det finnes også apper du kan laste ned. Å gjøre noen enkle yogaøvelser først kan hjelpe til med å finne roen. Jeg har hatt god nytte av både yoga og meditasjon i perioder. Jeg anbefaler også å snakke med legen din, du kan få hjelp via psykolog også. 

Skrevet

Det er mulig å lære seg å takle dette, du må trene mye på det. 

Anonymkode: d3d2b...09c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...