Gå til innhold

Proteiner

Amiga

Anbefalte innlegg

Finnes det proteiner i tablettform?

Jeg har veldig dårlig middagsmatlyst for tiden, brød, kokt egg, eggerøre, blomkål/brokkolisuppe (hjemmelaget) og frukt går greitt!

Bare tanken på middagsmat får magen til å vrenge seg her! Men jeg kan vel ikke holde på å stappe i meg egg hele dagen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes både i tablett-, flytende og pulverform! Sistnevnte er å anbefale, for da kan du mikse deg en velsmakende "milkshake"! Kjøp gjerne en variant med litt karbohydrat i, det letter opptaket av proteinet.

Hvor? På nærmeste gym! Evt. farmacia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til proteiner er egg det beste du kan spise. Egg har nesten optimal proterinsammensetning mht. menneskelig behov

Men pga kolesterolet er det ikke anbefalt å spise for mange egg i uken, max 7, altså ett om dagen. Helst færre.

Forresten inneholder også ost masse proteiner. Se ellers svar fra birdie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men pga kolesterolet er det ikke anbefalt å spise for mange egg i uken, max 7, altså ett om dagen. Helst færre.

Jepp, er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osten her på Gran Canaria har 48% fett og byr meg også i mot! Tror jeg følger birdie sitt råd jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare å dytte i seg eggehvitter det. De kan du spise så mange du vil av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er så lett å få tak i proteinpiller lenger. Dessuten er dette uansett et meget dyrt alternativ til pulver. Jeg dytta i meg proteinpiller en gang, og jeg husker at det ikke bare smakte dritt, men jeg måtte jo dytte i meg nærmere 20 stk for at det skulle bli noe proteiner ut av dette. Om ikke det var nok så skulle også galskapen tygges.

Aminosyrer (som birdie sikter til nedenfor her) er også et svindyrt alternativ.

Kjøp pulver du. Det er både godt, sunt og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er så lett å få tak i proteinpiller lenger. Dessuten er dette uansett et meget dyrt alternativ til pulver. Jeg dytta i meg proteinpiller en gang, og jeg husker at det ikke bare smakte dritt, men jeg måtte jo dytte i meg nærmere 20 stk for at det skulle bli noe proteiner ut av dette. Om ikke det var nok så skulle også galskapen tygges.

Aminosyrer (som birdie sikter til nedenfor her) er også et svindyrt alternativ.

Kjøp pulver du. Det er både godt, sunt og billig.

Jeg kjøpte soyaproteiner i pulverform med aminosyrer og vitaminer (sjokoladesmak), det var ikke så dyrt, bare 6,37€ for en boks på 225g! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte soyaproteiner i pulverform med aminosyrer og vitaminer (sjokoladesmak), det var ikke så dyrt, bare 6,37€ for en boks på 225g! :-)

Driver du aktivt med styrke/bygging? Anyways, soyaproteiner skal øke østrogennivået i kroppen og er derfor bannlyst av de fleste som bruker mye tillskudd...

Bland pulveret i melk, så får du litt karbohydrater også.

Du sier det er soyaproteiner _og_ aminosyrer? Proteiner består av aminosyrer, så... er det peptider du mener eller? Nedbrutte aminosyrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver du aktivt med styrke/bygging? Anyways, soyaproteiner skal øke østrogennivået i kroppen og er derfor bannlyst av de fleste som bruker mye tillskudd...

Du sier det er soyaproteiner _og_ aminosyrer? Proteiner består av aminosyrer, så... er det peptider du mener eller? Nedbrutte aminosyrer?

Det stod en masse rare navn på boksen, jeg blander det med melk ja, nei for tiden trener jeg ikke vekter, jeg bare sykler!

Planen er å ta 3-4 ss pr. dag til jeg får lyst på kjøtt/kylling/fisk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod en masse rare navn på boksen, jeg blander det med melk ja, nei for tiden trener jeg ikke vekter, jeg bare sykler!

Planen er å ta 3-4 ss pr. dag til jeg får lyst på kjøtt/kylling/fisk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Amiga,

Jeg ser at du allerede har kjøpt soyaproteinpulver, og det høres ut som et godt valg. Håper at pulveret inneholder både vitaminer og mineraler - jern er f.eks et mineral som gjerne er forbundet med protein-rik mat.

Husk også at du får proteiner gjennom andre ting enn kjøtt, fisk, og fjærkre. Bl.a grove kornprodukter, belgfrukter, egg, og melk gir deg proteiner. Du sier at egg går greit for deg. Det er anbefalt ikke mer enn 7 eggeplommer i uka (3-4 dersom du har hjertesykdommer i familien), men eggehvite er veldig proteinrikt så det kan du bruke mye av.

Du trenger rundt 0.8-1 g proteiner pr. kg kroppsvekt, så pass på at du ikke overdoserer med pulveret.

Så håper jeg at du får matlysten tilbake snart. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Proteiner er komplekse molekyler som spaltes i peptider, deretter i aminosyrer. Peptider er altså mer sammensatt enn aminosyrer, som er det "laveste" produktet i spaltningsrekkefølgen.

Grunnen til at man i treningsmiljøer har sett på aminosyrer og peptider som kilder for proteiner har vel vært tanken om å få raskere tilgang på byggestoffene i proteinene, siden de allerede var spaltet. Undersøkelser tyder imidlertid på at kroppen selv må bryte ned proteinene for å kunne dra kjensel på og fullt ut nyttiggjøre seg aminosyrene. Det har vel også noe å gjøre med at det er vanskelig å vite akkurat hvilken aminosyre man har behov for der og da, og at man med en så komplett proteinkilde som mulig har sikret seg. Peptider (altså mellomproduktet) er ofte tilsatt proteinpulver som en slags katalysator for spaltingsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner er komplekse molekyler som spaltes i peptider, deretter i aminosyrer. Peptider er altså mer sammensatt enn aminosyrer, som er det "laveste" produktet i spaltningsrekkefølgen.

Grunnen til at man i treningsmiljøer har sett på aminosyrer og peptider som kilder for proteiner har vel vært tanken om å få raskere tilgang på byggestoffene i proteinene, siden de allerede var spaltet. Undersøkelser tyder imidlertid på at kroppen selv må bryte ned proteinene for å kunne dra kjensel på og fullt ut nyttiggjøre seg aminosyrene. Det har vel også noe å gjøre med at det er vanskelig å vite akkurat hvilken aminosyre man har behov for der og da, og at man med en så komplett proteinkilde som mulig har sikret seg. Peptider (altså mellomproduktet) er ofte tilsatt proteinpulver som en slags katalysator for spaltingsprosessen.

Ja, det stemmer! Så at min siste settning "Nedbrutte aminosyrer?" var feil nå. Hva jeg mente var "Nedbrutte proteiner..?", som peptider er.

Proteinet som består av over 100 bindinger av aminosyrer brytes ned til forskjellige peptider som er mellom 2-100 bindinger, og deretter til frie aminosyrer som tas opp av tynntarmen.

Frie aminosyrer er blitt prøvd å framstilles som et tillskudd, men som du sa uten hell. Peptider derimot blir tatt opp 100%. Men proteiner blir allikevel mer økonmisk..

Det du sa om proteinet som katalysator for peptidene var nytt for meg, og er sikkert svaret på hvorfor begge deler er i amiga's tillskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...