Gå til innhold

Ønsker forslag til medisiner som reduserer angst og indre uro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en 53-årig dame som har slitt og sliter med ofte sterk angst og tomhetsfølelse, spesielt sosial angst fra jeg var barn grunnet den indre utryggheten og uroen jeg fikk i meg fra min nære familie. Sliter også med veldig lav selvfølelse fordi jeg ikke har fått den bygget opp på en naturlig måte fra barndommen av, har lett for å føle meg utenfor med andre hvis jeg ikke føler meg sett eller inkludert.

Jeg har gått i psykoterapi i mange år og fått god selvinnsikt, men likevel klarer jeg ikke å ha et hverdagsliv uten angst og indre uro og er uføretrygdet og jeg har for sterk angst til å holde ut i arbeidslivet, har prøvd i mange år, men klarte til slutt ikke mer. Blir også deprimert (ikke sengeliggende) av å ha så mye angst. Jeg vil, men får det ikke til fordi jeg føler meg lett utenfor med andre mennesker og har vanskelig for å tro at jeg er godtatt som jeg er, få tillit og tror lett at folk ikke liker meg og da kommer angsten.  

Jeg tar daglig cipralex 15 mg (gjort i mange år) og  daglig tar jeg en til to vival for å klare å holde ut angsten , men det er ikke nok beroligende, men jeg tør ikke ta mer fordi jeg vet det ikke hjelper nok uansett. 

Jeg er veldig følsom og har en utadvendt og livlig personlighet så føler jeg meg trygg med mennesker jeg slapper av med har jeg det godt, men det sinnsstemningen min skifter veldig raskt til angst og lav selvfølelse/meningsløsthet hvis jeg ikke føler meg trygg. 

Jeg skulle ønske jeg kunne bruke daglige medisiner som demper angsten min uten at jeg blir sløv og cipralex virker ikke bra nok på meg for da hadde jeg ikke trengt å ta vival. Kan noen gi meg medisinråd? Gjerne fra en psykiater også. På forhånd tusen takk.

Skrevet

Jeg tror ikke medisiner kan løse dette. Har du fått konstruktiv psykoterapi? 

Anonymkode: 443b3...18e

Skrevet

Sliter selv med bla angst og indre uro.   Har nylig fått Quetiapin 200 mg og den har hjulpet meg enormt.  Den gjør at jeg også sover bedre.  (Var pga lite søvn jeg fikk den)

Skrevet
On 20.10.2016 at 11:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke medisiner kan løse dette. Har du fått konstruktiv psykoterapi? 

Anonymkode: 443b3...18e

Hei, ja jeg har fått det.

Skrevet

Buspiron er et C-preparat som skal hjelpe mot angst. Verdt å prøve ut.

Anonymkode: a52b7...952

Skrevet (endret)

Nå skal jeg mene en del om et tema jeg egentlig ikke skal mene så mye om, men jeg prøver likevel.

Medikamentell behandling av angst er en utfordring. Legen vil jo ta en vurdering av om angsten er periodisk eller vedvarende, og behandle deretter. For angst som er situasjonsbetinget (hvis den skal behandles med medisiner og ikke bare med eksponering, f.eks flyskrekk) er det jo lurt med Sobril, etc. For angst som er mer vedvarende er førstevalg en medisin som Cipralex (eller en annen medisin fra samme gruppe, SSRI). En del får god effekt av det, en del får noe effekt, og en del får ingen effekt. Disse tre gruppene er omtrent like store (1/3 i hver).

Det er veldig relevant for behandlingen hvilken type angstlidelse du har. Det finnes ganske mange, (div. fobier, panikklidelse, GAD, sosial angst, tvangslidelser, belastningslidelser, somatiseringslidelser, om angsten kommer av depresjon) og alle behandles litt forskjellig. Legen "prøver seg" som regel først med et SSRI som du har fått, men som jeg skriver over er det ikke alltid man kommer til målet med det. Ut fra legens egen erfaring i psykiatri og med slike problemstillinger, vil han enten henvise til DPS eller annen spesialisthelsetjeneste, eller gjøre vurderinger selv hva veien videre er.

En vei å gå er jo (som er vanlig hvis man har delvis respons) å måle konsentrasjonen av medisinen i blodet og se om det er rom for å øke dosen. For noen angstlidelser er det nødvendig med ganske høye doser. En annen vei å gå er å legge på en annen medisin, være seg buspiron, en liten dose av et antipsykotikum, Vival eller Sobril for å "ta toppene", betablokkere hvis man har mye kroppslig angst, søvnhjelp, etc. Det finnes mange veier å gå, men det er lurt å snakke med en lege som har erfaring i dette.

Så er det jo dessverre slik at det er forskjell på angstlidelsene hvor godt de responderer på medikamentell behandling. Noen angstlidelser, f.eks panikklidelse og tvangslidelse, responderer ganske godt på medisiner. Andre angstlidelser, som f.eks helseangst, sosial angst og generalisert angst, responderer best på samtaleterapi, siden man der er nødt til å forandre sitt syn på egne tanker (man ser en hensikt i å ta angsten på alvor).

God bedring!

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Jeg er enig med issomethingwrong her. Du må bli henvist til psykiater dersom din egen lege ikke har kompetansen han må ha i forhold til medikamenter ved psykiske lidelser, Jeg tror du og helt sikkert må ha samtaler med psykolog eller psykiater. Du trenger å jobbe med deg selv, og få ut tanker og følelser og det kan du får hjelp til. men det er nesten nytteløst når angsten og tankene tar knekken en. Du er som meg følsom og har problemer med å tro at du er god nok som du er. Dette gjør at man har større sjanse til å utvikle angst plager fordi man tar alt så mye lettere inn på seg. Jeg syns du må kontakte legen din og fortelle til han hvordan du har det i daglig livet ditt og at du trenger bedre behandling med tanke på medisiner og psykologisk oppfølging. Husk det er en styrke å be om hjelp.

Skrevet

Jeg ser du har fått psykoterapi, får du det fremdeles? 

Skrevet

Har selv slitt med noe av det du beskriver og ble dyttet full av forskjellige lykkepiller over lang tid. Ingenting virket og mine symptomer ble kraftig forverret, trolig pga. bivirkningene som ga meg en ytterligere knekk. Jeg ga disse pillene fyken og alt ble bedre med ro og hvile, samt at jeg kuttet ut jobben som jeg følte var en belastning. Litt imovane og vival tar jeg i ny og ne pga. dårlig søvn.

Jeg sier ikke at dette er løsningen men kanskje noe å vurdere. Prøv å tenk alternativt, kanskje det å begynne å røyke kan være til hjelp!

Kanskje det hjelper å legge ut på tur slik at du ikke har noen kjente rundt som som skaper forventinger og at du kan booste selvtilliten på denne måten.

Anonymkode: 77353...427

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...