Gå til innhold

NHD -Sobril og p-piller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøkte en interaksjonsanalyse av medisinene jeg står på på felleskatalogen.no. Jeg oppdager til min overraskelse at Yasmin p-piller (alle østrogenholdige prevensjonsmidler) kan senke konsentrasjonen av Oksazepam med inntil 50 %.

Er det sånn at man heller bør bruke Vival, om man har behov for denne type angstmedisinering nør man samtidig tar østrogenholdig prevensjon? Jeg har kun svak virkning av Sobril, men bruker 10-20 mg per dag. Har alvorlig angst.

(Jeg har forsøkt mange andre medisiner før jeg forsøkte benzo, og jeg vet det ikke er optimalt).

Anonymkode: ec306...3d2

Skrevet

Jeg prøver igjen. Håper på svar :)

Skrevet

Jeg håper fremdeles på svar, da jeg har alvorlig angst, og synes man kan få svar selv om det gjelder benzodiazepiner. Eller er det noe galt i å bruke det om de er til hjelp?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det enkleste er nok å øke dosen Sobril. 

Skrevet

Jeg ville fortalt dette til legen din først, sånn at du ikke blir beskyldt for å misbruke Sobril.

Kanskje ikke alle er helt bevisst p-pillers evne til å øke forbrenningen av visse legemidler (ikke bare Sobril). 

Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jeg ville fortalt dette til legen din først, sånn at du ikke blir beskyldt for å misbruke Sobril.

Kanskje ikke alle er helt bevisst p-pillers evne til å øke forbrenningen av visse legemidler (ikke bare Sobril). 

Hmmm, derfor jeg får så liten effekt kanskje...?

Skrevet
Akkurat nå, cilie skrev:

Det er det nok, du fikk jo bedre effekt av Vival som ikke har denne interaksjonen. 

Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er det nok, du fikk jo bedre effekt av Vival som ikke har denne interaksjonen. 

Vival er det samme som valium? Har kun brukt en pk av sistnevnte ifbm flyreiser, men mener å huske at det var mer "trøkk" i disse! 

Skrevet
Akkurat nå, cilie skrev:

Vival er det samme som valium? Har kun brukt en pk av sistnevnte ifbm flyreiser, men mener å huske at det var mer "trøkk" i disse! 

Det stemmer :) 

Kan ha noe med saken å gjøre, men vet jo ikke om det var 2 eller 5 mg Valium du fikk da. 

Skrevet
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det stemmer :) 

Kan ha noe med saken å gjøre, men vet jo ikke om det var 2 eller 5 mg Valium du fikk da. 

Nei, innbiller meg at det var 5 altså, så da var det sterkere.

Hadde denne interaksjonen vært vanlig, ville den vel dessuten vært mye mer uttalt, gitt antall p-pillebrukere. 

Skrevet
56 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det enkleste er nok å øke dosen Sobril. 

Takk for svar! Faktisk har det at jeg oppdaget dette etter flere år, gjort at jeg ser at det kanskje ikke blir umulig å slutte. Bruker ca 20 mg per dag. Følte det var så mye, men så er det ikke så mye likevel :) Så da blir det kanskje ikke voldsomme abstinenser, som er det jeg frykter.

Skrevet
51 minutter siden, cilie skrev:

Ja, samme her. Legen var så overrasket en gang jeg fortalte at jeg ikke følte så mye lindring av 10 mg Sobril. Han trodde meg nok ikke. Men så var det i realiteten kanskje 5 mg... Tror ikke alle leger er klar over dette. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

20 MG uansett en liten dose der "abstinenser" er lite trolig. 

Mange forveksler nok abstinenser og det at angsten titter frem igjen når den ikke undertrykkes av benzo. 

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

20 MG uansett en liten dose der "abstinenser" er lite trolig. 

Mange forveksler nok abstinenser og det at angsten titter frem igjen når den ikke undertrykkes av benzo. 

Takk for at du skriver det. Jeg har nok veldig angst for anstinenser, noe som igjen har forsterket angsten. Som nok er det jeg egentlig kjenner, siden du skriver det sånn. Kjekt å vite i hvert fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...