AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 Skrevet 21. oktober 2016 Jeg leser stadig vekk i media at det visstnok er helsevesenets skyld at rusmisbrukere ikke blir fri fra sin avhengighet. Jeg synes det virker som man legger ansvaret over på de som skal behandle, fremfor at de som skal behandles selv må ta ansvar og gjøre jobben. Har jeg rett? Anonymkode: 9b5b8...c95 0 Siter
kitcat Skrevet 21. oktober 2016 Skrevet 21. oktober 2016 narkobaroner+purken+samfunnsmoralen+ klimaet 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 Skrevet 21. oktober 2016 1 time siden, kitcat skrev: klimaet 'Tuller' du? Anonymkode: eb171...ab9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 Skrevet 21. oktober 2016 Tror ikke det, men hvis man fokuserer veldig på forbedringer i hvordan behandlingen er, kan det kanskje oppfattes slik. For selv om det er slik at det er rusmisbrukeren som utfører handlingen (ruser seg), så vil handlingen kunne påvirkes - uten at det er noen ansvarsfraskrivelse. Men det er jo noe som gjelder generelt når noe blir diagnostisert. Noen unger som blir diagnostisert med ADHD kan f.eks. si at de bare kan slå så mye de vil, siden det er ADHD'ens skyld. Anonymkode: 99fe7...ace 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2016 Skrevet 21. oktober 2016 Indivitets frihet, og rettigheter settes høyt i samfunnet vårt. Ergo kan samfundsskadelig narkomani blomstre. Om det er noen som har skyld? Jeg tror det. Men det er ikke noen dans på roser å slutte å ruse seg. Jeg slet med å slutte å røyke, det er barnemat sammenlignet med feks opiatavvenning. Om frislipp og utdeling av heroin, eller strenge straffer er løsningen, det vet jeg ikke. Nå er det ikke hverken fugl eller fisk. Så da står folk fritt til å ødelegge sine liv, og sine nærmestes liv. Kanskje like greit å gi de heroin på resept, så slipper man iallefall kriminaliteten. Anonymkode: 30e6b...414 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 Skrevet 22. oktober 2016 Kanskje litt på siden, men "skyld" er etter min mening kun en sosial konstruksjon. På linje med "rett og galt" forøvrig, såklart. Så en kan sette et likhetstegn mellom dette og formålstjenlighet, om man vil gjøre det beste ut av situasjonen (også i et samfunnsperspektiv, ikke bare når det gjelder individuelle tanker). Så en kan i dette tilfellet spørre seg selv hva rusmisbrukeren er best tjent med, av tankegang på dette området. Hva slags filosofi skal rusmisbrukeren ha, for å gjøre det enklest å frigjøre seg fra misbruket (som er negativt for egen lykke og dermed ikke er hensiktsmessig)? Svaret vil definitivt være individuelt, men finnes det noen generelle retningslinjer man som behandler og behandlingsansvarlig (i vid forstand) kan anta? Bare noe jeg tenkte på. Men men. Anonymkode: 99fe7...ace 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 Skrevet 22. oktober 2016 Altså, jeg tenker... Er ikke grunnen til at mange ikke slutter å ruse seg eller begynner å ruse seg igjen, at det faktisk er svært vanskelig og at rusmisbrukere tåler veldig lite smerte og motgang før de gir opp, heller enn at det er de andres ansvar (helsevesen og politikere) at de ikke blir rusfrie? Anonymkode: 9b5b8...c95 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2016 Skrevet 22. oktober 2016 6 hours ago, AnonymBruker said: Altså, jeg tenker... Er ikke grunnen til at mange ikke slutter å ruse seg eller begynner å ruse seg igjen, at det faktisk er svært vanskelig og at rusmisbrukere tåler veldig lite smerte og motgang før de gir opp, heller enn at det er de andres ansvar (helsevesen og politikere) at de ikke blir rusfrie? Anonymkode: 9b5b8...c95 "Ansvar" har ikke noe med teoriene om at de "tåler veldig lite smerte og motgang før de gir opp". Jeg kan mene hvem som helst har ansvar for hva som helst - det finnes ikke noe fasitsvar. Anonymkode: 99fe7...ace 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.