Gå til innhold

Fettvekt

TTP

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ikke sikker på hvor jeg skulle rette dette spørsmålet så jeg valgte dette forumet. Jeg er en jente på 18 år som ønsker å bli slank til sommeren på en fornuftig måte. Jeg er 160 cm, veier 55 kg, og har i underkant 12 kg kroppsfett. Jeg er klar over at dette ikke er veldig mye, men jeg ønsker å være litt "fastere i fisken" til sommeren.

Jeg passer på hva jeg spiser,men jeg er ikke sykelig opptatt, så jeg er alltid mett og god. Holder meg unna sjokolade i uka. Jeg går til og fra skolen hver dag med tung sekk, dette blir omtrent 2 mil i uka.

Da kommer hovedpoenget endelig: Jeg vet at for å få bort 1 kg fett, må man "ligge i underskudd" med 7000kcal. Da har jeg regnet ut av hvis jeg trener for gjennomsnitt 200 kcal mer hver dag enn jeg vanlighvis gjør i 20 uker vil jeg gå ned 4 kg i fett på denne treningen. Stemmer dette i praksis?

Trenger ingen snusfornuftige svar, for jeg er en ansvarsfull jente som ikke finner på noe tull :)

PS: Jeg skal også trene styrke for å stramme opp.

TTP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det høres ut som om du har et fornuftig forhold til din egen kropp - det er bra!

Som du selv sier er vekten din helt fin, så hvis jeg var deg ville jeg heller ha konsentrert meg om å stramme opp litt (siden du selv mener du trenger det). Muskler veier mer enn fett så det er ikke sikkert du merker evnt. styrketrening så godt på vekten, men et målebånd vil sikkert vise god progresjon. Et kvarter hver kveld på soverommet kan gjøre mirakler, litt situps, armhevinger og andre øvelser strammer opp der det er nødvendig.

Når det gjelder regnestykket ditt ser det logisk ut, men husk at kroppen ikke bare er en "pluss-minus"-maskin, også andre ting som f.eks. forbrenning teller inn. Men dersom du har tenkt å gå ned noen kilo ved å øke treningen istedetfor å minke maten, vil nok forbrenningen holde seg på et bra nivå. Det er også fint at du er god og mett hele dagen, det verste for forbrenningen er å la kroppen føle sult.

Et par andre tips du kan gjennomføre ved siden av treningen: Drikk minst to liter vann for dagen, spis mange små måltider, unn deg litt kos i helgene slik at du er motivert til en ny uke, unngå å spise karbohydrater rett før leggetid (så lenge du ikke nettopp har trent), spis skikkelig frokost får å få opp forbrenningen til resten av dagen, prøv å spise frukt og grønt som mellommåltider og som en naturlig del av lunsj og middag osv osv.

Det er mange sånne småting som sammen med en god treningsplan kan gjøre underverker. Så ditt mål virker absolutt oppnåelig!

Lykke til! Treffes på stranden i sommer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det høres ut som om du har et fornuftig forhold til din egen kropp - det er bra!

Som du selv sier er vekten din helt fin, så hvis jeg var deg ville jeg heller ha konsentrert meg om å stramme opp litt (siden du selv mener du trenger det). Muskler veier mer enn fett så det er ikke sikkert du merker evnt. styrketrening så godt på vekten, men et målebånd vil sikkert vise god progresjon. Et kvarter hver kveld på soverommet kan gjøre mirakler, litt situps, armhevinger og andre øvelser strammer opp der det er nødvendig.

Når det gjelder regnestykket ditt ser det logisk ut, men husk at kroppen ikke bare er en "pluss-minus"-maskin, også andre ting som f.eks. forbrenning teller inn. Men dersom du har tenkt å gå ned noen kilo ved å øke treningen istedetfor å minke maten, vil nok forbrenningen holde seg på et bra nivå. Det er også fint at du er god og mett hele dagen, det verste for forbrenningen er å la kroppen føle sult.

Et par andre tips du kan gjennomføre ved siden av treningen: Drikk minst to liter vann for dagen, spis mange små måltider, unn deg litt kos i helgene slik at du er motivert til en ny uke, unngå å spise karbohydrater rett før leggetid (så lenge du ikke nettopp har trent), spis skikkelig frokost får å få opp forbrenningen til resten av dagen, prøv å spise frukt og grønt som mellommåltider og som en naturlig del av lunsj og middag osv osv.

Det er mange sånne småting som sammen med en god treningsplan kan gjøre underverker. Så ditt mål virker absolutt oppnåelig!

Lykke til! Treffes på stranden i sommer ;-)

Fint, det var akkurat slik jeg hadde tenkt det, Leila! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...