Gå til innhold

ECT-behandling

Anbefalte innlegg

Vil-så-gjerne
Skrevet

Jeg kommer meg ikke ut av depresjonen og vil gjerne forsøke ECT, altså strøm. Lurer kort og greit  på om det er noen her som har fått det og kan skrive litt om erfaringene sine? Hvor dårlig var du og hvor fort hjalp det? Bivirkninger? Hvor mange behandlinger? Tilbakefall? Hva som helst ... 

frihetskjemperen
Skrevet

Hei!

Jeg har hatt 4 serier med ECT. Hadde i tillegg vedlikeholdsbehandling en periode. Mine erfaringer med Ect mot depresjon er gode. Jeg var alvorlig deprimert, hadde vrangforestillinger, spise ikke, og drakk ikke. I tillegg til at jeg var svært suicidal pga depresjonen. Det var livreddende i de periodene jeg var så syk. Jeg hadde ikke overlevd uten ECT. Jeg trengte en behandling som kunne snu situasjonen fort mtp ernæringsvegringen og suicidaliteten. Etter første uke så var det klar forbedring, jeg spiste og drakk, i tillegg til at jeg begynte å prate igjen. De på avdelingen så merkbar forandring etter en uke, (hadde 3 behandlinger pr uke). Etter 12 behandlinger ble jeg friskmeldt, for den perioden. Det har dessverre vært noen tilbakefall, men de regnet med det siden jeg har tilbakevendende depresjoner.

Jeg fikk hukommelsesproblemer etterpå. Først kortvarig for tiden før, og rett etter, men jeg merker at hukommelsen er merkbart dårlig etter behandlingene. Det kan også være depresjonene som har gitt nedsatt hukommelse og konsentrasjon. Jeg sliter med hukommelse i utgangspunktet pga en traumediagnose, så det å få forverret en allerede dårlig hukommelse var ikke akkurat et sjakktrekk. Men jeg vil mye heller ha litt dårligere hukommelse enn å forbli i den tilstanden jeg var i, eller forkomme av depresjonen. Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk tilbudet da depresjonen stod på som verst.

Jeg fikk ECT da jeg hadde en krisereaksjon en gang, det var IKKE vellykket! Jeg har fått beklagelse i ettertid, for at de burde skjønt at ECT var ikke den rette behandlingsformen i akkurat den situasjonen. Men for all del, mot depresjon så hjelp det meg veldig. Jeg har hørt om tilfeller der det ikke har hatt like stor effekt, så det er nok individuelt.

Selve prosedyren var harmløs, du fikk en sprøyte i armen med noe som heter Atropin. Du kommer så til et behandlingsrom, de setter en veneflon på deg, du får lettnarkose, og våkner på oppvåkning i etterkant. Du kan bli litt støl, få hodepine og smerter i kjeven etter behandling, men det var ikke veldig uttalt.

Jeg ville tatt det opp til vurdering hvis jeg var deg, hørt hva behandlerne har å si :) 

Skrevet

Jeg fikk ECT i 2003, så det er mulig noe har endret seg. Du legges i narkose, dvs. veneflon i hånden hvor de først gir deg smertestllende og deretter narkosemiddelet. Samme prosedyre som ved vanlig narkose med oksygenmaske osv. Selv kjente jeg smaken av løk rett før narkosen slo inn. Selve behandlingen gjøres av en psykiater og du får et støt i pannen og ett i ene tinningen. Tidligere fikk du gjennom begge tinningene, men det hadde de sluttet med da jeg fikk ECT i 2003. Når jeg våknet fra narkosen, kunne jeg ha litt vondt i hodet og det gikk litt utover hukommelsen, men dette bedret seg.

Jeg fikk 12 ECT-behandlinger. Jeg gikk fra å være alvorlig deprimert til moderat deprimert. Jeg vet at enkelte har nytte av "vedlikeholdsbehandling", dvs. at de gis ECT-behandlinger med jevne mellomrom.

Noen leger mener at ECT er en god terapi mens andre mener at den ikke gir effekt.

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=211064&a=4

Vil-så-gjerne
Skrevet

Tusen takk for at dere delte historiene deres med meg, det satt jeg stor pris på. Jeg ble anbefalt ECT av en psykiater i februar, men først skulle jeg prøve maxdose Cipralex. Det har om mulig gjort meg enda dårligere. Har stort sett ligget på soverommet det siste året. Var hos fastlegen forrige uke og hun henviste meg til dps med spørsmål om ECT. Psykiateren jeg var hos sist er sluttet, så jeg vet ikke hva det blir til. Er så lei av at systemet som skal hjelpe ikke fungerer.

Jeg prøvde meg på en tur ut nå nettopp, men måtte bare snu. Mannen og hunden fortsatte naturligvis. Dumt å gå søndagstur blant glade mennesker og bare gråte. 

Hva GJØR dere andre som er deprimerte over lang tid? Jeg har helt til den siste tiden prøvd å gjøre ting fordi det sies å være bra. Men nå orker jeg ikke mer. 

Skrevet

Er søknaden sendt? Jeg håper ikke det... Du burde legge ved et skriv der du beskriver hvordan hverdagene dine er... "Depresjon med ønske om ECT" er lett å avslå på inntaksmøte på DPS-et. Om søknaden er sendt, kan du kanskje sende et brev direkte til DPS-et?

Lykke til :) Ønsker deg bedre dager - ingen fortjener å slite slik...

Anonymkode: b0889...0fa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...