AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 Skrevet 23. oktober 2016 Hei Nils. Jeg trenger hjelp til valg av ad for angst. Angsttype er enten panikk med agoraforbi/ klaustrofobi/sosial angst. DPS var usikre på hvilken. Uansett er behovet der for en medisin. Jeg har forsøkt de fleste. Sarotex hadde best virkning, men ga vektøkning, det er ikke akseptabelt. Efexor funker bra, men gir impotens på dose høyere enn 75 mg. Også uakseptabelt. Zoloft er også grei ifht angst, men blir veldig slapp og mye vann i kroppen. Har ME, så å få mindre energi er uaktuelt. Har forsøkt wellbutrin,men gir massiv angst, helt fryktelig, så den tørr jeg ikke, prøvd tre ganger. Cymbalta har god virkning, men gir ekstremt tåke syn, så kan ikke bruke. Også prøvd cipralex, gir egentlig god effekt på angst. Men, jeg har mutert gen mtp CYP2C19, så jeg metaboliserer f eks cipralex raskt. Ved oppstart av cipra får jeg vanvittige reaksjoner, jeg trodde det var angst, men legen mener det er bivirkning. Laboratoriet som sjekket dette, anbefalte å bruke annen medisin som ikke går gjennom cyp2c19.5 mg cipra gir virkning på angst,men blir rel slapp av den også etter inntak i par timer. 10 mg gir større bivirkning og ekstrem følelse av bomullshjerne. Forøvrig i oppstart med cipra blir jeg ekstremt urolig, svær klump i brystet, store pupiller. Kommer kort tid etter inntak, gir seg etter tre timer. Er det på grunn av det muterte genet eller angsten? Har også prøvd tri sykl ad. De ble heavy,veldig zombie følelse. Remeron er også forsøkt, men uheldig virkning, får store smerter av den. Så mitt spm er: kan 5 mg cipralex ha effekt mtp mutert gen? Burde jeg holde meg unna disse som metaboliseres i cyp2c19 mtp reaksjonen jeg beskrev? Eventuelt hva hadde du anbefalt , foruten å jobbe med angsten. Har gått til psykolog forøvrig. Men angst har jeg hatt hele livet, og jeg får det meget bedre med medisin. Hvis jeg finner en god medisin for meg, kan man bruke den lenge, eller er det kun for kortere tid? Langt innlegg, men håper du svarer informativt og konkret. Takk. Anonymkode: 1e56c...1d2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 Skrevet 23. oktober 2016 Tror bare du må akseptere birvirkinger. Da gjelder det å velge den som gir minst plagsomme bivirkninger. Anonymkode: 7624d...ceb 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. oktober 2016 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg anbefaler å prøve Brintellix. Jeg tror dessverre du er av de som får bivirkninger av alt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.