Gå til innhold

Komparentoplysninger og journalføring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å gi opplysninger til helsepersonell om en annens barn og dets foreldre uten at det blir ført i barnets journal? Det er opplysninger jeg tror vil ha noe å si for barnets (og foreldrenes) psykiske helse.  Får foreldrene vite om opplysningene,  tror jeg det vil gjøre situasjonen for barnet verre. Vanskelig å se på at situasjonen er som den er. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Utfordringen med slike "hemmelige" opplysninger er hvordan en skal få brukt dem uten å røpe kilden. 

Skrevet
41 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Utfordringen med slike "hemmelige" opplysninger er hvordan en skal få brukt dem uten å røpe kilden. 

Ser den, absolutt. En del helsepersonell ser  nok forøvrig det samme, men uten å gå forsiktig nok frem. Skulle ønske de som så hadde kløkt nok til å ikke være for bastant og direkte med en gang, at de ville tenke mer langsiktig og i starten bruke tid på å opparbeide seg tillit. De som ser og sier hva de mener med det samme blir møtt med forsvar og avvisning.

Siden en del helsepersonell ser litt av hva som skjer.. Skulle det ikke være usannsynlig at annet personell også ser det? For hva jeg vet, gjør de kanskje det, men de avslutter kontakten uten at grunnproblemet er endret. Kanskje de  om ikke annet kunne gi tilbud over lenger tid om de visste mer? Være en slags buffer..?

Skrevet

Dessverre ble dette for kryptisk for meg. 

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dessverre ble dette for kryptisk for meg. 

Beklager. Jeg kan ikke være for konkret om dette på et åpent forum. Dårlig forhold mellom foreldre og meg vil trolig forverre situasjonen

Gjest Kanuttius
Skrevet

Hvis ett barn lider under foreldrenes sykdom eller andre typer omsorgssvikt, vold etc så er det din plikt å melde ifra. Så enkelt og så vanskelig. Snakk med barnevernet, du kan lufte saken uten å si hvem det gjelder og når du opplyser navn kan du selv være anonym. Kan du leve med att ett barn ikke får hjelp fordi du ikke turte si ifra?

Skrevet
5 minutter siden, BamseLiten skrev:

Hvis ett barn lider under foreldrenes sykdom eller andre typer omsorgssvikt, vold etc så er det din plikt å melde ifra. Så enkelt og så vanskelig. Snakk med barnevernet, du kan lufte saken uten å si hvem det gjelder og når du opplyser navn kan du selv være anonym. Kan du leve med att ett barn ikke får hjelp fordi du ikke turte si ifra?

Ja, så enkelt og så vanskelig! Det er nok mer komplisert enn at det beste for barnet er å åpent si ifra. Tror ikke de trenger hjelp fra barnevern egentlig.

Skrevet

Hvis det er så alvorlig eller avgjørende, så kan TS melde anonymt til Barnevernstjenesten som igjen kan gi opplysninger til behandlerne. 

Gjest Kanuttius
Skrevet
2 timer siden, Villanda skrev:

Ja, så enkelt og så vanskelig! Det er nok mer komplisert enn at det beste for barnet er å åpent si ifra. Tror ikke de trenger hjelp fra barnevern egentlig.

Barnevernet henter inn de ressursene som trengs fra helsevesenet hvis det et helse som er problemet, fra nav hvis det er økonomi, ppt elle abup hvis det er barnet selv som strever med læring/psykisk, skole osv osv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...