Gå til innhold

Når familien snur ryggen til deg etter selvmordsforsøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

For omtrent en uke siden forsøkte jeg å ta mitt eget liv.  Har i mange år slitt med dårlig selvfølelse og tristhet.  Føler meg ensom og ikke elsket.  Nå har jeg jo fått bekreftet hvor lite jeg betyr da nesten ingen  i familien ikke har tatt kontakt.  Ble slettet fra FB av 2 familie medlemmer.  Da må man bare akseptere det og gå videre. og håpe at man mestrer livet uten se.   Har fått time hos psykolog og har noen gode venner som er der ennå.  Så hva betyr familien når de svikter når man trenger de som mest.  Noen som har samme erfaring.?

Anonymkode: 9cff1...c94

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvordan var forholdet før forsøket?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva tror du selv er årsaken til deres reaksjon?

Skrevet

De er skuffet, såret og vet ikke hva de skal si.   

Skrevet

Har dette skjedd før? 

Anonymkode: c4388...0d4

Skrevet

Ja, det er en merkelig reaksjon, att de ikke støtter deg. Men ikke hvis du har gjort det mange ganger før. Da er det mer forståelig.

1. Jeg vet att mine ikke hadde snudd ryggen til meg.

Anonymkode: 2be80...44e

Skrevet

Det kan vel hende at de ikke vet hvordan de skal reagere, men å fjerne deg fra FB er da noe snodig. Du kan trøste deg med at du ikke skylder dem noen ting og fint kan gå videre i livet uten dem. Mange kan nok føle dette som en befrielse men i din situasjon vil jeg tro dette føles helt forferdelig. 

Du kan fint klare deg uten familie, dessuten har du jo fortsatt noen venner. Du har mulighet til å bygge opp en trygg og god tilværelse for deg selv, og vite at du står hundre prosent på egne ben og ikke trenger hjelp fra noen!

Vern om dine venner og de du fortsatt har rundt deg, og tenk alltid på hva de setter pris på ved deg og forsøk å gi dem noe av dette. Fortell at du setter pris på dem. Se alltid fremover og gled deg over det du har, sett pris på dine venner og kjente. Dvel ikke ved tiden som har gått og over dårlige valg, men se fremover og gled deg over hvor god fremtiden kan bli.

Jeg prøver å si at det er viktig å se positivt på ting, og ikke svartmale og tenke på de dårlige tingene som ikke fungerer. Om urett og forferdelige ting har skjedd så hjelper det ikke å stå og se i det samme "svarte hullet" men komme seg videre.

Anonymkode: 346df...665

Skrevet

Kan årsaken være at de ikke orker ta del i dine problemer lenger og at de med dette velger å fortelle det ved å slette vennskapet på FB?

Det kan ofte være belastende for familie og venner om man alltid er "litt ute å kjøre". De ønsker deg ikke noe vondt men håper du nå får videre hjelp fra kyndige slik at de selv får en pause?

Skrevet

Det virker utrolig hjerteløst av dem, og det er vanskelig å skjønne hvordan noen kan gjøre det. Men nå kjenner jeg ikke forhistorien din, og om du har hatt flere selvmordsforsøk og/kriser der de var involvert. 

Anonymkode: b4db8...0d5

Skrevet

Det at jeg prøvde å ta selvmord er ikke det at jeg egentlig vil dø men ønsker ikke å lide mer.  Ensomhet og følelsen av at ingen er glad i meg  gjør meg  bare trist og jeg gråter hver dag.  Jeg spiller mange roller,  smiler og ler og prater om løst og fast med venner og familie men inne i meg er jeg bare trist.  På sykehuset gråt jeg også hele tiden mens jeg var der.  Har gått på antidepressiva i 10år uten at det har endret humøret. Kun at jeg klarer å jobbe hver dag.  Og det er den som holder meg gående etter selvmordsforsøket nå.  Jobben er et fri sted fra vonde tanker. 

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg lurer på hva som er forhistorien her?  Har alt kommet frem i denne historien  ?

Jeg har ikke personlig erfaring, men jeg har hørt om en historie. Den startet ikke ved selvmordsforsøket, men lenge før. Barna, andre familiemedlemmer og nabo (min mor) hadde tatt avstand en god stund før "selvmordsforsøket". Alle som oppsøkte henne for hjelpe, ble nemlig jaget derifra.

"Selvmordsforsøket" skjedde for noen uker siden. Vedkommende sender en ondskapsfull melding og sier : " Nå er det gjort ! "

Det som var gjort var at hun hadde en svelget en masse tabletter, men hvordan skulle man kunne gjette seg til det ? En stund etter står det sykebil, politibil og brannbil utenfor hos henne. Hun hadde selv varslet alle nødetater.

Hun ble tvangsinnlagt og etter en tid kontakter hun advokat for å få komme hjem. At folk fortsatt holder avstand, synes jeg ikke er merkelig. Selvmordsforsøket var for å straffe familien sin. Man kan ikke se det på annet måte når det kommer en slik meldig som " nå er det gjort " På et eller annet tidpunkt må familien få lov til å ta vare på seg selv. De har virkelig gjort sitt for å hjelpe og for dem har dette pågått i årevis.

Bare en liten historie for å vise at saken kan ha to sider.  Du skriver ingenting om forhistorien utenom "helt greit ".

Er du sviktet eller kan det være at familien din har et annet syn på saken ? Det kan være lurt å tenke skikkelig gjennom. Jeg har veldig vanskelig for å forstå at en familie vil svikte etter et selvmordsforsøk uten at det er en god grunn for det.

Ønsker deg god bedring og håper du får et bedre forhold til familien din i fremtiden .

Klem :-)

Skrevet

Du har jo både familie, venner og jobb. Likevel føler du deg ensom og at ingen er glad i deg. Kanskje du bør prøve Tinder, få deg ett ligg eller noe som lyser opp tilværelsen?

Kanskje løsningen er å bytte medisiner eller kutte de helt ut.

Skrevet

Synes det er mange sårende kommentarer her nå.  Et ligg er ikke løsningen for meg.  Hele min barndom. har jeg blitt misbrukt og feil kjærlighet fått. Avslutter denne tråden nå da ingen forstår her heller.  

Skrevet

Ja, nettopp. Dette kan vi jo ikke vite og vi forsøker bare å hjelpe. Jeg er sikker på at både familie og gamle venner der fortsatt, men dette er en påkjenning for dem også. Jeg ønsker deg uansett lykke til og håper ting ordner seg og bedre tider kommer.

Nicklusheletida
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er mange sårende kommentarer her nå.  Et ligg er ikke løsningen for meg.  Hele min barndom. har jeg blitt misbrukt og feil kjærlighet fått. Avslutter denne tråden nå da ingen forstår her heller.  

Det jeg kom med var et eksempel og har ingenting med deg å gjøre. Vi kjenner ikke din historie . Jeg leste at du ønsket å høre fra noen med samme erfaring og la merke til at ingen med samme erfaring hadde svart deg. Ikke min erafring dette, men nærmeste jeg kom.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke svar ønsker du? 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For omtrent en uke siden forsøkte jeg å ta mitt eget liv.  Har i mange år slitt med dårlig selvfølelse og tristhet.  Føler meg ensom og ikke elsket.  Nå har jeg jo fått bekreftet hvor lite jeg betyr da nesten ingen  i familien ikke har tatt kontakt.  Ble slettet fra FB av 2 familie medlemmer.  Da må man bare akseptere det og gå videre. og håpe at man mestrer livet uten se.   Har fått time hos psykolog og har noen gode venner som er der ennå.  Så hva betyr familien når de svikter når man trenger de som mest.  Noen som har samme erfaring.?

Du fikk noen usympatiske svar her, men også noen fine og støttende. Jeg er glad for at du ikke er død, og jeg aner ikke hvem du er. Jeg gjorde det samme for mange år siden. Opplevde ikke å bli avvist i den forstand, men jeg hadde skremt dem såpass mye at det ble vanskelig å forholde seg til meg. Slike ting er forferdelig skremmende. Folk vet ikke hva de skal si, virkelig ikke. FB må jo være et av de verste stedene for deg å være akkurat nå likevel, jeg tror det kan gjøre deg enda mer ensom. Det er jo det "offentlige rom". Kanskje det at du forsøkte å ta ditt eget liv blir hysjet ned også? Og at folk kanskje heller får beskjed om at du er deprimert, eller har det veldig vanskelig? Hva vet jeg, jeg lever jo ikke ditt liv. Det er veldig bra at du har fått time hos psykolog og at du har noen gode venner. Det kan jo være du er her inne ofte og føler at du har "venner" her, men jeg ville heller ha ringt kirkens sos eller noe for å få snakket om slike ting. Ta på alvor at du er sårbar akkurat nå, ikke oppsøk steder som får deg til å føle deg enda mer ensom. Og husk at all negativ tilbakemelding blir mange ganger forsterket for deg nå, så det er lurt å beskytte seg selv litt. 

Anonymkode: 2aad1...0bf

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk noen usympatiske svar her, men også noen fine og støttende. Jeg er glad for at du ikke er død, og jeg aner ikke hvem du er. Jeg gjorde det samme for mange år siden. Opplevde ikke å bli avvist i den forstand, men jeg hadde skremt dem såpass mye at det ble vanskelig å forholde seg til meg. Slike ting er forferdelig skremmende. Folk vet ikke hva de skal si, virkelig ikke. FB må jo være et av de verste stedene for deg å være akkurat nå likevel, jeg tror det kan gjøre deg enda mer ensom. Det er jo det "offentlige rom". Kanskje det at du forsøkte å ta ditt eget liv blir hysjet ned også? Og at folk kanskje heller får beskjed om at du er deprimert, eller har det veldig vanskelig? Hva vet jeg, jeg lever jo ikke ditt liv. Det er veldig bra at du har fått time hos psykolog og at du har noen gode venner. Det kan jo være du er her inne ofte og føler at du har "venner" her, men jeg ville heller ha ringt kirkens sos eller noe for å få snakket om slike ting. Ta på alvor at du er sårbar akkurat nå, ikke oppsøk steder som får deg til å føle deg enda mer ensom. Og husk at all negativ tilbakemelding blir mange ganger forsterket for deg nå, så det er lurt å beskytte seg selv litt. 

Anonymkode: 2aad1...0bf

Fantastisk godt svar :) 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk godt svar :) 

Ja dette var et flott svar.  Tusen takk. Dette svaret var det jeg trengte 🙂Har forøvrig slettet min profil på Facebook da legen også anbefallte det da jeg var på sykehuset.  Tar en dag av gangen nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...