Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I følge fastlegen min har jeg eupf, men til tross for støttesamtaler både hos han og psyk sykepleier er jeg blitt verre. Men de maser mye om ting jeg bør gjøre veldig mye. Ting jeg ikke føler meg trygg på. Mente diagnosen ikke stemte pga tidligere utredning, men stolte på legen min for han sa det kom fra DPS og han sa at ting ofte endrer seg. Men i følge DPS (to psykiatere) har jeg blandet pf med paranoia, ustabile og umodne trekk og har hatt det siden utredningen og at det ikke har endret seg. Er behandlingen likt for de to diagnosene eller er det mye forskjell? Har hatt to akuttinnleggelser og to brukerstyrte innleggelser på samme DPS. 

Endret av aa-k-j
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

I slike tilfeller gir diagnosen en slags overordnet beskrivelse av problemene pasienten sliter med. Men pasienter med lik diagnose er ikke like. I behandlingen drøfter jeg med pasienten hvilke problemer med seg selv og med livet som det er viktigst å få skikk på. Så jobber vi med det til det er løst/OK.  Deretter ter vi neste problem. 

Jeg håper dere også jobber slik. Da er det ikke så viktig om en kaller det ustabilt eller umodent. 

Det jeg er redd for er at pas og beh ikke har en behandlingsplan som er gjennomdrøftet og som en er enig om. 

Skrevet
49 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I slike tilfeller gir diagnosen en slags overordnet beskrivelse av problemene pasienten sliter med. Men pasienter med lik diagnose er ikke like. I behandlingen drøfter jeg med pasienten hvilke problemer med seg selv og med livet som det er viktigst å få skikk på. Så jobber vi med det til det er løst/OK.  Deretter ter vi neste problem. 

Jeg håper dere også jobber slik. Da er det ikke så viktig om en kaller det ustabilt eller umodent. 

Det jeg er redd for er at pas og beh ikke har en behandlingsplan som er gjennomdrøftet og som en er enig om. 

Fokuset med støttesamtalene er hverdagen og problemer rundt den, men de har mast så mye på meg hver gang jeg nevner problemer så jeg tør ikke helt fortelle om negative ting lenger. Er redd de skal mase mer. Maset ble så mye at det ble mer og mer et press istedenfor et valg. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du fortalt dem hva du mener som vil hjelpe deg? Hva du trenger?

Skrevet
42 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har forsøkt, men de står på sitt.

Skrevet

Det ene de har mast mye om er dagsenteret, men hadde en lengre samtale med kontaktpersonen min i dag og fikk beskjed om at det kunne gjøre meg sykere pga en risikerer å bli brukt som "psykolog" for de som ikke har noen å prate med. Jeg har vanskelig for å si ifra for er redd for å såre folk.

Skrevet
1 time siden, aa-k-j skrev:

Har forsøkt, men de står på sitt.

Hva konkret trenger du?

Anonymkode: 387ee...e84

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva konkret trenger du?

Jeg ville tro ts trenger å jobbe med de ustabile og paranoide personlighetstrekkene i terapi. Det er i alle fall det som hjelper meg med eupf. Men alle er ulike. Jeg ville også vurdert samtaler hos en psykologpesialist eller psykiater med kompetanse på personlighetspsykiatri. Min erfaring er at psykiatriske sykepleiere ikke er kompetente nok til å takle alle overføringer og motoverføringer som oppstår med denne pasientgruppen. De kan sette injeksjoner, ha støttesamtaler og kid-kurs, og gjøre mye nyttig, men terapi med pasienter med perosnlighetsforstyrrelser synes jeg et dps burde overlate til dem med komptanse. Det blir vel mest støttesamtaler ts får nå, og det får jo ikke endret den dypereliggende problematikken. Dagsenter hadde vært helt uaktuelt for meg. Har vært innom sånne, og det er formfolk med et svært lavt funksjonsnivå.  Anbefaler en avdeling for personlighetspsykiatri, om du bor slik til ts.

Anonymkode: 07031...23a

Skrevet
6 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det har vært et av mine hovedproblemer (jeg er ikke ts). Det har tatt meg mange år å klare å uttrykke det. Jeg har unnvikende trekk i tillegg til eupf med masse (undertrykt) sinne. Men jammen er det deilig når man av og til endelig klarer det, uten at det alltid kommer ut på en upassende måte. Håper ts finner ut av det raskere enn jeg har klart.

Anonymkode: 07031...23a

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva konkret trenger du?

Trenger å få bearbeide og akseptere vonde opplevelser samt bygge opp trygghet. Men ser ut som jeg kan få det nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...